Talán nem is foglalkoztam volna ezzel a kérdéssel, ha csak egyedi eset lett volna. De az utóbbi időben ahányszor csak vásárolni mentem, az biztos, hogy nem maradtam ki a szórásból. Megértem, hogy a multi azért alkalmaz biztonsági őröket, hogy a bolti lopásokat megakadályozza, de talán ezt nem az egyes vásárlók vegzálásával kellene elérni. Nos erről szól a történetem, ami, mint már említettem, nem egyedi eset, és csak a Penny Market üzleteiben fordult velem elő. Sajnos nem is először.

A minap ismét vásárolni voltunk a Makkosházi körúton lévő üzletben. Azért itt, mert a Lidl üzletében is volt olyan, amit ott szoktunk megvenni és most akciós is volt, így nem esett messze a két üzlet egymástól. Bár rossz tapasztalataim vannak ezzel az üzlettel, hiszen a múltkor a pénztáros hölgy itt ordított le – mert nem raktam fel a kartonos árut a szalagra, csak a benne levő áruból egy darabot – mondván, hogy a vásárlók lopnak és csak így lehet meggátolni. Hiába bizonygattam, hogy legutóbb meg azért kaptam ki, mert mindent felhelyeztem és az akkori pénztáros közölte, hogy ő nem súlyemelő de ettől a pénztárostól emberi szót tovább sem kaptam. (Ezt akkor meg is írtam , a cégnek is, de választ azóta sem kaptam). Ráadásul, kifelé menet leszólított a biztonsági őr – mint már annyiszor a vásárlásaim során – és ellenőrizte tételesen, hogy mit vásároltam. Most ez kicsit másképp történt és ez verte ki nálam a biztosítékot. Ilyen előzmények után indult a vásárlásunk.

Az üzletbe lépve a biztonsági őr, mintha megtalálta volna élete értelmét azonnal a nyomunkba szegődött és két három lépés távolságból úgynevezett szoros emberfogást alkalmazott. Időnként odasétált a bevásárlókocsinkhoz és felmérte, közelről, hogy szaporodott e az áru mennyisége. Kb. fél órát tölthettünk a vásárlással, de addig, abszolút nem érdekelte, hogy más vevők is vannak az üzletben, csak mi voltunk a „fontosak”. Ha sört vettünk ott volt, ha joghurtot ott volt, ha tojást, ott volt, el nem hagyott bennünket. Mielőtt a pénztárhoz mentünk, még egyszer látványosan belenézett a kocsinkba, felmérve az áru mennyiséget, majd elvonult. 2-3 vásárló volt előttünk, amikor az őr újra megjelent, kezében egy mappával és látványosan kiállt a pénztár melletti rakodó asztalhoz és le nem vette rólunk a szemét. Nem érdekelte, hogy mellette a pénztáraktól távozók mit és mennyit vásároltak, csak minket figyelt. Végre sorra kerültem és fizettem. Ahogy visszarakodtunk a kocsiba, már ott is termett és közölte, ellenőrzi az árut és a számlánkat. Nem bírtam ki szó nélkül, megkérdeztem: miért vagyok én mindig – akár hányszor vásárolok – az ellenőrzés tárgya?

A válasz gúnyos volt és metsző: ha nem tetszik reklamáljon a Pennynél. Nekünk tételt kell nézni.

De hiszen – válaszoltam – akik itt elmentek eddig mind többet vásároltak mint mi, akkor hogy is van ez?

A válasz most is csak annyi volt – miközben darabra átszámolta a kocsiban lévő árumennyiséget – ha nem tetszik reklamáljon a Pennynél.

Értem, hogy ellenőrzési jogot adnak egy biztonsági őrnek a vásárlók felett, de szerintem erre az eljárásra – hisz minden vásárlásomnál, velem szemben, ezt tapasztalom, ha ezekben az üzletekben vásárolok, kivéve egy-két esetet – nem lehet felhatalmazást adni. Ez már a vevő vegzálása. Vagy a Penny már akkora cégnek tartja magát, hogy néhány vásárló elvesztése nem okoz problémát. Szerettem itt vásárolni, mert néhány fajta élelmiszer ami az ízlésemnek megfelelő, csak itt kapható. Most viszont az a véleményem, hogy felül kell vizsgálnom a vásárlási szokásaimat és meg kell keresnem a helyettesítő árukat, mert itt nem látnak szívesen mint vásárlót! Így tudja tönkretenni a vásárló kialakult véleményét egy sorozatosan vele szemben végrehajtott incidens.

A Penny reklám mondata: Velünk tele a hűtő, az én mondatom viszont erre válaszul: tele veletek a hócipőm!

Hegedűs Gábor az Irodalmi Rádió szerzője. Nevem Hegedűs Gábor. Szeged melletti településen Algyőn lakom. Nem itt születtem, hanem…