|
A
ROCKZENE - egy
könnyűzenei műfaj. Olyan gyűjtőfogalom, melynek rengeteg ága különböző
stílusok fúziójából áll. Ebben az értelemben a rock & roll csak az egyik
típusa a rocknak a több mint száz közül. A második világháborút követő
politikai feszültségek korában tört utat magának, egész kulturális
forradalmat indítva. Társadalmi hatásai közül a legkomolyabb, hogy
megnövelte a szakadékot a háború után felnövekvő tinédzserek és szüleik
között. Lehetőséget adott a fiatal generációnak a bennük lévő lázadó
életérzés kifejezésére, hiszen ez a zene csak nekik szólt, az ő
életérzésüket hirdette. A zenei megújulást követte az öltözködési stílus és
a teljes viselkedéskultúra megváltozása. A rock futótűzként terjedt, végül
az 1960-as évekre meghódította az egész világot. A rockzene hangzása az
elektromos gitár hangján alapszik, ami az ötvenes években kialakult lüktető,
kemény, erősen szinkópált tánczenei stílus, a rock & roll előretörésekor
vált népszerűvé.
ROCK &
ROLL - a
műfaj és stílusalapító korai rock & roll (1950 körül) kezdetben egyszerű,
gyakran csak háromakkordos. Az Amerikai Egyesült Államokban született, ahol
a behurcolt fekete rabszolgák zenéje a blues keveredett az európai telepesek
főleg
country
stílusú zenéjével. Mindez ráadásul egy technikailag és társadalmilag
rohamosan változó környezetben történt. A rock mindig a lázadást és nem a
beletörődést szimbolizálta és szimbolizálja ma is. 1955-öt nevezik meg a
rock & roll születésnapjának, bár valójában senki nem tudja megmondani,
melyik volt a legelső szám a rockzene történetében. Viszont az új zene "megszülésének"
és az egész világon népszerűvé tételének dicsősége egy mindig mosolygó,
kövérkés zenészt illet, a michigani William John Clifton Haley Jr.-t,
röviden
Bill
Haleyt
(1954. április 12-én "Rock Around the Clock" c. számával). Általában
elektromos
(kiskép balra) szóló-,
ritmus-
és
basszusgitárral
(kiskép jobbra) ami szintén ekkor jelent meg (jazzben), dobfelszereléssel
(ami magában foglal különböző dobokat és cintányérokat) adják elő. A három
alapvető hangszer gyakran kiegészül billentyűs hangszerekkel (például
zongorával vagy Hammond -orgonával, esetleg szintetizátorral). Más
könnyűzenei stílusokkal (pl. jazz) szemben a rock zeneileg sokszor jóval
egyszerűbb mind dallam, mind harmóniavezetés, mind ritmika szempontjából.
Rockban az akkordok sokszor egyszerű hármashangzatok, fordítások nélkül, így
nem ritka a kvint- és oktávpárhuzam, ami a klasszikus összhangzattanban
tiltott. A rock számok általában egyszerű, 4/4-es, egyenes (nem szinkópált)
alapokra íródnak, monoton kettő - négyes dobkísérettel, ami a második és
negyedik leütést hangsúlyozza. A dallamok sokszor modális skálákon
alapulnak, gyakori a dór, mixolíd, ión és eol - skála. A leggyakoribb
akkordmenetekben terc, kvart és kvint-lépések találhatók, néha
disszonanciával. A hatvanas évek óta a rock dalok gyakran a verze - refrén
formát követik, ami korábban a blues és a folk sajátja volt. Azonban a rock
rengeteg különböző zenei stílussal keveredett, ezért mára nagyban eltérőek
lehetnek a rock számok. A rockzenét játszó csapatokat bandáknak vagy rock
bandáknak nevezzük, és általában 2-5 személy játszik bennük. A rock
tradicionális felállása a kvartett, ahol szerepel egy énekes, egy
szólógitáros, egy ritmusgitáros, egy basszusgitáros és egy dobos, néha
billentyűs illetve egyéb hangszeres. A rock & rollerek, zenész-énekesek első
hullámában volt többek közt
Chuck
Berry
(karikatúra),
Elvis
Presley, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Buddy Holly, Bill Haley és az
Everly
Brothers
együttes. Ők ültették el az egyre terebélyesedő és sokfelé ágazó rock & roll
fát. Évtizedek során voltak művészek, akik megőrizték a kialakult műfajt,
mások továbbfejlesztették, megújították és új elemekkel ötvözték, de akadtak
szép számmal olyanok is, akik felrúgva a tradíciót, túlléptek a műfaj
határain. Az 1950-es évek közepétől a felnőtt társadalom üldözni kezdte a
