
![]()
|
Az irodalmi manierizmus legfőbb jegye a keresettség! Ez főként a retorika eluralkodásában, a különleges stilisztikai eszközök (elsősorban a különcködő költői képek) használatában áll - ehhez társul a szerkezeti bonyolultság vagy lazaság. A manierista szerző, ha kísérletet is tesz a világ összefoglaló ábrázolására, nem képes lemondani azokról a hatásvadász eszközökről, amelyek egyszerre mesterkéltté teszik alkotását s ugyanakkor iskolázottságát, műveltségét hirdetik (homályos kifejezésmód, érzéki effektusok, bizarr képek és tudálékos célzások). A francia irodalomban a préciosité, az angol irodalomban az euphuizmus a megjelölése. A spanyol gongorizmus és az olasz marinizmus, bár a barokkhoz tartozik, szintén mutat manierista vonásokat.
A Balassi utáni korszak a tudatosan művelt magyar költészet nagy kivirágzásának kora. Ha Balassihoz fogható költőegyéniséget nem is adott, annál több a művelt, korában híres költő, tudós, irodalomszervező. Pezseg az irodalmi élet, új műfajok jelentkeznek; csaknem mindenki kötelességének érzi, hogy munkásságának ars poeticáját elméletileg is igazolja. A magyar manierista irodalom egyik sajátossága, hogy a szerzők a különleges viszonyok (ld. történelmi háttér) között - s talán éppen ezért is - meg tudták teremteni a válságérzet és a hit szintézisét. A magyar irodalomból kiemelkedik az iskolateremtő Szenczi Molnár Albert (1574-1634). Latin-magyar szótára (1604) és latin nyelvű magyar nyelvtana (1610) nemcsak híressé vált zsoltárfordításait (1607) alapozta meg, hanem a magyar nyelv fejlődésének is meghatározó teljesítménye volt! Zsoltárait mintegy 130 különböző dallamra szerezte, s kb. ennyi versformát, strófaszerkezetet is használt. Arra törekedett, hogy műve ne csak a gyülekezeti éneklést, az istentiszteletet szolgálja, hanem annak költői-esztétikai értéke is legyen.
A magyar irodalmi manierizmus képviselője elsősorban Rimay János. Rimaynál fedezhető fel először a szó mai értelmében vett hazafiság, tehát egy politikai koncepciót is kifejező nemzeti öntudat és büszkeség. Megrendítően szép versben siratta a magyar nép nyomorúságát. A naturalisztikus képekben gazdag hat strófa után a vers befejezését alkotó hazafias hitvallás a közvetlenül kirobbanó érzelem Rimaynál rendkívül ritka megnyilvánulása:
A retorikus szemlélettel dolgozó, esetenként erotikus utalásokat használó művész, ha kísérletet is tesz a világ összefoglaló ábrázolására, nem képes lemondani azokról a hatásvadász eszközökről, amelyek egyszerre teszik mesterkéltté az alkotását, s hirdetik iskolázottságát, műveltségét. Hauser Arnold véleménye szerint a modern irodalom a manierizmusból ered.
Rimay János: Előszó, Balassi Bálint verseihez (Részlet)
|