|
Az
idiofon hangszerek olyan hangszerek, amelyek
rugalmas
szilárd testük rezgése révén hoznak létre hangokat. Nevüknek ellentmondva
nem mindig "önmagukban" keltenek hangot, ezek is gyakran
levegőrezonátorral, a hang megformálását, kisugárzását segítő csatolt
akusztikai eszközzel szólalnak meg. Vannak közöttük
hangoltak,
melyek többé-kevésbé meghatározható magasságú zenei hangot adnak ki
(xilofon), és
hangolatlanok
(cintányér), amelyek nem. A leggyakoribb megoldás az, hogy a hangsor egy-egy
hangjára előre behangolt idiofon hangkeltő eszközök sorozatát használják
dallamjátszásra, mint például a harangjáték vagy a marimba esetében.
Általában ritmushangszerek, amelyek ütésre, rázásra, dörzsölésre, forgatásra
szólalnak meg, egy vagy több meghatározott hangon. A rugalmas szilárd
testekben többféle hullámtípus hozható létre, a legnagyobb szerepet a
hajlítási hullámok játsszák. Az idiofon hangszerek
hangzása - működése nagy
mértékben függ egyrészt formájuktól, méreteiktől, másrészt anyaguk
sűrűségétől, rugalmasságától, egyéb jellemzőitől.

Indonéziai idiofon hangszerekből álló zenekar hangszerei (szerző: Joan -
nagyban is katt)
REZGŐ
RUDAK - a
rugalmas rudak, ha nem túl vaskosak, a kifeszített húrokhoz, csőbe zárt
légoszlopokhoz hasonlóan "egydimenziós" alakzatokként tárgyalhatók.
Ha oldalirányból gerjesztik, hajlítási rezgések, hullámok alakulnak ki
bennük. Az ilyen folyamat matematikai leírása nagyon bonyolult, az így
létrejövő hang részhangjai nemcsak hogy nem harmonikusak, de frekvenciájuk a
rendszámukkal rohamosan növekszik. A rudak profilja is befolyásolja a bennük
keltett hajlítási hullámok terjedési sebességét. Egy lapos rúdban például a
terjedési sebesség kisebb, mint mondjuk egy négyzetesben, tehát az előbbi
azonos hosszúság és keresztmetszet mellett mélyebb hangot ad ki. A rudakban
kialakuló rezgésekhez tartozó hullámalakot döntően befolyásolja, hogy
mindkét végén szabad, egyik végén befogott, vagy mindkét végén befogott
rúdról van-e szó. A mindkét végén szabad hosszúságú rúd alaphangú rezgése
esetén a végeitől mérve körülbelül 0,225×l távolságban alakulnak ki rezgési
csomópontok, tehát olyan pontok, amelyek rezgés közben nyugalomban vannak. A
xilofon, a marimba, a vibrafon rezgő hangkeltő testeit ezeken a pontokon
szokás alátámasztani.
REZGŐ
LEMEZEK
- a "kétdimenziós"
lemezek rezgésének matematikai leírása mind a rezgő kifeszített hártyákénál,
mind az "egydimenziós" rezgő rudakénál jóval bonyolultabb. Ezért
szinte reménytelen feladat például a harangok hangszínének, hangzásképének
előzetes megtervezése. A részhangok sorozata itt sem harmonikus, de
rendszerint közelebb áll a harmonikus sorhoz, mint rudak esetében.
REZONÁTOROK, hangtestek - az
idiofon hangszerek önmagukban gyakran a szükségesnél kisebb hangerejűek,
vagy hangképüknek a kívánt határozott hangmagasságot adó összetevőjét
túlságosan elnyomják a nem harmonikus részhangok. Ilyenkor jól sugárzó
hangtestet illetve hangolt levegőrezonátort csatolhatnak a hangkeltő
eszközhöz. Az egyik végükön rögzített rugalmas nyelvek sorozatából álló
hangszereknél mint a zenélő doboz gyakran a húros hangszerekéhez hasonló
elven működő hangszertestet alkalmaznak. A marimba, a zenekari xilofon, a
vibrafon megütött rezgő lapjai alá azok alaphangjára hangolt, alsó végükön
zárt csőrezonátorokat szerelnek, amik segítségével erősen, határozott
hangmagasságon szólalnak meg. Egyes idiofonok, mint az angklung teste olyan
formájú, hogy eleve üreget, levegőrezonátort foglal magába.
