|
A
membranofon hangszerek hangképző közege egy kifeszített, rugalmas
hártya
(membrán), amit egy kereten, illetve henger, vagy üst alakú korpuszon (káva)
rögzítenek. A rögzítés módja többféle lehet: szögekkel - ilyenkor a hártya
feszítettsége a későbbiekben nem szabályozható, illetve csavaró és
feszítőabroncsokkal. Utóbbi esetben feszítőcsavarok segítségével
szabályozható a hártya feszítettsége, így az egyes hangszerek hangmagassága
is befolyásolható. A membranofon hangszerek csoportosításának egyik fő
szempontja az, hogy egy illetve két hártyával látják el őket, a másik
csoportosítás a megszólítás módja szerinti, aminek alapján ütőhangszerek.
-
Ütőhangszernek –
azokat a hangszereket nevezik, amelyeket kézzel, lábbal, vagy külön e célra
készült szerszámmal, verővel, esetleg billentyűs, mechanikus szerkezettel
megütve szólaltatnak meg. Ide tartoznak azok a hangszerek is, melyeknél a
hangot olyan mozgás – rázás, kaparás, forgatás – által hozzák létre, mely
közvetve eredményezi a hangszer részeinek összeütődését. Az ütőhangszerek a
hangkeltés akusztikai természete alapján lehetnek - 1/idiofon hangszerek
(például xilofon),
2/dobok, tehát membranofon hangszerek (például üstdob),
3/megütéssel megszólaltatott húros hangszerek (például cimbalom), 4/ütéssel
megszólaltatott aerofon hangszernek (is) tekinthető pl. a ceglédi kanna.
-
Megszólaltatásuk verővel vagy kézzel lehetséges. Legismertebb formájukat a
dobok,
Indiában i. e. 1000 táján már ismerték. Sok nép természetfölötti hatalmat
tulajdonított a dobnak. Egyes kelet-afrikai törzseknél a bűnös menedékjogot
élvez, ha a dobhoz rohan, sok afrikai országban pedig a király jelképe. A
derékban karcsúsított dobok homokóra formájúak, felső és alsó membránjukat
zsinór fűzi össze. Ha a zsinórokat meghúzzuk, a bőrfelületek feszessége nő,
a dob hangmagassága emelkedik. Ilyenek a nigériai "beszélő dobok."
   
régi
és modern kisdob - pergődob - modern dobkészlet
A
kétmembrános dobok
családjának legfőbb tagjai:
KISDOB -
verővel megszólaltatott hangszer, ami a katonai jelző- és csatadobból
alakult ki. A 18. század végén került be a szimfonikus zenekarba. Használata
a jazz-zenekarokban is népszerű. - Az általában 10-18 cm magas, fémből vagy
fából készült hengeres káva mindkét nyílására egy-egy 30-35 cm átmérőjű
membránt feszítenek ki. A rögzítés feszítő- és csavaró abroncsok
segítségével történik. A kisdob hangmagassága ugyan nem határozott, de
megkülönböztetünk különböző hangfekvésű instrumentumokat. A membránok
feszítőcsavarokkal állítható feszítettségén kívül a káva magasságától is
függ hangszín és a hangmagasság (minél közelebb van egymáshoz a két hártya,
annál világosabb és magasabb a hang). Az alsó hártya külső felének átmérőjén
egy 4-16 húrból álló húrozat halad át, amely megfeszített állapotban hozzáér
a hártyához, és együtt rezegve vele sajátos pergő effektust eredményez. Mint
általában a modern dobokba, a kisdobba is beszerelnek egy felhangszabályozó
szerkezetet. Ez egy kis nemezkorong, amit a felső hártya belső feléhez
szorítanak. A nyomás mértéke egy csavar segítségével szabályozható. A kisdob
verője keményfából készül, a vége felé keskenyedik, és tojásdad vagy kúp
alakú fejben végződik. Verő mellett elterjedt a fémseprővel történő
megszólaltatás is. Csak egyik oldalát verik. Határozott hangmagassága nincs,
szólamát egyetlen vonalon, kulcs nélkül jegyzik. Alig akad olyan
ütőhangszer, amelyen akkora változatossággal lehetne kihozni a ritmus
legtarkább változatait, mint a kisdobon. A zenekarban állványra helyezik.
