![]()
|
Az
irodalom, literatúra
- tágabb értelemben egy nemzet vagy korszak írásos termékeinek összessége.
Szűkebb értelemben a művészet azon ága, melynek kifejezési eszköze a nyelv. Az
így felfogott irodalom az objektív valóságot sajátosan, képszerűen ábrázolva
tükrözi. Nem csupán a szépirodalom három fő ágának (líra, epika, dráma)
alkotásai tartoznak bele, hanem ezek egyikébe sem sorolható, de művészi igénnyel
megformált művek (levél, napló, emlékirat, esszé stb.), valamint a népköltészet,
eredetileg szóbeli előadás útján terjedő termékei is.
Az irodalmi nyelv - az írók, költők nyelve, amely művészi módon fejezi ki az érzelmek, gondolatok gazdagságát, hangulati sokszínűségét. Az írás - értelmezhető jelek rendszere, amely lehetővé teszi a gondolatok közvetítését nagyobb távolságra és rögzítését hosszabb időre. Minden írásrendszer a jeleknek viszonylag állandó készletét használja fel, amelyek a nyelv egyes elemeinek (szavak, szótagok, hangok) rögzítésére és közvetítésére szolgálnak és meghatározott jelölő funkcióval rendelkeznek.
Az írásjelek olyan vésett, rótt, írt, festett jelek, amelyeket az emberek közlés céljára használnak.
A műveltség - és ezen belül az
irodalom terjesztésének legfontosabb eszköze a
könyv.
Az írás kialakításában fontos szerepet játszottak az íráshoz használt anyagok és
eszközök, ezek fejlődésével alakult ki az írásokat egybefoglaló, azokat
tartósító, olvasásukat megkönnyítő könyv is. Fő alkotóelemei: az anyag, amire
írnak, amellyel bekötik az írott anyagot, a szöveg, az illusztráció és a
díszítés. A könyv története három korszakra oszlik. Az elsőben a könyv anyaga a táblákba préselt, égetett agyag (Mezopotámiában), a bambusznádszelet (Távol-Keleten), a kő- és fatábla (a Földközi-tenger vidékén). Az első korban a mai értelemben vett könyvről még nem is beszélhetünk, mert az agyag-, fa- és kőtáblák csak egymás mellé állítva adták a könyv anyagát. Babilóniai agyagtábla
A mai könyvkötés legrégibb emlékei a pugilláriák, fémkarikákkal összefűzött fatáblák, amelyeknek belsejét viasszal vonták be, ebbe a viaszrétegbe írtak stilusszal (egyik végén hegyes, másik végén lapos vesszővel). Ezeket később gazdag faragású diptükhonok, majd háromrészes triptükhonok váltották fel. A pugilláriák és a quaternák (négy laponként összefűzött pergamenfüzetek) szerkezeti egyesítéséből keletkezett a mai könyvforma. A középkori egyházi könyvek gyakori használata megkívánta a tartós kötést. Két fatábla közé helyezték a lapokat, a táblákat pedig cserzett bőrrel vonták be, amit később díszítettek is. A könyveket nem állították polcra, hanem ferdén helyezték el, és az állványokhoz láncolták, hogy bárki lapozhasson bennük, de el ne vihesse őket. A kolostorok könyvkötő barátai az ún. barátkötésnél a könyv lapjait szíjbordákra fűzték, és a szíjvégeket a fatáblákhoz erősítették. A középkor első felében elefántcsont domborműves kötések terjedtek el. A keresztes hadjáratok után elterjedt a bőrkötések használata amely úgy készült, hogy a bőr felületébe bevágták a rajzot, majd enyves vízzel itatták a metszett vonalakat. A bőr magába szívta a vizet, a vágás pereme kidomborodott. Ez a bőrmetszés. A könyvtáblákat lassanként már nem fából hanem papírlemezből állították elő.
Ezzel máris áttértem a könyvdíszítés bemutatásához, ami legalább olyan régi, mint maga a könyv. A legrégibb kéziratos könyvek fejezeteinek, szakaszainak kezdőbetűjét, iniciáléját díszítéssel, sőt figurális ábrázolásokkal is ékítették. Az illusztrációknak nemcsak az a feladata, hogy a könyv szépségét emelje, ennél fontosabb, hogy az olvasó segítségére legyen alkotójától, hogy beleélje magát a műbe, s ahhoz alkalmazkodjék.
A legújabb könyvkiadás már nemcsak az illusztráció művészi értékét követeli meg, hanem létrehozza az egységes könyvművészetet. |
|
|
|||||
|
Irodalom |