ANYAG
tekintetében az idiofon hangszerek leggyakrabban fából (pl. xilofon),
fémekből vagy azok ötvözeteiből (pl. cintányér, vibrafon) készülnek, de
csont, kő, üveg, kerámia, növényi szárak, szárított termések, műanyagok is
lehetnek ilyen hangszerek alapanyagai. Fontos követelmény, hogy a
felhasznált anyagok kellően kemények, ellenállóak legyenek, hogy a
megszólaltatás során alkalmazott ütés, dörzsölés stb. ne okozzon bennük
maradandó változást. A hangkeltés, a minél hosszabb zengési idő
szempontjából a merevség és a kis belső csillapítás alapfeltétel. A
faanyagok közül elsősorban a nagy sűrűségű trópusi fák, paliszanderek,
ébenfák, grenadilfa, paduk alkalmasak ilyen célra. A fémek közül a
leghosszabb zengése az aranynak és az ezüstnek van, de a kevés ónnal
ötvözött vörösréz még mindig nagyon kedvező tulajdonságokkal rendelkezik. A
réz - szilícium - cink ötvözet a kétharmadát, az acél egyharmadát éri el
ennek az értéknek. A hosszú zengési idejű hangszerekhez (harang, cintányér)
tehát bronzot (réz + ón) vagy sárgarezet (réz + cink) használnak, de
triangulum vagy harangjáték készítésére az acél is megfelelő.
 
cintányér - kasztanyett
Az
idiofon hangszerek legtöbbször ütőhangszerek, de vannak pengetéssel,
dörzsöléssel, sőt levegőfúvással gerjesztett idiofonok is. Az
ÜTÉSSEL való
megszólaltatás egyik esete az, amikor az idiofon hangszer két egyforma
részből áll, amelyeket összeütnek. Ezt a megütési módot szokás
konkussziónak is nevezni, ennek legismertebb példái a cintányér és a
kasztanyetta.
CINTÁNYÉR vagy
réztányér - hangolatlan idiofon ütőhangszer. Vékony, fémötvözetből készült,
kerek, középen lyukas tányér, amelyet párosával egymáshoz ütnek, vagy
dobverővel szólaltatnak meg. A legtöbb cintányérnak nincs meghatározott
hangmagassága. Használatosak szimfonikus zenekarokban, ütő együttesekben,
dzsessz- és popzenekarokban. A dobfelszerelés általában tartalmaz egy vagy
több állványos cintányért és egy – két összefordított cintányérból álló –
lábcint (más nevén láncsint). A cintányér hangját anyaga, méretei,
felépítése határozza meg. Legtöbbször sárgarézből vagy más rézötvözetből
készül. A tányért a közepébe fúrt vagy ütött lyuk segítségével függesztik
fel cintányérállványra, vagy ezek fűzik át a bőrszíjat, ha összeütős
cintányérként használják őket. A tányér közepén kiemelkedő "kúp" vagy
"harang" megütésekor magasabb, élesebb hangot hallhatunk. A kúpot folytató
rész a cintányér tulajdonképpeni "teste", amely a játszó és a beütő zónákból
áll. A játszó zóna a kúphoz közeli, vastagabb rész, a beütő zóna a cintányér
elvékonyodó pereme. A legvékonyabb, sebesen rezgő rész a perem. A
cintányérokat átmérőjük és súlyuk szerint osztályozzák. A hüvelykben
megadott méret szerint lehetnek pl. 12-es, 14-es, 16-os stb. cintányérok. A
leggyakoribb méretek 10 és 22 hüvelyk (kb. 25 és 60 cm) közöttiek. A tányér
mérete befolyásolja a hangját is, a nagyobb tányérok általában hangosabbak
