
![]()
|
A 19. század utolsó harmada a növekvő
feszültség, a kirobbanó háborúk ellenére a művészetek, így a
századforduló szobrászata
terén is a lendületes fejlődés
kora. Az impresszionizmus nem volt olyan értelmű korstílus, mint például
korábban a barokk, vagy amilyenné a századforduló éveiben a szecesszió szeretett
volna lenni, az
impresszionista elvek a
szobrászatban is csak
részben realizálódtak. A művészettörténeti szakirodalom általában
Auguste Rodin művészetét
minősíti impresszionistának. Ezt a minősítést azonban csupán fenntartással lehet
elfogadni, nem is csak azért, mert magától értetődően az impresszionizmus néhány
lényegi összetevője - mint például a fénybontás, a valőr csak a festészetben
realizálható, hanem mert Rodin művészete számos impresszionizmus ellenes vonást
is tartalmaz. Igaz, hogy Rodin szobrain nagy szerepet kapott a fény-árnyék, a
festői hatás - ez azonban már a barokk plasztika jellemzője is volt. A barokk
fény-árnyékkontraszttól eltérően azonban Rodin szobrain a fény némiképp
csakugyan hasonló szerepet játszik, mint a plein air festményeken, tehát formát
lazít, feloldja a sziluettet. De sokkal inkább az impresszionizmushoz közelíti
Rodin szobrait, hogy nála is hiányzik a szilárd szerkezeti váz, a
tulajdonképpeni szigorú kompozíció, gyakran rögzíti a mozgást, a hirtelen
mozdulatot, a pillanatszerűt, a lebbenőt. E vonatkozásban szobrai
Degas
táncosnő-kompozícióinak a rokonai, aki a 90-es évektől kezdve szobrokat is
mintázott. A fény mint a mintázás része, a keresett
pillanatszerűség, a tovatűnő, a benyomás rögzítése kétségkívül az
impresszionizmushoz köti Rodin művészetét - ugyanakkor eltér az impresszionista
elvektől, mert művei túlnyomó része szimbolikus jelentésű, gyakran misztikus és
a plasztikai jelentéssel egyenértékű az érzelmi, a szimbolikus, az irodalmi
jelentés. Rodin művészete egyszerre érintkezik az impresszionizmussal és a
szimbolizmussal, mint ahogy kortársa volt mindkét iránynak. Formavilága pedig
némiképp a szecesszióval is rokon. Rodin hatása a századfordulón
végiggyűrűzött Európán. A közép-európaiak közül; a magyar
Stróbl Alajos
érdemel elsősorban figyelmet. E szobrászok túlnyomó része azonban nem tudta
elhatárolni magát az akadémizmus sablonmegoldásaitól, néhányan pedig a rodini
formákat és szimbolikát a szecesszió felé kanyarították. A
posztimpresszionizmus
az 1880-1905 közötti évek
festészetének és szobrászatának a korszakmegjelölése. Voltak azonban olyan
kortársaik is, akik más úton próbálkoztak.
Ernest Hildebrand:
Bár együtt éltek az impresszionista nemzedékkel,
nem vonzotta őket az új látás izgalma, a pillanat, a benyomás rögzítése, hanem
közvetlenül akarták folytatni a klasszikus művészetet -
ugyanakkor igyekezték elkerülni az
akadémizmus zsákutcáját is.