PERGŐDOB -
verővel megszólaltatott hangszer. Nagyságban és hangmagasságban a kisdob és
a nagydob között álló ütőhangszer. A katonai dob régebbi formája, ami egész
Európában gyalogsági menethangszerként volt használatos. - 30-40 cm magas,
hengeres kávájának mindkét nyílására membránt feszítettek. A nagyobb, akár
60 cm magas kávával rendelkező hangszerek neve zsoldos dob. A feszítőabroncs
átmérője 28-35 cm között ingadozik. Két különböző formáját ismerjük: a
régebbi változatoknál a káva és az abroncsok mindig zsinórral befont fából
készültek, továbbá a hártya feszítettségét cikkcakkban befűzött zsinór
szabályozta. Ezeket nem mindig látták el pergőhúrokkal. Ha igen, azok bélből
készültek. A mai pergődobok esetében a káva vagy fémből, vagy fából készül,
és a zsinórok helyett csavarokkal feszítik meg a hártyát. Ezekről a
hangszerekről nem hiányozhatnak az alsó membrán alatt kifeszített
pergőhúrok. Hangja mélyebb és tompább, inkább a nagydobbal áll rokonságban,
pergőhúrjai nem igazán meghatározóak hangzásképének kialakításában.
Általában kisdobverőkkel szólaltatják meg, de alkalmanként üstdobverőket is
használnak. Jegyzése kulcs nélkül, egyetlen vonalon történik. Bartók
Táncszvitje gyors szólójával kezdődik. A kisdobbal ellentétben a jazz- és
tánczene nem alkalmazza. A modern táncegyüttes
DOBKÉSZLETE -
lábcsin (állványra szerelt, pedállal működtetett réztányér-pár); cintányér;
kisdob; nagydob; tom-tom; pergődob. A lábcsint az állvány alján lévő
pedállal szólaltatják meg, hasonló pedál működteti a nagydobot is.
  
kínai
és lábas tom-tom - nagydob
TOM -
TOM
(egymembrános változata - jazz-üstdob) - verővel megszólaltatott hangszer,
amelynek őse egy kínai dobféle volt. - Felépítése a kisdobhoz hasonlatos.
Fából készült hengeres kávájára fémabroncsok segítségével két membránt
helyeznek, amelyek feszítettsége külön szabályozható. Általában ezek a
hangszerek is rendelkeznek felhangszabályozóval (a felső hártya belső
feléhez érintett filckorong, amelynek a membránra gyakorolt nyomását egy
csavar segítségével lehet beállítani). A tom-tom hártyái vastagabbak, mint a
kisdob hártyái. További eltérést jelent az is, hogy a tom-tom nem
rendelkezik pergőhúrokkal. Kétféle méretben készítették: a nagyobbak lábakon
álltak, a kisebbeket a nagydobra erősítették. Az előbbi hangszerek magassága
32 és 58 cm, átmérője 36 és 50 cm között ingadozik, míg kisebb változataik
esetében a magasság 14-23 cm, az átmérő 15 és 33 cm között alakul. A
tom-tomoknak egymembrános változata is van, amelyeket nyitott tom-tomnak is
szoktak nevezni. Az alsó hártya elhagyásának köszönhetően ezeknek a
hangszereknek meghatározhatóbb a hangmagassága, kevésbé tompa a hangszíne. A
megszólaltatáshoz üstdobütőket, kisdobütőket és ritkán seprűt is használnak.