és hosszabb a lecsengésük. A súlyadat azt adja meg, hogy milyen vastag a
cintányér. A vastagság 1 mm alattitól 2 mm-ig terjed. A nehezebb, vastagabb
tányérok hangosabbak, hangjuk élesebb, intenzívebb, jobban reagálnak az
ütésre, ha dobverővel játszanak rajtuk. A könnyebb, vékonyabb tányéroknak
teltebb a hangjuk és gyorsabb a reagálásuk a dobos mozdulataira. A cintányér
profilja a függőleges távolság a kúp pereme és a cintányér széle között. A
magasabb profilú (görbébb) tányérok sokkal inkább tál alakúak. A profil a
hangmagasságban lényeges; a magasabb profil magasabb hangot eredményez, a
laposabb tányérok mélyebb hangúak. A cintányér az európai műzenében
kezdetben operákban tűnt fel, elsőként Gluck alkalmazta a La rencontre
imprévue (1764) című művében, de később koncerttermekben - Mozart, Haydn és
Beethoven zenéjében is szerephez jutott. A két cintányér összeütése helyett
Wagner kezdett egyetlen felfüggesztett cintányért használni, amelyet
különböző keménységű verőkkel ütöttek meg, különböző hangszíneket
produkálva. Az antik cintányérszerű hangszerek kései utódja, az antik tányér
vagy crotales a szimfonikus zenekarban először Debussynél jelent meg az Egy
faun délutánja (1895) című műben.
KASZTANYETT - 2
szembe fordított, kagyló alakú lapból áll, amelyeket egyik végükön zsinórral
lazán összehurkolnak. Eredetileg Spanyolországban és Dél-Olaszországban volt
használatos: a táncos saját mozgását kísérte vele oly módon, hogy
hüvelykujját a zsinórba bújtatva többi ujjával összeütötte a két kagylót. A
modern zenekarban használt kasztanyett megszólaltatása nem így történik. A
két fa kagylót egy nyélen tartott lap két oldalára erősítik, és ehhez ütve
érik el a csettintés szerű hanghatást.
  
triangulum - gong - vietnami gong szett
Másik
eset az, amikor a hangszert erre szolgáló eszközzel, verővel ütik meg, ennek
neve perkusszió. Ilyen módon megszólaltatott hangszer a triangulum,
gong, és a xilofon.
TRIANGULUM -
vagy fémháromszög fémből készült idiofon hangszer, az ütőhangszerek közé
tartozik. Modern formája az egyik csúcsánál nyitott háromszög alakban
meghajlított fémrúd. A zenekarok egyik legáthatóbb, legfényesebb hangú
hangszere. A triangulum eredete ismeretlen, a késő középkortól fordul elő
hangszerábrázolásokon. A zenekarokban, elsősorban operazenekarokban a 18.
század második felében szólalt meg újra, az akkor divatos janicsárzene
karakterhangszereként. A 19. század elejétől kezdve mindig egyik csúcsánál
nyitott, egyenlő oldalú háromszög formájú, felfűzött csörgők nélküli. Liszt
Ferenc I. zongoraversenyének második tételében szólóhangszerként is
bemutatkozott. Csak látszólag egyszerűen kezelhető hangszer, átható hangja
miatt használata nagy pontosságot, dinamikai érzéket követel meg. A
komolyzenében használt triangulumot egy fonálra függesztik, egyes hangokat a
vízszintes oldalának megütésével adnak ki, tremolót a felső csúcsánál a két
oldal között ide-oda mozgó verővel képeznek.
