Rózsa Iván: Soha többé izmos izmusokat!

Rózsa Iván: Soha többé izmos izmusokat!

Hibridek

A légy közösült a pókkal. A pók az aktus után felfalta. Ám frigyük termékeny lett; hamarosan megszületett egy hibrid pók-légy lény. A pók-légy utód: lók vagy pégy. Ahogy a ló és szamár kereszteződéséből az öszvér. Valami ilyesmi az illiberális demokrácia: demokráciának szörnyszülött, diktatúrának komikus…

Operett ország

A nemzet csótányából operett ország operett lázadója lett. Mondhatni: N. F. élt 73 évet, most már csak egy lefizetett bohóc… Udvari bolondnak is rossz, ugyanis az udvari bolond mindig kimondja az igazságot, és a király kíváncsi is a véleményére. De hát egy kvázi monarchia kvázi uralkodóját nem érdekli a valóság, pláne nem az igazság…

Orbánisztán

Urambátyám-rendszer, rokonok-haverok, após-vejkó-rendszer, nepotizmus – ez jut erről elsőnek eszembe. Meg az, hogy az orbánizmus talán olyan elterjedt fogalom, kifejezés lesz szerte a világban, mint a panamázás. Hasonló jelentéssel…

Keresztapa

A főnökök főnökének, a keresztapának a híres Coppola-filmben kezet csókolnak, ahogy a pápai gyűrűt szokás. A magyar maffia főnökénél viszont más gyakorlat dívik, neki az ülepét kell nyaldosni…

Csöbörből vödörbe!

Gyurcsányisztánt felváltotta orbánisztán, fletóizmust ovizmus. Egymásra uszítják az embereket, míg ők úgy kellenek egymásnak, mint falat kenyér… Ceterum censeo: egy, közös cellába velük!

Árulás

Caesart elárulta Brutus, Otellót Jágó. Dante a legnagyobb bűnnek az árulást tartotta. Az Isteni színjátékban a pokol legmélyebb bugyraiba vetette az árulókat. Ovit ki puccsolja meg? A vejkó?

Fesztivál

Szórakozni vágynak a fiatalok; erre a zenei fesztiválon is csövön folyik a politika, a csapból is ovi. Már komoly zenei rádióadón is egyre sűrűbben hangzanak el társadalmi célú hirdetések, tulajdonképpen kormánypropaganda szövegek. A sport- és egyéb műsorokat megszakító tévés egypercesekről ne is beszéljünk! Egyszer talán ovi hangjára ébredünk hangszóróból, egy május elsejei hajnalon?!

Állatfarm

Napóleon, a fődisznó Orwell szatirikus kisregényében, az állatok emberek elleni csatáját a saját képére módosította, meghamisítva a történelmet. Ovi is hamisít, szelektív az emlékezete… De kérdezem én: milyen kockázata volt neki az ominózus beszéd elmondásakor, hol volt akkor már „csata” az oroszokkal?!

Illem-kódex

Ovi felhasználta Nagy Imrét politikai céljaira, majd belerúgott az emlékébe azzal, hogy eltávolíttatta hajnalban a szobrát titokban a parlament mellől. Ovi Soros-ösztöndíjasként eltöltött majd’ fél évet Oxfordban, még sincs máig angol nyelvvizsgája. És abba rúg most bele, aki megpróbálta taníttatni, kikupálni. Még ha nem is teljesen önzetlenül. Ovi minden jótevőjét, (párt)szövetségesét kihasználta, majd beléjük rúgott. Ezzel kapcsolatban két mondás jut eszembe: ahonnan eszem, abba a tányérba nem ürítek, illetve: a madár sem piszkít saját fészkébe…

Ragadozó madarak

Amíg van elég zsákmány: holló hollónak nem vájja ki szemét. Most drukkoljunk azért, hogy ne legyen elég szabad prédájuk?!

Izmos izmusok

Feudalizmus, vadkapitalizmus, marxizmus, leninizmus, sztálinizmus, maoizmus, fasizmus, nemzetiszocializmus, nácizmus – mind elég erős izmusok voltak. Az illiberalizmusban mindegyikből van valami foszlány, és az egészből egy nagy, zagyva katyvasz lesz. Reméljük, nem izmosodik meg…

Közmondások

Aki NER(-lovag), az nyer! Írhatjuk át a közmondást… Csak az a gond, hogy nem a bátrabb, az erősebb, ügyesebb, okosabb, műveltebb, szorgalmasabb; hanem finoman fogalmazva a lojálisabb, rafináltabb, gátlástalanabb, a kétszínű, a szolgalelkű… Nem vagyok az egyenlősdi híve: az erősebb, ügyesebb stb. kutya éljen nemi életet, de ami nálunk most van, az kontraszelekció fortissimóban! Sok lúd disznót győz, ahogy sunyi hiénafalka is oroszlánt!