NAGYDOB -
verővel megszólaltatott hangszer. Ez a kisázsiai eredetű instrumentum a
legnagyobb a dobok családjában, a török janicsárzenével került hozzánk a 16.
században. - Henger alakú kávája fából vagy könnyűfémből készül. Magassága
35 és 40 cm között ingadozik. A szimfonikus zenekarban használt nagydobok
átmérője 70-80 cm. A jazz-zenekarokban kisebb, 50-60 cm átmérőjű
hangszereket használnak, amelyeket általában lábgéppel szólaltatnak meg. A
hártyát feszítő abroncsok fémből, ritkán fából készülnek. Régebben zsinóros
változatokat is csináltak. A nagydob is a két hártyával ellátott hangszerek
közé tartozik. Felső membránja vastagabb az alsónál. Feszítettségük ma már
külön szabályozható, régebben hosszú csavarok segítségével együtt
feszítették meg a kettőt. Az általában függőlegesen felállított hangszert
egy verővel szólaltatják meg, amelynek nyele rövid, és hengeres, kemény
filcfejben végződik. Csak bonyolultabb ritmusképletek esetén használnak két
verőt. A jazz-zenekarokban a verőt egy lábbal működtethető emeltyű
segítségével szokták mozgatni. A nagydob hangjának magasságát a két hártya
között kialakuló bonyolult akusztikai viszonyok miatt nem lehet pontosan
meghatározni. A különböző típusok között inkább hangszín tekintetében van
eltérés. Gluck alkalmazta első ízben színpadi zenéjében. Jegyzéséhez
egyetlen vonal elegendő.
  
bongó
és használata - konga és használata
Az
egymembrános dobok közül
a legelterjedtebbek:
BONGÓ -
feltehetőleg indián eredetű. Az ötvenes évek óta szimfonikus-,
kamarazenekarok is használják. - Az egymembrános dobok családjába tartozik.
Két összekapcsolt kisméretű, meglehetősen jól hangolható hangszerből áll. A
játékos általában a térde között tartja. A kubai bongó kávája kissé hordó
alakú, lefelé keskenyedő keményfadongákból van összeenyvezve, amiket alul
fémabroncs fog össze. Membránját korábban szögekkel erősítették a kávához.
Újabban a káva belsejében lévő, csavarral szabályozható feszítőgyűrű
segítségével állítják be a hártya feszességét. Kubában és a karibi térségben
nélkülözhetetlen a szambánál és a rumbánál. Az európai bongó kávája henger
alakú. Fából készül, és a membránt - a többi európai dobokhoz hasonlóan -
külső abroncsok és csavarok segítségével rögzítik, illetve hangolják. Az
összekapcsolt dobok magassága azonos, átmérőjük azonban különböző. A kisebb
megközelítőleg 17 cm magas, és átmérője is ekkora, a nagyobb átmérője
körülbelül 21 cm. A hangszert általában kézzel szólaltatják meg. Az
ujj-tenyér játék igen differenciált hangzások létrehozását teszi lehetővé,
és az instrumentum fás rezonanciáját helyezi előtérbe. Ha dob- illetve
üstdobverővel szólaltatják meg, akkor hangja közelebb kerül a tom-tomhoz.
KONGA (tumba)
- kézzel vagy verővel megszólaltatott, egymembrános, afrikai eredetű népi
hangszer a bongóhoz hasonlóan a Latin-amerikai tánczene révén terjedt el
Amerikában és Európában. - A kubai konga fából készült, nyújtott hordó alakú
káváját lefelé keskenyedő dongákból enyvezik össze. Ezeknél a hangszereknél
a membránt szögekkel erősítik a kávára. A másik alakváltozat csonka kúpra
emlékeztet. Ennek kávája réteges fából van, és a membrán rögzítése, illetve
feszességének szabályozása abroncsok és csavarok segítségével történik. A
konga méretei megközelítőleg azonosak: káva magassága 70-80 cm, a hártya
átmérője 22-26 cm. Láb között tartva, kar alá akasztva és állványra helyezve
egyaránt használják. Megszólaltatása majdnem mindig kézzel történik, ugyanis
az ujj-tenyér játék rendkívül differenciált hangzások előállítását teszi
lehetővé. Ebben a tekintetben a konga a legsokrétűbb egymembrános
ütőhangszer.