GONG -
fémből készült kerek, lapos idiofon ütős hangszer. Leggyakrabban rézből vagy
bronzból készül, de a nikkel és ezüst, illetve a réz és ón ötvözet is kiváló
alapanyagul szolgál. Többféle megmunkálás, szín és forma ismert, mindegyiket
gongnak nevezhetjük. Néha hangolják is; elsősorban az anyag vastagságától
függ a hangmagasság. A hangszert ütővel hozzuk rezgésbe. Különböző ütők
használatosak: puha filc ütők, keményebb textil borítású ütők és egészen
kemény, gumi felületű ütők. A gongot kemény vagy puha ütőkkel ütjük meg.
Minél nagyobb a hangszer, annál puhább ütőt érdemes használni. A kemény ütő
érces, zengő, éles hangot ad. Akkor keletkezik a legerősebb rezgés, ha
közepéhez közel ütjük meg a hangszert, míg ha a széléhez közelebb, akkor a
rezgés gyengül. A kb. 6000 éves múltra visszatekintő gong az egyik legősibb,
indonéz eredetű, de leginkább Ázsiában elterjedt hangszer. A legrégebbi
példányokat Kínában találták. Elsősorban ősi rituálékban alkalmazták, a
buddhista vallási tradíciók része, de zenekari hangszerként és a népzenében
is szívesen megszólaltatták. A nyugati kulturális tradíciókban nem volt
nagyon népszerű hangszer, a koncert termekben játszó szimfonikus
zenekarokban lehetett megszólaltatni másodlagos effektusként. Gustav Mahler
volt az első zeneszerző, aki gongot használt és Rachmaninov Tam tam gongot
alkalmazott zenéjében. A modern zenei világban Led Zeppelin egy (What is and
What Should Never Be) dalában is hallhatjuk a hangját.
  
egyszerű és keretes xilofon - marimba
XILOFON -
ősrégi, népiesen facimbalomnak nevezett dallamjátszó ütőhangszer. Számos
változata megtalálható Európában és az Európán kívüli különböző kultúrákban
is. Négy alapformája ismeretes. A legegyszerűbb a keretre egy sorban
felfektetett, diatonikusan hangolt falapokból álló forma, ami általában
egy-két oktáv hangterjedelmű. A második, kromatikusan hangolt, több oktáv
hangterjedelmű változat falapjai négy egymásba csúsztatott sorban vannak
elrendezve, amelyek a játékos felé futnak. Ez az alpesi országokban honos. A
modern, zenekari xilofon falapjai a zongora klaviatúrájához hasonlóan két
sorban vannak elrendezve, részben alattuk rezonátorcsövek találhatók. Ehhez
hasonló forma a szintén kétsoros, szekrényrezonátorral ellátott xilofon. Az
utóbbi kettő keresztben fekszik a játékos előtt. A műzenében használt
hangszerek hangterjedelme három és fél, négy oktáv. Megszólaltatásuk golyó
alakú fejjel ellátott verőkkel történik. Már egyéb anyagokból is készítik; a
fémből gyártott változatának neve metallofon. Mexikó népzenéjében kedvelt
hangszer a
MARIMBA. Az
afrikai származású hangszernek számos népi változata ismert, ezek általában
tökből kivájt rezonátorral vannak ellátva. A modern, zenekarban is használt
marimba hangterjedelme négy oktáv. Jellemző rá, hogy a zongora
klaviatúrájához hasonlóan elrendezett, keretre felszerelt falapok alatt
közvetlenül könnyűfémből készült rezonátorcsövek találhatók. A marimba nincs
ellátva olyan pedálszerkezettel, amelynek segítségével tompítható lenne a
hangszer kicsengése. Megszólaltatása különböző keménységű fejjel (pamuttal
bevont fa, különböző gumik) ellátott ütőkkel történik, amelyekből nem ritkán
négyet is használhat a játékos.
  
vibrafon - harangjáték - cseleszta
Vannak
KOMBINÁLT
idiofon hangszerek, amelyek ütéssel és (vagy) valamilyen mechanizmus
segítségével adnak hangokat. Erre példa a vibrafon és némelyik harangjáték.