Ernest
Hildebrand
mind művészi gyakorlatában, mind elméletében a klasszikum igézetében élt,
jóllehet ezt az eszményt szobraiban inkább az intellektuális klasszicizálás
révén tudta elérni. Közelebb jutott a klasszikum
lényegéhez a francia
Auguste Rodin
Rodin műveiben azokat az érzéseket kívánta megszólaltatni, amelyek Isten gondolatait uralhatták, amikor a világ teremtésébe kezdett. Ebből született a Gondolkodó, melyet a 30 méter magasra tervezett Pokol Kapuja előtt helyezett volna el. A nyolcvanas évek első felében Rodin energiáját elsősorban A pokol kapujának megalkotása kötötte le. Ekkor készült művei többnyire erősen kapcsolódnak a Dante szellemét megidéző grandiózus alkotáshoz. Eredendően Paolo és Francesca története volt az inspirálója több, a testi érzékiséget megjelenítő kompozíciójának. A keret történetből önállósodott motívumként vált ismertté az 1884-ben keletkezett Örök tavasz. Szembetűnő a mű tematikai és stilisztikai kapcsolata a két évvel későbbi A csókkal. Egymást öleli ezen egy szerelmes pár: lázasan tapad a férfi testéhez a nő, bársonyos karokkal öleli, gyöngéden érinti a párja és a vágytól sóvárgó, megremegő szerelem - elcsattan egy csókban. Figyeljük a sok furfangos, de hatásában egyszerű eszközt, mellyel elénk tárja Rodin ezt az Életet. Nagy márványtömbből csak éppen hogy ki vájja a két alakot. Masszájukat végtelen erősen hangsúlyozza. Egyes részek szisztematikusan megnagyítódnak és megtörténik, hogy változnak. Különös mélyre besüpped a gerinc. Háton, vállon izmok túlontúl kidudorodnak. Combok, karok megnyúlnak és szélesednek. Márványban nem észlelt darabos külsőt kap az egész szobor. A modellálás ilyen önkényesnek látszó erősítésében állana hát Rodin módszere, de ez a sok túlzás önmagában véve nem cél: minden fáradságos igyekezet csak arra szolgál, hogy a szoborra csalogassa a fényt.
1884-ben alkotta a "Calais-i polgárok" című drámai csoportkompozícióját, amely ugyancsak a hivatalos kritika támadását váltotta ki, csak 1895-ben állították fel. Rodin szobraiban egy új romantika indulata lüktet, eleven kifejező erő hatja át műveit. A szecesszió szobrászatára a francia Auguste Rodin kivételes egyénisége nyomja rá bélyegét. Művészete nyílt szakítás volt az akadémikus klasszicizmussal. Az impresszionizmus hatására a valóság érzéki észlelését és ábrázolását tekintette fő feladatának. Rodin fehérmárvány- vagy bronzszobrainak ideges felületein vibrál a fény, átjárja a szobor bontott formáit. Nagy szerepet kap rajtuk a fény-árnyék, a festői hatás: a fény lazítja a formát, feloldja a sziluettet. A fényhatások tudatos alkalmazása, a keresett pillanatszerűség megragadása, a tovatűnő benyomás rögzítése részben az impresszionizmushoz köti Rodin szobrászatát. Túlmutat azonban rajta az, hogy a művek túlnyomó része szimbolikus jelentésű, gyakran misztikus töltét hordoz, és a plasztikai jelentéssel egyenértékű az érzelmi állapot kifejezése. A műveiben gyakran felbukkanó kacskaringós arabeszkek a szecesszióval rokonítják alkotásait.
Rodinnél egyértelműben kívánt az impresszionizmushoz kapcsolódni az olasz származású, Párizsban élő Medardo Rosso, aki a formák bontásában, festői átírásában, lágy mintázásában még tovább ment, mint Rodin.
