|
A
manierizmus
a reneszánszt a barokk korral összekötő, kb. 1530 és 1600 között virágzó
stílusirányzat. Megjelenése mindenütt összefügg a reneszánsz
válságjelenségeivel, gazdasági, társadalmi, politikai katasztrófáival, a
reneszánsz kultúra társadalmi bázisát alkotó erők megrendülésével.
Itáliában
első jelei már az 1520-33 években megjelennek, kibontakozása pedig a század
második felére esik. Európa többi országában, elsősorban a
Németalföldön,
Franciaországban
és
Németországban
a század utolsó évtizedeiben figyelhető meg kialakulása, 1600 körül pedig
többnyire már végleg alulmarad a barokkal szemben. A reneszánsz Európa peremén,
Angliában, Skandináviában és Kelet-Európában azonban még a 17. század első
évtizedeire is kiterjednek hullámverései. A manierizmus mint összetett jelenség
megtalálható és kimutatható a szellemi élet majd minden területén, legfőképpen a
képzőművészetekben és az irodalomban.
Legfeltűnőbb stílusjegyei a
reneszánsz klasszikus nyugalmának, harmóniájának a megbomlása. Érzelmek
túlfokozottsága, a díszharmónia, a mesterkéltség, a túlzott dekoráció, a
megcsavart alakok, a valóságtól eltérő térillúzió, bonyolult allegorikus
ábrázolások, a disszonancia, az eredetileg rosszalló elnevezés szerinti
erőtlenség, modorosság (az olasz "maniera" jelentése 'modor') jellemzi. A nagy méretek, a
látványszerűség, a reprezentatív pompa kezdett eluralkodni, másfelől a kihívóan
vakmerőnek, a túlhajtottnak a kultusza divatozott. A manierista alkotók az érett
reneszánsz művészek munkáit próbálták felülmúlni, ám törekvésük megvalósítása
során gyakorta estek túlzásokba.

A
16. sz. dereka táján
Európa-szerte
beállt a politikai krízis (vallás- és nemzeti/birodalmi háborúk, a török
kérdés), vele együtt a létbizonytalanság. A világegyetem törvényszerűségeinek
helyesebb megismerésével az ember központi szerepének humanista értelmezése
kérdésessé vált, az ellenreformáció megindulásával vitássá lett a hit és a tudás
viszonya - ezzel a reformáció előretörése megfordult. A világ valójában meg- és
kiismerhetetlen - állították az alkotók és a gondolkodók; az egyik legnépszerűbb
kép a labirintus, az útvesztő (még a vallásosok is úgy tartják, hogy a világ
Isten útvesztője). Az abszolutizmus kialakulásával a kettős morál kapott
lábra (az uralkodókra
és a felső körökre más törvények
érvényesek, mint a kisemberekre); a társadalmi viszonylatok bonyolulttá válása
megszülte az intellektuális rétegekben az elidegenedést, a fáradt lemondást, az
ókori sztoikus filozófia újjáéledését, s ezt másfelől (főleg az arisztokrácia
életvitelében) a pompa és az élvezetvágy egészítette ki. A reneszánsz ember
önbizalma megingott, válságba került! A manierizmus - hasonlóan a "reneszánsz
második korszakának" eszményeihez - mindenütt a mesterségbeli tudást, a formai
virtuozitást helyezte előtérbe, kialakultak a művészeti akadémiák, s ezekben
főként a nagy reneszánsz mesterek technikájának elméletét és gyakorlatát
tanították. A reneszánsz individualizmus eredményeként megnőtt a művészek
önérzete - ám ez esetenként kétségbeesésbe, vallásos buzgalomba fordulhatott át.
Az új, a meglepő,
a különös hajszolása, a rejtett
értelmek képszerű ábrázolása a manierizmus
jellemző jegyei. Az erotika elöntötte a művészeteket, mindig kihívó, izgató,
keresett megjelenítésben. A groteszk mozzanatok, helyzetek, események sűrű
ábrázolása szintén jellemző e stílusra.

Összegezve - a manierista
stíluseszközök modoros bonyolultsága mögött észrevehető a világgal való
harmóniáját elvesztett művész félelme, bizonytalanság érzete. Bár "mindent" tud,
de a "végsőt" nem tudja sem felfogni, sem kifejezni.
Történelmi háttér:
Európa fő konfliktusa a Habsburg-kérdés körül forog (Spanyol trón megszerzése,
császári cím a kezükben, sem a franciák, sem a német tartományok nem nézik jó
szemmel), a reformáció konfliktusi csak bonyolítják a helyzetet. A kezdetleges
középkori haszonszerzést felváltja a tervszerű, célszerű, gazdálkodás. Az ipari
jellegű városok kereskedelmi jellegűvé alakulnak. Az áru értékét a piac kezdi
meghatározni. A világkereskedelem tengelye a török veszedelem miatt
áthelyeződött a Földközi - tengertől nyugatra. Gazdasági - politikai - morális
válsághoz vezetett Róma kifosztása. E korszak legfőbb jellemzője az
elidegenedés.
Magyarországon
a késő-reneszánsz vagy manierizmus a 17. században jelentkezik, ez a
monumentális építkezések ideje, jelentőségére nézve vetekszik a Mátyás-kori kora
reneszánsszal.
1545. Tridenti - zsinat:
ellenreformáció, harcosai a jezsuiták

Eszmei háttér:
1530-től kezdődően egy zavaros, ellentmondásokkal teli művészet kezdett
kialakulni. Ekkor született a mai értelemben vett esztétika és kritika. |