A
VIBRAFON is
xilofon féle; az 1920-as években találták fel, először a dzsesszben
alkalmazták. A kromatikusan hangolt fémlapokat a zongora klaviatúrájának
kiosztása szerint rendezik el. A lapok alatt hangolt fémcsövek helyezkednek
el, ezek szolgálnak rezonátorként. A csövek felső végében fémből készült
tárcsák találhatók, amelyeket soronként egy közös tengely forgat (ezek
mozgatását egy villanymotor végzi). A tárcsák forgása periodikusan nyitja,
illetve zárja a rezonátorokat. Ez különlegesen lebegő, vibráló (innen a név)
hangzást eredményez, amelyben keveredik a lapok saját rezgése a csövek felső
szakaszában lévő légoszlopéval. A tárcsák forgási sebességének
szabályozásával változtatható a vibráció intenzitása. A hangszer kicsengése
pedálszerkezettel tompítható. A három oktáv hangterjedelmű hangszer
megszólaltatása különböző keménységű (fa- illetve gumi-) fejjel ellátott
verőkkel történik. A
HARANGJÁTÉK őse
kínai hangszer, már a 3500 esztendővel ezelőtt uralkodott Shang-dinasztia
korában megszületett. Akkoriban egy játék többnyire 3 harangból állt. A
későbbi dinasztiák korában a harangok száma nőtt. Az ókorban többnyire a
császári udvarházi előadásokra használták a harangjátékot a hadjáratok
indítása, a fogadások, a találkozók és a vallási szertartások alkalmából. Az
ókori Kínában a harangjáték a társadalmi hierarchia és a hatalom szimbóluma
volt. Ma ismeretes
szekrény-harangjáték - az
acélból készült fémlapokat kromatikusan hangolják, elrendezésük a zongora
klaviatúrájának kiosztását követi. A keretre felfektetett fémlapokat egy
rezonátor-szekrénybe építik. hangterjedelme kettő és négy oktáv között
mozog, esetenként elérheti a hat oktávot is. A hangszer kicsengése
pedálszerkezettel tompítható. Megszólaltatása gömbfejű verőkkel történik.
Rokon hangszere a
billentyűs harangjáték - a
kalapácsok, amelyek kromatikusan hangolt fémlapokat ütnek meg, egy, a
zongoráéhoz hasonló billentyűzettel működtethetők. A lapok erős acélból vagy
durva alumíniumból készülnek, amelyeket a mechanikával együtt egy fadobozba
építenek be. Zenekarban a harangokat hangolt acélpálcák, acélcsövek
helyettesítik. Az operairodalom legismertebb harangjátéka Kodály Zoltán "Háry
János"-ában van. Billentyűs harangjáték még a
cseleszta,
aminek fémrúdjait filccel bevont kalapácsok szólaltatják meg.
  
bordás
kereplő - güiro - rumbatök
A
RÁZÁSSAL, TEKERÉSSEL, KAPARÁSSAL
megszólaltatott hangszerek is gyakran ebbe a kategóriába tartoznak, a
csengettyű, a rumbatök rázása, a bordás kereplő forgatása, a güiro kaparása
közvetve szintén e hangszerek különböző alkatrészeinek összeütődését idézi
elő.
KEREPLŐ -
fából készült hangszer. Sokféle változata két csoportra -,
kalapácsos és bordás kereplőkre
osztható. A kalapácsos kereplő egyik alapformája az, amit a római katolikus
templomokban nagyböjt idején a templomi harangok helyett használnak: kb.
25x14 cm nagyságú deszkalapra szerelt, tengelyen előre-hátra lendülő
fakalapácsok (1–4 db), amelyek működtetés közben a deszka lapját verik.