Ha egy műalkotás azt kívánja ábrázolni, milyen vizuális tapasztalatot jelent valójában egy „impresszió” – vagyis mit látunk egyetlen pillanatban –, akkor finom részletekben csupán egy központi területet szabadna mutatnia, amelyet egyre homályosabb területek vesznek körül. Az olasz szobrász, Rosso munkája a központi és a periférikus látás közötti különbség talán legelső művészi ábrázolása. Annak ellenére, hogy szobrászatról, vagyis három dimenzióban ábrázoló műfajról van szó, Rosso kétdimenziósnak tekintette munkáit, mivel egy adott pillanatban csak egyetlen nézőpontból lehet nézni egy adott jelenetet. Ha műveit végignézzük, csakugyan meggyőződünk róla, hogy egyebet keres, mint a többi szobrász. Többnyire apróságok, egy fej, egy mellkép, vagy egy ötöd nagyságú alak, teljesen a viasz értelmében mintázva. Itt anyagszerű, bár ő maga tagadja ennek szükségességét a plasztikában. Némely darabja úgy hat ránk, mintha még csak a döntő, a kimagasló formákat mintázta volna meg: a többi fejlesztésre vár. Még azt is megállapíthatjuk, hogy teljes készségű mintázó, aki látszólag a legnagyobb könnyedséggel uralkodik a formákon. A hatást azonban, amelyet e leheletes finomsággal mintázott darabok ránk gyakorolnak, nem mondhatjuk merőn újnak. Tényleg viszontlátunk itt valamit, amire a szerző is hivatkozik: az egyiptomi kemény kőből vésett kis figurák forma-elsimítását. Emlékszünk antik fejekre és test-töredékekre is, amelyeket egy ideig a tenger hullámai mostak és hempergettek, ezeken is csak a legerősebb, leginkább kiálló formák maradtak meg, a többit egyenletesre nyaldosta a hullám. Ilyféle mintázás nem egyszer tér vissza Rosso művein. Kétségtelen, hogy mégis erősen hatnak, bár érezzük, hogy itt szélsőséggel állunk szemközt. Néha szinte azt mond-hatnók, hogy nem is a plasztikai anyag, hanem a modellt körülfogó levegő van itt formába öntve. Az árnyékjátékok egész sorából áll elő plasztikája.
Aristide Maillol és az ő nemzedéke már a posztimpresszionizmus végén jelentkezett, barátai a Nabis festői, a szobrászat terén játszott szerepe leginkább Cézanne jelentőségéhez mérhető. Az aix-i mesterhez hasonlóan ő is provence-i ember, a francia mediterrán szülötte, azé a vidéké tehát, amely megőrzött valamit az antikvitás derűjéből, emberközpontú világából. Szobrai kezdettől fogva erőteljesek. Az impresszionista oldottsággal ellentétben a szilárd kompozíció, sommázott forma jellemzi őket. Mintázott néhány portrét és férfiaktot is, fő témája azonban a női akt.
A szobrot úgy fogta fel, mint az "épületet". Abból az elvből indult ki, hogy a szobornál is elsősorban a térbeli felépítést kell érvényesíteni. A festői felülethatások helyett tehát a test szerkezetének világos érzékeltetésére törekedett. Az apró fény-árnyékfoltokról is lemondott, minden feleslegest, esetlegest elhagyott a plasztikai lényeg kiemelése érdekében. Tömbszerűen zárt márványszobrai anyagszerűek is. Erőtől duzzadó figurái az egészség, az életerő képzeteit keltik fel a nézőben. Súlyossága, tömegelosztása, a testtartások hullámzó ritmusa és a robusztus női testek rusztikus hangulata emberivé teszi időtlen tökéletességüket. Az életerő árad szobraiból. Maillol művészete tőmondatszerűen tiszta, zárt, áttekinthető, minden irodalmi utalástól mentes. Műveinek kompozíciós zártsága, plasztikai tömörsége páratlan, még a plasztika nagy korszakaiban is nehéz hozzá mérhetőt találni. Egyszerre archaikus, primitív, a dolgokra elfogulatlanul rácsodálkozó - és ugyanakkor tudatos, esztétikailag szuverén. Kicsattanó erejű aktjai egyszerre idézik az archaikus koré-szobrokat és Praxitelészt anélkül, hogy külsődlegesen archaizálna vagy klasszicizálna. Ízig-vérig klasszikus művész volt, a régi korok itt felejtett tanúja, aki ugyanakkor a saját kora plasztikai problémáira adott eredeti választ. Vitathatatlanul ő volt a posztimpresszionizmus legkiválóbb szobrásza, életműve azonban már jócskán áthúzódott a 20. századba is.