  
üstdob
- kubai üstdob - csörgődob
ÜSTDOB (timpani)
- verővel megszólaltatott, arab eredetű, egyhártyás hangszer, ami a 15.
században, a keresztes háborúk során, illetve Spanyolország arab meghódítása
révén került Európába. - Nevét sajátos kinézetű korpuszáról - félgömb, vagy
kissé mélyített félgömb alakú rezonancia-üstjéről kapta, ami mindig
vörösrézből készül. Korábban zsinórzat segítségével feszítették ki
hangolható borjú-, vagy szamárbőr membránját, később abroncsok és csavarok
segítségével. Az üstdob tompa, mély hangjának magassága a rezonancia-üst
akusztikai adottságainak köszönhetően teljes pontossággal meghatározható.
Ezt természetesen ki is használta az európai zenekultúra. Az üstdobokat
hangolásuk technikai megoldása szerint is lehet csoportosítani. A csavaros
üstdobok esetében nagy szárnyas csavarok szabályozzák a hártya feszültségét.
A forgatókaros vagy emeltyűs üstdob áthangolását egy emeltyűszerkezet végzi,
amit forgatókarral ellátott főcsavar segítségével működtetetnek. A
forgatható üstdoboknál a korpusz forgatásával lehet beállítani a
hangmagasságot, míg a manapság használt pedálos üstdoboknál a hártya
feszességét szabályozó emeltyűszerkezet egy pedál segítségével hozható
működésbe. Napjainkban két méretben készítik: 61 és 68 cm-es
hártyaátmérővel. Mindig verővel szólaltatják meg, amelynek nyele nádból vagy
fából készül. A verők feje készülhet gyapjúvattából, filcből, szivacsból,
bőrből, parafából vagy fából. Ezek mind eltérő keménységűek, és használatuk
más-más hangszínt eredményez, a mennydörgésszerű robajtól a halk morajig
minden fokozatban megszólaltatható. Szólamának lejegyzése basszuskulcsban
történik. Szimfonikus zenekarban általában párosával alkalmazzák. A
romantikus nagyzenekarokban akár három különböző átmérőjű és hangterjedelmű
üstdob is szerepelhet, egyetlen előadó szólaltatja meg.
KUBAI
ÜSTDOB (timbales)
- verővel megszólaltatott hangszer. Kubai tánczenekarok révén Amerikában,
Európában egyaránt elterjedt, egy hártyával felszerelt dobféle. - A bongóhoz
hasonlóan ezek is párosával vannak összekapcsolva. Hengeres kávái azonban
mindig fémből készülnek. Az összekapcsolt dobok magassága mindig azonos,
körülbelül 16 cm. Átmérőjük alig különbözik: 33 és 36 cm. A vékony hártyát
fémabroncsok segítségével feszítik meg. A timbalest mindig verővel
szólaltatják meg. Vagy speciális timbales-verőt használnak, amelynek
átmérője az ütő teljes hosszában azonos, vagy egyszerű dobverőt. A
timbalesra jellemző a fémes rezonancia és a határozott hangmagasság, amelyek
révén a magas üstdobhangra emlékeztet ennek a hangszernek a hangja.
CSÖRGŐDOB,
baszk dob (tambourin) - kézzel megszólaltatott, egy hártyával felszerelt
hangszer. Arab eredetű spanyol hangszer, amely Berlioz révén a 19. század
első felében került be a szimfonikus nagyzenekarba. - Fából készült hengeres
kávája megközelítőleg csupán 5 cm magas. Vékony hártyáját szögek
segítségével rögzítik a kávára, amelyre körben végig réztányér formájú
csörgőket erősítenek. A játékos míg egyik kezében a hangszert tartja, a
másik kezével általában a keretet, néha a hártyát üti, rázogatja, rezegteti.
Megszólaltatásakor a dobrezonancia a csörgők hangjával keveredik. Határozott
hangmagassága nincs.