lázadó rock & rollt. A nagyvárosokban együtteseket és lemezeket tiltottak
be, koncerteket és kiadóvállalatokat lehetetlenítettek el. A hullám a
médiára is kihatott - sorra tűnt el a rock a rádióállomások műsoráról és a
fiataloknak szóló nyomtatott sajtóból is. A rock-kultúrát mindennel
összefüggésbe hozták, ami a társadalom romlottságára utalhat: alkohol-,
cigaretta- és drogfogyasztással, motoros bandák fosztogatásaival, az utcai
bandákkal. A szülők eltiltották gyermekeiket a zenétől, ami persze csak olaj
volt a tűzre. A fiatalok szó szerint fellázadtak, a szüleik ellen és a
társadalom ellen, amiben éltek. Egy 1956-os birminghami koncerten
tettlegességig fajultak a dolgok, mikor egy civil csoport rátámadt a
dzsesszmuzsika királyára (Nat King Cole) csak mert ellenezték a fekete
zenét. Az európai országokban más volt a helyzet - a helyi zenészek átvették
ugyan az amerikai zenei mintákat, de előadásmódjuk sokkal precízebb,
kimódoltabb, ezáltal unalmasabb volt, és a rock éppen azt a vadságot
veszítette el, ami sikeressé tette az újvilágban. Az itt-ott megjelenő
valódi rockot játszó bandákra pedig az USA-hoz hasonló üldöztetés várt. A
nyugati országokban a kritikusok és média egyaránt lenézték az új stílust,
míg a kelet-európai országokban a szovjet ideológia nevében még csírájában
elfojtották annak terjedését. Mára a rock & roll különböző sikeres
stílusokat tartalmaz, de ezek valamilyen módon és mértékben kapcsolódnak a
gyökerekhez. Az 1960-as évek második felében, Kaliforniából induló ifjúsági
mozgalom és kultúra volt a
HIPPIE a
maga zenei irányzataival. A
hippik
(kiskép) hosszú hajjal, rojtos ruhákban, valódi munka nélkül, gitárral a
kézben vándoroltak a világban, és nem tulajdonítottak nagy fontosságot a
tisztálkodásnak. Általában ez volt a felnőttek leírása a hippikről. A hippi
mozgalom mögött azonban sokkal több rejlett: a békés fiatalok reakciója volt
a vietnami háborúra és a politikai, szociális bizonytalanságra. Úgy
gondolták, hogy hajukban virággal, énekelve, toleranciával, szerelemmel, az
anyagi javaktól való elfordulással meg tudják változtatni a világot. "Peace
and Love" (Béke és szerelem), "Make Love, Not War" (Szeretkezz,
ne
háborúzz),
keleti ihletésű filozófia, az LSD és a marihuána általi "pszichózisos
utazások", a kommuna és a közös tulajdon egyaránt hozzátartozott
jellemzőihez. Csakúgy, mint a zenéjük. Ezek lágy, drogos ködben úszó dalok
voltak, mint pl.
Scott
McKenzie "San
Francisco" - melyben ezt énekli:
Ha San
Franciscóba mész, mindenképpen tegyél a hajadba virágot.
Magyarországon a
diktatúra viszonyai között nem volt lehetőség a nyugati lázadó stílus
átvételére, viszont a hazai rock együttesek – bár szolidabb formában – de
szintén rendszerellenes kritikát hangoztattak. Már a 60-as években kezdett
feltűnni az amerikai stílust követő énekesek de őket még kordában tudta
tartani a cenzúra. Akkoriban tűnt fel például
Kovács
Kati akit
emiatt egy tehetségkutató műsorból is kiraktak. Hamarosan a
Hobo
Blues Band és a
P.
Mobil
nemkívánatossá vált a hatalom szemében. A korai magyar underground
zenekarokban az 1980-as évek elején megjelenő
Beatrice együttes ment
a legmesszebbre: a disco stílusból érkezett együttes hamarosan átvette a
punk néhány külsőségét és botrányos viselkedésükkel és szövegeikkel ők
vívták ki legjobban az államhatalom ellenszenvét. Ők alkották a "fekete
bárányoknak" nevezett csoportot, amely úgyszólván tiltólistára került a
Kádár-korszakban. A 80-as évek közepén megjelent a
Pokolgép és az
Ossian nevű
zenekar akik már a heavy metal képviselői. A kilencvenes években a nyugati
kultúra befolyásaként számtalan új válfaja jelent meg a rockzenének
hazánkban, ugyanakkor megnőtt az elektronikus zene iránti igény, részben
egyszerűsége, részben olcsósága miatt. Az átmeneti hanyatlást ismét a
feltörekvés kezdte el jellemezni. A hatalmas méretű rajongótáborok mutatják,
hogy a minőségi rockzenére ma is igény van.
|