Constantin Meuner művészetében a munkát dicsőítette és élete folyásában a nem kevésbé fáradhatatlan munka példáját adta. Már 50 éves, amikor egy véletlen folytán megismeri a belga gyárak és bányák világát. Végre megtalálja önmagát, érzi, hogy élete munkája most vár reá. Egész sereg tanulmányt készít a látottakról, megfesti képeit a munkásvilágból és pár év múlva kiállítja első munkás-szobrát Parisban.
Előbb mintha csak a környezet érdekelné, a füstölgő kémények, a kormos hidak, a szénpor lepte utak, mintegy a váza "a fekete ország"-nak, hiányzik belőle az ember. Mikor az ember is föllép, úgyszólván egyedül uralkodik a képen nagy körvonalaival. Az emberi alak kiválása megkezdődik, hogy későbbi alkotásaiban önálló szobrászi létet éljen. Az ihlet egy percében kiragad egy ilyen alakot festői hátteréből és megmintázza a " hámormunkás"-t. - Harminc évnek hosszú tévelygése után ez az első szobrászi alkotása. Visszatért oda, ahonnan kiindult, de nem az édeskés istennőihez, hanem a valóság, húsból, vérből való alakjaihoz A 19. század szobrászata mindeddig idegenkedett ettől a valóságtól, mert tartalmilag és formailag a múlt esztétikája kötötte. Ez a művész azonban fölismerte, hogy a kor irányának, amely egy új társadalom kialakulásában találta meg egyik főfeladatát, művészetileg is kifejezésre kell jutnia, ha ez a szobrászat nem akar tovább is a múlt utánzója lenni, amely nem látja a jelen alakulásait. Nem a szép ember: a szenvedő ember, a mártír ennek a művészetnek a főtárgya. Meunier művészete nem simul formai ideálhoz, mert a tartalom, a jellemre való törekvés adja meg az ő formáját. Rá is áll, amit Millet mondott, amikor a parasztjai csúnyaságát vetette valaki szemére: "a szépség nem az arcban van, minden szép, ami a maga helyén van, viszont semmi sem szép, ami nincs a maga helyén. Csak ne gyöngítsük a jellemzőt. Apolló legyen Apolló, és Szókratész Szókratész. Ha a kettőt összekeverjük, mind a kettő veszít és olyan keverék lesz belőle, amely se hús, se hal." Ez a befelé való mélyítés, mellyel az embert állította oda, jellemzi állatait is. "Vén bányalova" ezeknek a szegény állatoknak egész nyomorát megérteti velünk. Ez az az agyon-kínzott pára fáradt, béketűrő pillantásával, lelógó fejével, kiaszott testével, amely örökös sötétségre, egyforma munkára van ítélve a föld gyomrában és amelynek az illatos rét, a mosolygó napsugár napról-napra homályosodó emléke. A valóságnak ilyen közvetlen, mélyreható visszaadásával emelte az egyest úgyszólván eszmei magaslatra. Művészetének ez az iránya tartotta távol a hagyományos allegóriától. A "részletek kidolgozás "-át hiába keressük szobrain, hiszen hatásuk nem a virtuóz részletekben, hanem az egészben, egy-egy nagy mozdulatban van. Szobrait bronzban képzelte el, nem sima formákban, hanem híven visszaadva a mintázó ujjnak egy-egy futamát, mely az élet egy hirtelen ellesett nyilvánulását közvetíti az agyaggal. Maguk az alakok, a munkástestek szögletes formái is követelték ezt a nekik megfelelő technikát. És amint a test formáira, úgy a ruházatra is megtalálta a megfelelő előadási módot, nála a test és ruha egy benyomásba olvad, mint a valóságban. Meunier művészete egész új perspektívát nyújtott a modern szobrászatnak, hogy egy eszmének, amely egész művészetén keresztülvonul, a munka dicsőítésének állítson szobrot.