  
indiai
dob - japándob behangolása (kattintásra nagyban) és játék közben
TABLÁ - két
különböző hangmagasságú dob párból álló hindu ütőhangszer, az egyik dob
hengeres a másik kúpalakú. - egy elterjedt indiai ütőhangszer amit
klasszikus, könnyű-, és vallásos zenében használnak Dél-Ázsiában és a
klasszikus hindusztáni zene része. Megbízható történelmi bizonyítékok
alapján a hangszer kialakulása a 18. századra tehető, az első dokumentált
tablá-játékos a delhi Ustad Siddar Khan volt. Szerepe bonyolultabb az
európai zenében megszokott ütőhangszereknél, mert nem egyszerűen
alátámasztja a dallam kibontakozását, hanem értelmezi, olykor ellenpontozza
is.
JAPÁNDOB -
taiko, vagy más néven wadaiko japán szavak, eredeti jelentése: japándob –
egészen pontosan egy bizonyos, Japánban használt membranofon
ütőhangszertípusra vonatkozik. Az ezerkilencszázas évek közepétől azonban a
taiko kifejezés már egy zenei stílust jelöl, mégpedig a japándobokon
játszott csoportos dobstílust, amelyet az ötvenes években Oguchi Daihachi
fejlesztett ki, nagyjából a ma ismert formának megfelelően. A taiko mint
csoportos dobstílus viszonylag fiatal művészeti ág, noha előzményei a japán
zenében több száz éves múltra tekintenek vissza. Az elmúlt fél évszázadban
ugyanakkor a taiko olyan népszerűségre tett szert, ami Japánban több mint
10000 csoport megalakulását eredményezte, együttesenként átlagosan 12-15 fő
részvételével. A műfaj vonzereje Amerikában, Nyugat-Európában, Ausztráliában
és más országokban is újabb és újabb taiko csoportok születéséhez vezetett.
Közép-Kelet-Európában egészen 2000-ig nem volt fellelhető ez a stílus. A
térségben elsőként Magyarországon alakult japándob csoport, igaz, ma már nem
az egyetlen. Ez a vonzó és látványos zenei műfaj könnyen felismerhető a
dobolást kísérő mozgáskultúráról, amit maguk a dobosok adnak elő, miközben
ütik a "bőrt", és jellegzetes dobjairól, amiknek a mérete az egészen
kicsitől a több méter átmérőig terjedhet. A dobokat kísérhetik még egyéb
(ütős, húros, furulya stb.) hangszerek is.
  
náddudák - bika - köcsögduda
Mirlitonok, a
membranofon hangszercsalád kisebb csoportját képezik. A mirliton fúvós
hangszerekhez hasonló csövében a befújt levegő rezegteti meg a membránt, nem
hangkeltésre, csupán hangszínezésre való. Általában ismert a fésűre
szorított cigarettapapír, amely ajkainkra fektetve a rádúdolt hangot
zizegővé, élesebbé teszi. Régebbi hagyománya van a nádmirlitonnak (NÁDDUDA) -
arasznyi hosszú, mindkét végén nyitott nádcső, melynek egyik oldaláról,
késsel óvatosan faragva, a cső kemény falát eltávolították, hogy csak az
összefüggő vékony hártya maradt. A dallamot a cső végébe kell beledúdolni.
Felnőttek ritkán, inkább gyermekek használták. Ide tartozik még a
KÖCSÖGDUDA is.
Kísérő hangszer, egyéb elnevezése ennek a népi hangszernek: szötyök,
hüppögető, bika, burrogató, köpü, köcsögbőgő. Hólyaggal vagy bőrrel bevont,
bekötött szájú, vödörnagyságú fa-, cserép-, fémedények (köcsögök, újabban
akár nagyobb konzervdoboz is), amelyeknek feszes dobjára, annak középre,
arasznyi nádszál vagy pár arasznyi lószőrcsomó van erősítve. Ez utóbbit
nevezik bikának a moldvai csángók akik hejgetéshez – újévi köszöntéséhez –
használták és használják ma is. Fontos eszköze a dunántúli regösöknek is,
akik nedves ujjal vagy kézzel húzogatva a nádszálat vagy lószőrt
szólaltatják meg azt, amely hüppöget, röfög, vagy bikabőgésszerű hangot ad.
|