A kis gömböc

Minden jóérzésű ember arra vár, hogy a mindent bekebelező, felfaló kis gömböc végre zabálja túl magát, és pukkadjon szét! Sejtjeire! Szóródjon szét a világegyetemben, vagy tűnjön el a fekete lyukban! Ne éledhessen újra! Soha többé illiberalizmust!

Önmaga paródiája

Önmaga paródiája lett majd’ minden politikus. Ha volt egyáltalán ilyen állapota valaha, hogy „önmaga”; nem csupán gyurma-ember, szélkakas vagy kaméleon. Kinek, mi tetszik. Önmaga karikatúrája lett a nép is, ha nem csupán tömeg immár. De én a tervszerű, felülről irányított, nagyüzemi elbutítás, a tömeges elbutulás ellenére is derűlátó vagyok! Különben nem írnék semmit, semmiről. Vagy senkikről… Azzal, hogy egy sort is papírra vetek, egyben már optimista is vagyok! Hisz nem a falat bámulom unottan, hanem bízom abban, hogy írásom a maga módján célt ér, és változás következik be. (Egy icipicit talán ennek hatására is…)

Budakalász, 2019. június 29.

Rózsa Iván
Author: Rózsa Iván

Rózsa Iván az Irodalmi Rádió szerzője. Pécsett, az ikrek jegyében születtem, 1959. május 27-én. Tehát tüke pécsi vagyok. Szülővárosomban érettségiztem, a Nagy Lajos Gimnáziumban, 1977-ben, kémia tagozaton. Igaz, általános iskolában matematika tagozatos voltam. A pesti Közgázon, külgazdaság szakon diplomáztam 1984-ben, majd 1986-ban az Újságíró Iskola külpolitika szakát fejeztem be. Az egyetem lapjánál, a Közgazdásznál dolgoztam 1991-ig, mint újságíró. De természetesen más lapoknak is írtam: megjelentem így az Interpress Magazinnál, a Magyar Ifjúságban, az ef-Lapokban vagy a Műszaki Életben. Fordítottam németből két szerelmes regényt a Harlequin Kiadónak. Majd egyéni vállalkozó lettem, s egy évtizeden keresztül az íróasztalfióknak írtam prózát, főleg esszéket, aforizmákat, és a gimnáziumi zsengék után 1995-től ismét verseket. 2001-ben tértem vissza a sajtó világába. Megjelentem újra cikkekkel, versekkel, prózákkal, német fordításokkal: főleg a Richard Wagner Társaság lapjában, a Hírmondóban, a Kapuban, a Betyárvilágban, a Magyar Világban, újdonsült városunk, Budakalász – ahol már harmincnégy éve élek nejemmel, Zitával – lapjában, a Kalász Újságban és a miskolci Irodalmi Rádiónál. De előfordultam többek között a Lyukasórában, a Galaktikában, a Nemzetőrben, a Havi Magyar Fórumban vagy például a Tárogatóban is. Több kiadó számos antológiájában, főképp az Irodalmi Rádió, a Maradok#Vers#Dal Háló és az Accordia Kiadó könyveiben, DVD-, CD- és egyéb kiadványaiban, valamint sok...

Megosztás
Megosztás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

95 − 93 =

Rózsa Iván: Messze még…

Rózsa Iván: Messze még… Új név ajtódon? De még erőd teljében, Messze még talán… Budakalász, 2024. március 27. Author: Rózsa Iván Rózsa Iván az Irodalmi

Teljes bejegyzés »

Rózsa Iván: Bölcs nyugalom

Rózsa Iván: Bölcs nyugalom Olvadó a szív: Agg szentimentalizmus? Bölcsek nyugalma… Budakalász, 2024. március 27. Author: Rózsa Iván Rózsa Iván az Irodalmi Rádió szerzője. Pécsett,

Teljes bejegyzés »

Rózsa Iván: Örök tavasz

Rózsa Iván: Örök tavasz Elszállt ifjúság: Hol van már, tavalyi hó? Már rég elolvadt… Budakalász, 2024. március 27. Author: Rózsa Iván Rózsa Iván az Irodalmi

Teljes bejegyzés »

Rózsa Iván: Cseresznyefa alatt

Rózsa Iván: Cseresznyefa alatt Fellázad a szél, Öreg szamuráj mereng: Hószirom hull rá. Budakalász, 2024. március 27. Author: Rózsa Iván Rózsa Iván az Irodalmi Rádió

Teljes bejegyzés »

Rózsa Iván: Csatt!

Rózsa Iván: Csatt! Csettintek egyet: Így szállt el hatvanöt év… Mennyi marad még? Budakalász, 2024. március 27. Author: Rózsa Iván Rózsa Iván az Irodalmi Rádió

Teljes bejegyzés »