|
A
hangszerek családjába azok az instrumentumok tartoznak, amelyek hangforrása
elektromos váltakozó feszültség (rezgés). A
hangszerek aszerint csoportosíthatók, hogy a váltakozó feszültség mechanikus
elemek (húrok, nyelvek, villák, fémlapok stb.) rezgésének átalakítása révén
(rezgéskeltés mechanikus úton történik, és a keltett hangot elektromos úton
felerősítik), illetve elektronikus úton (generátorok révén) jön létre. Az
előbbi csoportba tartozó hangszereket
elektromechanikus, az
utóbbiba tartozókat
elektronikus
hangszereknek
nevezik.
(kiskép - szintetizátor ma)

ELEKTROMECHANIKUS HANGSZEREK
  
tele
harmonium (dupla keretes kép kattintásra nagy - Hammond orgona - mellotron
Az
első elektromechanikus hangszer a Thaddeus Cahill által 1897-ben
kifejlesztett
TELEHARMONIUM volt.
A hangszer egyszerű használhatóságát akadályozta a héttonnás tömeg és a
tehervagonnyi méret. A nagyjából 18 méter hosszú berendezésben
Edison-dinamók képezték, és telefonzsinóron juttatták el a hangokat a
hallgatósághoz.
HAMMOND ORGONA -
billentyűzettel ellátott hangszer, az elektronikus hangszer "őse" -
még "elektromechanikus" úton állította elő az alaphangot. Nevét
feltalálója, Laurens Hammond után kapta. A két manuálos, (az orgonákhoz
hasonlóan) pedálsorral is ellátott hangszer egyes hangjai úgy jönnek létre,
hogy különbözőképpen fogazott peremű tárcsák forognak mágnesre húzott
tekercsek (elektromágnesek) mellett. A tárcsa forgása az elektromágnesben
váltakozófeszültséget idéz elő, amelynek meghatározott frekvenciája van. E
frekvencia a tárcsa fogazatának sűrűségétől és a forgás sebességétől függ.
Az így létrejött jelet különböző áramkörökön vezetik át míg eljut az
erősítőbe, illetve a hangszóróba. A Hammond orgonán többféle hangszín
(regiszter) előállítása lehetséges.
MELLOTRON - egy
elektromechanikus és polifonikus (többszólamú) billentyűs hangszer, melyet
az 1960-as évek elején az angliai Birminghamban fejlesztettek ki. Az
amerikai Harry Chamberlin által készített chamberlin ötletét fejlesztette
tovább, amely eredetileg az első hangminta lejátszó billentyűs hangszer volt
a világon. A hangszer lelke az egymás mellé felsorakoztatott
mágnesszalagokból álló hangtár volt, amelynek minden egyes szalagja
körülbelül 8 másodpercnyi játékidővel rendelkezett. Egyes billentyűihez
rendelt lejátszófejek tették lehetővé az előre felvett hangminták
lejátszását, megszólaltatását. A korai mellotron MKI és MKII modellek két
külön, egymás mellé elhelyezett billentyűsorral rendelkeztek. A jobb oldali
billentyűsor 18 "szólóhangszert" tudott megszólaltatni (például vonósok,
fúvósok). A bal oldali billentyűsor pedig előre rögzített, különböző stílusú
ritmusokat játszott. A későbbi, egyszerűsített modellek hangtára csak 3
választható hangzást tartalmazott, ezek vonósok, cselló és egy nyolctagú
kórus. Az egyes szalagok az adott billentyűhöz tartozó magasságon rögzített
hangot tartalmaztak. A kevés beépített hangzásért cserébe szalagjait egy
kivehető keretben helyezték el, ami a hangtár gyors cseréjét tette lehetővé.
1965-ben a brit múlti-hangszeres rock zenész Graham Bond használt elsőként a
mellotront stúdiófelvételen. A Beatles volt a következő. A mellotron
elterjedéséért a rock zenében a legtöbbet Mike Pinder a The Moody Blues
billentyűse tette, aki 1967 és 1972 között rendszeresen használta a
hangszert az együttes lemezein. Az 1970-es években a progresszív rock
csapatok meghatározó eleme volt a mellotron a Hammond orgonával együtt. A
mellotront használó zenészek közül az egyik legismertebb John Paul Jones, a
Led Zeppelin basszusgitárosa, aki az 1970-es években minden koncerten
megszólaltatta. RHODES - széles körben elterjedt és sok zenei stílusban,
jellemzően a funky és a 60-as évek rockzenéjében használt jellegzetes
hangszínű elektromos zongora, melynek fejlesztése Harold Rhodes nevéhez
fűződik.
ELEKTRONIKUS HANGSZEREK
 
elvi
működés rajza - Elektronikus Zenei Stúdió, 1951
Elvi működése -
Különböző oszcillátorokkal állatják elő a megfelelő hullámformájú hangokat.
Ezeket megfelelő szűrő áramkörökkel juttatják az erősítőre, ahonnan a
hangszórókra kerül. A ma használt elektronikus hangszerek javarészt
billentyűzettel ellátott olyan instrumentumok, amelyek elektronikus úton
szintetizált hangszínek mellett akusztikus hangszerek tárolt hangmintáinak
megszólaltatására is alkalmasak (elektronikus orgona). A technika sokirányú
fejlődése révén a hangszínek tárolt hangminták alkalmazásával történő
keverése, gazdagítása már az elektronikus úton erősített, illetve
elektromechanikus hangszerek számára is lehetséges. Az első praktikus
elektronikus hangszernek a
THEREMIN
tekinthető, melyet professzor Leon Theremin fejlesztett ki 1919 és 20 körül.
Másik korai ilyen hangszer volt az
ONDES
MARTENOT,
melyet Olivier Messiaen használt előszeretettel a Turangalila Szimfóniában.
Ez a hangszer népszerű volt még olyan, elsősorban francia komponistáknál,
mint Andre Jolivet. Az első
elektronikus zenei stúdiót
Robert Beyer és Herbert Fritz alapította Kölnben (1951).
  