Norvégia kicsiny és szegény ország, mely művészeinek nem mindig nyújthatott kedvező viszonyokat, szobrászaival azonban a szó szoros értelmében mostohán bánt el. Éppen azért jelentősebb szobrászainknak szerfölött csekély a száma. Az 1880-as és 1890-es évek olyan korszakot jelölnek a norvég szobrászatban, amikor a szimbolizmusnak volt a legbefolyásosabb szerepe. Gustav Vigeland szobrai ebben az évtizedben európai vonatkozásban is a kor legmegkapóbb művészeti alkotásainak számítanak. Vigeland dolgozott a Nidaros Dóm helyreállítási munkálatain is, de a századforduló után egyszerűbb stílust fejlesztett ki. Az oslói Vigeland Park, valamint Vigeland saját múzeuma bemutatja a teljes szoborgyűjteményt, és jól nyomon követhetők a különböző művészeti korszakai.
Úgy tetszik, mintha nemzetünknek minden plasztikai tehetsége ebben az egyetlen emberben tömörült volna össze. A meztelen emberi testet ízről-ízre ismeri. Gigászi erővel, ideges szenzibilitással ábrázolja az embert örömében és bánatában, szerelmi mámorában és fájdalmában. A Vigeland park figurái az ég felé energikusan törő növényekkel alkotnak egységet. A park legnagyobb szobra a Monolit. Az oszlop 14.12 méter magas és egyetlen kőtömbből faragta a művész, 121 szoboralakkal.
A parkban 192 szobor van, és több mint 600 figura, mind életnagyságú és mindet egymaga készítette a művész, minden segítség nélkül.
A századforduló magyar szobrászatának vezető egyénisége Stróbl Alajos, a kor legkedveltebb emlékműszobrásza volt.
1893-ban mintázta Arany János emlékszobrát (a Magyar Nemzeti Múzeum kertjében), Nagykőrösön van Arany Jánost ábrázoló színezett kő és bronz szobra (1910).
Ybl Miklós, a budapesti Operaház építésze 1881-ben bízta meg a fiatal Stróbl Alajost, hogy az Operaház főbejárata két oldalán lévő fülkékbe elkészítse Liszt Ferenc és Erkel Ferenc ülőszobrait. A szobrokat 1884-ben, az Operaház megnyitásának évében helyezték el. Az 1900-as párizsi világkiállításon Grand Prix-vel jutalmazták Stróbl Alajos "Anyánk" című alkotását. Három évig dolgozott a szobron, a millennium évében fejezte be a századforduló magyar szobrászatának ezt a kétségtelenül legbensőségesebb művét. A szobor itthoni sikere mérsékelt volt, bár a Szépművészeti Múzeum már keletkezésének évében megvásárolta. Témáját a művész maga választotta, belső kényszer diktálta megalkotását. Kétségtelen, hogy a választott motívum már önmagában meghatározta a plasztikai előadásmódot, a mintázás finom árnyalatait, az érzelmi telítettséget. A mű kifejezőereje, emberi közvetlensége méltán emeli ki a századforduló plasztikai terméséből Stróbl Alajosnak ezt a szobrát. Az "Anyánk" támlás karosszékben ülő, idős asszonyt ábrázol, aki az ölében tartott nyitott könyvön pihenteti kezét, és éppen feltekint az olvasásból. A művész érzékeltetni tudta édesanyjának szép arcvonásaiban a hosszú élet során szerzett megértő bölcsességet is. Lényének visszfénye az elrévedező tekintetben, az alig észrevehető halvány mosolyában csillan meg. A "Három párka" mű Lotz Károly síremlékéhez készült vázlat. A szecessziós jellegzetességeket is mutató vázlat Rodin hatását tükrözi.
Magyarországon - számos európai országhoz hasonlóan - a
századfordulótól kezdve a modern
|