
![]()
![]()
Az ősi grafika a karcolás és a vésés, a körvonalakat alkalmazó rajzművészet őse. Az őskori festmények tárgya kezdetben állat- és emberábrázolás, célja vadászmágia, termékenység varázslat, szertartás. Színezőanyaga - színes földek, növényi nedvek, korom, szén, ásványokból őrölt festékpor. Kötőanyaga - vér, gyanta, tojás, méz, zsír tartalmú anyagok.
Az állatábrázolások pontos megfigyelés alapján készültek, a körvonalaknál felhasználták a sziklafal természetes egyenetlenségeit. Fontos szerepe volt a látomásnak és beleélésnek is. Ebben az időben kevés az emberábrázolás, ha elő is fordul az alakok álarcban vannak vagy fej nélküliek.
Lascaux
Az altamirai barlang falfestményei Kr.e. 15 000-10 000 Altamira, Spanyolország A paleolitikum művészetének leghíresebb felfedezései az altamirai barlang, mennyezete 18 m hosszú és 8-9 méter széles. Mennyezetét sziklakiugrások és mélyedések borítják, ezek mindegyikére egy bölényt festettek. A szikla természetes domborzata felerősíti a kuporgó, ugró és dagonyázó állatok mozgását. A hatás lenyűgöző - mintha hullámszerűen mozgó, viharzó csorda vetné magát a nyugodtan álló, többszínű nagy szarvastehén lábai elé. Bekarcolt és festett (fekete, barna, okker földfestékekkel) bölényeket, vadlovakat, szarvasteheneket találtak még itt, különböző pózokban, sőt még haldokolva is. A készítők a színhasználat során is figyelembe vették a szikla formáit, így a fény-árnyék hatás miatt a festmények plasztikusabbnak tűnnek. Ezek a falfestmények a freskófestészet őseinek tekinthetők.
"Pontozott lovak" táblája, Pech-Merle-i barlang A mágikus eljárások a "hasonlóság" elvén alapultak; azaz a festett kép és az ábrázolt valóság lényegi azonosságának elképzelésén. A sziklafalra festett vadló fölé emberkéz lenyomata került - talán az előlegezett birtokbavétel jeléül.
Szibéria - Az Angara völgyének barlangfestménye A barlangfestmények és sziklarajzok jellemzői: profilnézet (oldalnézet); jellemző formák; mozgásábrázolás; biztos vonalvezetés; a tudatos kompozíció hiánya; takarásos térábrázolás. Hasonló sziklafestmények nem csak Európában, hanem pl. Dél-Afrikában is találhatóak (Tasszili-hegység, neolitikum kb. i. e. 5 000 és 2 500 között.) Itt már megjelentek a természeti erőket irányító felsőbbrendű hatalom jelképei - személyes formája, félelmetes külsejű démonok alakjában. A jégkorszak vége felé a vonalak összefogottabbakká váltak, az alakok mozgékonyabbak lettek, veszítettek két kiterjedésű merev kötöttségükből. Ez képviseli az őskori művészet tetőpontját. Az őskorból fennmaradó festészeti emlékek:
|