Vadriasztásra (kártékony madarak ellen) a kalapácsos kereplőknek olyan
változatát használják, amelyet (póznára vagy épületre szerelve) szélkerék
segítségével az áramló levegő működtet. A fakalapácsokat a szélkerék
tengelyére rászerelik, s azok a tengely forgása közben a függőleges
verődeszkához ütődnek. Fakalapács helyett egyszerű fa- vagy fémfityegők – "kölykök"
– is lehetnek spárgával a kereplő tengelyére kötözve. Innen a kölkes-
kereplő név, mivel szél hajtja, szélkereplőnek, szélkelepnek is nevezik. – A
bordás kereplőn a hangkeltés úgy történik, hogy keretre szerelt ruganyos
fanyelv szabad vége fogaskerékszerűen faragott (bordázott) forgó tengelyen
csapódik egyik fokról a másikra. Legáltalánosabb formája kifeszített nyeles
zászlóhoz hasonlít. Ennek legkisebb változatait a nép között
gyermekjátékként használják, a nagyobbakat állatok terelésére és
vadriasztásra (egyebek közt szőlőéréskor seregélyek és a kányák
riasztására). A bordás kereplőt a nagyböjt utolsó három napján az egyház
rituális célra is használja. A templomtoronybeli kereplők a kalapácsos és
bordás kereplő nagyobb méretű kombinációi. Tengelyükön fogazat helyett
dudorok, "tüskék" vannak, és több nyelvük van. A nyelvek alsó lapjára
kalapácsot is szerelnek. Működtetés közben, miután egy-egy nyelv a tüskéről
lepattan, kalapácsával a nagy, ládaszerű rezonáló szekrény tetejéhez
csapódik.
GÜIRO - nem
más, mint egy lopótökből, fából, vastag nádból, néha fémből készült
hosszúkás, üreges test, amelyen keresztben sűrűn párhuzamos bemélyedések,
rovátkák futnak. Fából készült pálcát, néha fésűszerű eszközt húznak ezeken
végig, ez reccsenő, kerregő, surrogó hangokat ad. Indián eredetű hangszer,
elsősorban Kuba, a Dominikai Köztársaság és Puerto Rico népzenéjében,
populáris zenéjében használatos. A komolyzenében először Igor Sztravinszkij
Le Sacre du Printemps-jában bukkant fel, később Varese, Chávez, Stockhausen
és Berio műveiben is szerepelt. A
MARACAS vagy rumbatök
párosával használt, rázással megszólaltatott hangszer. Hagyományosan
fanyéllel ellátott kisméretű, ovális formájú kiszárított lopótökből készül,
melynek üreges belsejébe magvakat, apró kavicsokat tesznek, ezek koccanásai
adják éles, magas hangját. Készülhet még egyéb szárított termésből, fából,
kemény bőrből, műanyagból. Indián eredetű, a latin-amerikai táncok
divathulláma révén vált közismert, elsősorban a szórakoztató zenében kedvelt
hangszerré. A komolyzenébe Varese és Milhaud vezette be. A hagyományos
latin-amerikai zene különböző stílusaiban magas, semleges hangjával
rendszerint a dobfelszerelés cintányérjainak szerepét tölti be.
 
doromb
- afrikai ujjzongora
A
PENGETÉS nem
csak húros hangszereknél, de az idiofonoknál is szerepet kaphat, elsősorban
az egyik végükön befogott rugalmas nyelvekkel működő hangszerek
megszólaltatásakor. Ilyen a doromb, a szanza, a mechanikus zenélő doboz.