aeterophon és Theremin fizikus, 1919 - Robert Moog és szintetizátor 1964 -
minimoog
AETHEROPHON - két
nagyfrekvenciájú generátorból álló hangszer, hangkeltési mechanizmusa
alapján az elektronikus instrumentumok közé sorolható, annak egyik legelső
formája - L. Theremin orosz fizikus találmánya. A két generátort egy
rádióhoz hasonlító, dobozszerű szekrénybe építik, amelynek jobb vagy bal
felső részéből egy függőleges rúdantenna áll ki. Az ellentétes oldalon egy
vízszintesen elhelyezett huzalkengyel található. A készülék bekapcsolásával
a rúdantenna körül alacsony energiájú, meghatározott frekvenciájú
elektromágneses hullámok keletkeznek. Ha a játékos a kezével az antennához
közelít, megváltoztatja az elektromágneses mező tulajdonságait, és így a
váltakozó áram frekvenciája is más lesz. Minél közelebb viszi a játékos a
kezét az antennához, annál magasabb lesz a hang. A hangszeren dinamikai
változtatások is lehetségesek, mégpedig úgy, hogy a játékos a másik kezével
a hangszer oldalán található huzalkengyel körül kialakult elektromágneses
teret modifikálja.
SZINTETIZÁTOR -
hangok mesterséges előállítására alkalmas elektronikus zenei eszköz. Az első
szintetizátornak nevezhető mesterséges hangkeltő eszközt az amerikai
rádiótársaság (RCA) princetoni laboratóriumának szakemberei, Harry Olson és
Hebert Belar készítették el az ötvenes években. A hangforrás vákuumcsöves
oszcillátor volt, amelyet egy egyedi tervezésű vezérlőegység hajtott meg, a
hangjegyek és egyéb paraméterek rögzítésére pedig papírtekercset
alkalmaztak, amely a zeneszerző számára összetett paraméterek lejegyzését
tette lehetővé. Ezáltal a létrehozott hangokhoz burkológörbét, szűrőket,
modulátorokat és rezonátorokat is lehetett illeszteni. A kész hangot egy
lemezvágó rögzítette azonnal, amely párhuzamosan 6 darab 3 perc hosszúságú
hangsáv tárolására volt elegendő. Ezt később egy sokkal rugalmasabb szalagos
felvevőegység váltotta fel. A sávok újbóli felhasználásával összességében
így 216 hangsávot lehetett rögzíteni. A technológia a hatvanas évekig mérete
és bonyolultsága folytán csak egy szűk réteg számára volt elérhető, a hangok
programozása is bonyolult, ezért inkább számítástechnikai feladat volt, mint
zenei. Az első, nagy tömegek számára is elérhető szintetizátor
létrehozásához vezető első lépést 1961-ben Robert Moog tette meg, amikor egy
egészen eredeti elektronikus hangszer, az orosz Léon Theremin által 1919-ben
megalkotott
TEREMIN
sorozatgyártásába kezdett. Ez tranzisztoros formánsszintézist alkalmazott.
Az 1970-es években a nagy rendszerek helyett egyre inkább szempont lett a
hordozhatóság, így megszületett a
MINIMOOG, mely
előre definiált beállításokat tartalmazott. A szintetizátor rendszeresebb
használata könnyűzenei együttesek által a hetvenes évek legvégére lett
jellemző. Filmzenészek is előszeretettel használták/használják. A magyar
könnyűzenében az Omega együttes használt először szintetizátort. Általában
két fő részből állnak, ezek egyike maga a hangkeltő rész (agy), illetve a
kezelőszervek (billentyűzet, hajlító kerék/kar, potméterek és egyéb
vezérlőeszközök). Ár és helytakarékosság szempontjából léteznek keyboard
nélküli hangmodulok is, ezek általában rack-ládába szerelhetők, főleg stúdió
felhasználásra készültek. Fő alkotóelemeik az oszcillátorok, szűrők, erősítő
áramkörök és burkológörbe generátorok. A kezdeti analóg szintetizátorok
feszültséggel vezérelt oszcillátorral működtek, a mai szintetizátorok
vezérlését jelentősen megkönnyíti a MIDI vezérlés használata (aszinkron
soros vonali digitális kommunikációs protokoll). A digitális jelfeldolgozás
és a számítástechnika fejlődésével teret nyertek az ún.
szoftver szintetizátorok is,
melyek vagy dedikált hardveregység (általában DSP chip)
vezérlőprogramjaként, vagy pedig szoftver alkalmazásként (plugin
kiegészítőként) készülnek.
|