DOROMB -
pengetéssel és fúvással megszólaltatott egyszerű hangszer. Egy keretből és
az arra rögzített rugalmas nyelvből áll, melynek anyaga legtöbbször acél,
némely változata bambuszból vagy más rugalmas anyagból készül. Mind az
idiofon hangszerek, mind az aerofon hangszerek közé besorolható. A játékos a
keretet a fogaihoz szorítja úgy, hogy a rugalmas nyelv szabadon mozoghasson
a fogsorok között, és annak általában kifelé hajlított, szabad végét a
mutató- vagy hüvelykujjával pengeti. A szájüreg térfogatának változtatásával
a rezgő fémnyelv rezgésének különböző felhangjai emelhetők ki, így egyszerű,
a természetes hangsoron alapuló dallamok hozhatók létre, miközben az
alaphang a folytonosan búgó burdon szerepét tölti be. Ez az alap zönge
levegő beszívásával-kifújásával felerősíthető, illetve a rekeszizom lüktető
mozgásával ritmuskíséretté alakítható, ebben az esetben a hangszer szabad
nyelvsípként is működik. Mivel a szájüreg mérete és alakja könnyedén
alakítható, változatos hatásokat és hangokat lehet a kis hangszerből
kicsalni, akár két oktáv terjedelemben. A rezonátor maga az emberi száj,
ezért a hangszer nagyon egyszerű, és kis helyen elfér. Gyakran tokot is
készítenek hozzá, de ha nincs ilyenünk, mielőtt zsebre tesszük, érdemes
legalább egy gyufásdobozra megfelelő helyzetben befőttes gumival rögzíteni,
hogy a visszahajló nyelve ne görbüljön, törjön el. Használat után érdemes
egy finomabb kendővel letörölni, illetve abba hajtogatni (és úgy tárolni egy
rögzített helyen). A világ minden táján ismerik, fából, levélből, bambuszból
és csontból is készülhet – a vasból, acélból készült a legtartósabb, ilyen
hangszereket az ásatások tanúsága szerint először minden bizonnyal a kelták,
germánok használtak. Eredetileg a mágia eszköze volt: a sámánok használták
tevékenységük hatásának fokozására, később vált dallamjátszó hangszerré. Az
1900-as évek elején hazánkban elterjedt gyermekjáték volt, jellemzően cigány
kovácsok készítették. A lamellofonok legáltalánosabb elnevezése, a
SZANZA vagy
zanza David Livingstone-tól származik. Ezek után megjelent az angol nyelvben
(thumb piano), a németben és a magyarban (ujjzongora) is.
Ezek a hangszerek csak a Szaharától délre elterjedt pengetős hangszerek. A
lamellofon teste fából készül, aminek az egyik végére keresztléccel
fanyelveket erősítenek, amiknek az egyik vége szabadon rezeg. Lehetnek
egy-két-három soros felépítésűek is. A lamellofon nem ad önmagában elég
hangot, így egy rezonátor testbe teszik, ami felerősíti a hangját. A
játéktechnika befolyásolja a hangszer billentyűinek a kialakítását.
Általában a játékos a hüvelykujját használja, de egyes esetekben a
mutatóujjra is szüksége lehet.
 
Franklin üvegharmonikázik - üvegharmonika
DÖRZSÖLÉSSEL is
lehet egyes idiofon hangszerekből hangokat kicsalni. A szöghegedűn például
gyantázott hegedűvonóval, az üvegharmonikán nedves kézzel vagy bőrdarabbal,
a tibeti hangtálon fapálcával való dörzsöléssel lehet zenélni.
ÜVEGHARMONIKA -
Mindenki kipróbálta már benedvesített ujjal körkörösen dörzsölni egy
üvegpohár peremét. Az így kicsikart hang inkább idegesítő, mint zenei. Ennek
a jelenségnek a továbbfejlesztéséből született az üvegharmonika nevű
hangszer, ami állítólag Benjamin Franklin találmánya. Egy asztalszerű
szerkezetbe tengelyen rögzített, egymásba illeszkedő, növekvő méretű,
hangolt üvegkúpok vannak. Ezt pedállal forgatják, és megnedvesített
felületüket ujjheggyel érintve lágy, éteri hangot ad. A hangszer a 18-19
században olyan népszerű volt, hogy virtuóz játékosainak Mozart és Beethoven
is komponált előadási darabokat. Különleges eset a
FÚVÁSSAL
megszólaltatott idiofonoké, ilyen elven működik néhány – nagyrészt feledésbe
merült – 19. századi hangszertalálmány, mint az aeolsklavier és a piano
chanteur (Párizs, 1878) acélcsöveivel és üvegedényeivel.
|