|
Ebbe a
csoportba azok a hangszerek tartoznak, amelyeket légáramlatok (levegő)
mozgása hoz működésbe. A folyamatosan hangot adó aerofonok esetén a levegő
áramlását vagy nyomását folyamatosan fenn kell tartani. Különleges eset a
zúgattyúé, ahol ezt a hangszer pörgetésével valósítják meg. A légbe fúvással
működő hangszerek levegőpótlása történhet - 1/közvetlenül,
mikor a zenész légzőszervei közvetlenül adagolják a levegőt a hangképzéshez,
ezek a tulajdonképpeni fúvós hangszerek (a legárnyaltabb zenei
lehetőségekkel rendelkeznek) - 2/közvetetten, ha a
tüdő csak egy tartályt tölt meg levegővel, hogy az adagolja folytonosan a
levegőt, mint a duda esetében - amelyek megszakítás nélkül szinte bármeddig
szólhatnak. Régi korok tánczenéjében, katonazenéjében volt ennek elsősorban
nagy jelentősége. Ezekben a műfajokban a hangképzés szükségszerű
monotonitása, árnyalatlansága kimondottan előnyt jelentett. - 3/kézi
erővel, ha a
hangszer egyszerű fújtatóval van egybeépítve, amit a zenész a karjával
működtet, ilyen az akkordeon, a bandoneon. A kézi erővel fújtatott
harmonikaszerű hangszerek érzékeny levegőadagolási megoldása is érzelem
gazdag zenei kifejezést, dinamikát tesz lehetővé úgy, hogy közben a
többszólamú játékra is lehetőséget ad. Ez a magyarázata annak, hogy a világ
minden táján elterjedtek elsősorban mint népzenei, szórakoztató zenei
hangszerek. - 4/mechanikusan, ha
gépi szerkezettel működő fújtató és nyomáskiegyenlítő rendszer van a
hangszerhez csatlakoztatva, mint az orgonánál. A mechanikus levegőpótlású
hangszereknél, amilyen a harmónium vagy az orgona, a zenész részben vagy
teljesen mentesül a hang "energetikai" értelemben vett
létrehozásától. Ezzel egyfelől lehetővé válik, hogy egymaga kezeljen akár
egy egész zenekarnyi hangszert, másfelől a hang létrehozása szükségszerűen
közvetettebbé, mechanikusabbá, kevésbé árnyalhatóvá válik. Megkülönböztetünk
ZÁRT
légoszlop rezgései
nyomán, illetve
SZABAD
légáramlat
hatására megszólaló hangszereket. - Az első csoportba a FÚVÓS hangszerek
tartoznak (fa- és
rézfúvósok),
amelyeknek működési elve, hogy csőben elkülönített légoszlop egyenletes
fúvása következtében hangrezgések keletkeznek. - A második csoportban a
hangszereket a külső légáramlat közvetlenül hozza működésbe (mechanikusan
működő nyelvek és az orgona).
ZÁRT LÉGOSZLOP REZGÉSEI NYOMÁN MEGSZÓLALÓ HANGSZEREK

A zenekarban használt
fúvós
hangszerek, és
rokon hangszereik esetében az üreg - így a légoszlop - mértékviszonyai: a
hossz és az átmérő (a kettő hányadosaként megadott menzúra) határozzák meg a
megszólaló hang magasságát. Az instrumentumok további paraméterei pedig a
hang jellegét (hangszín) befolyásolják: a hangszer belsejében lévő üreg
hosszmetszete lehet párhuzamos falú, fokozatosan bővülő,
kúpszerű (kónikus), illetve ha több darabból áll a hangszer, akkor ezek
különböző kombinációi. A menzúra meghatároz egy alaphangot. Amennyiben a
csőhossz nem változik, csak ez a hang, vagy ennek korlátozott számú
részhangjai szólaltathatóak meg a hangszeren. A zenetörténet folyamán
létrejött ilyen instrumentumokat natúr hangszereknek nevezik. A
dallamjátékra való törekvés szükségessé tette e hangszerek
továbbfejlesztését. A cél az volt, hogy egy hangszer csőhossza - a különböző
hangok megszólaltatása érdekében - változtatható legyen. Kétféle megoldás
született: egyes hangszereken furatok (lyukak) lefedése-kinyitása teszi
lehetővé a rezgő légoszlop hosszának változtatását (általában fafúvósok),
más hangszerek esetében pedig különböző csőszakaszok szelepek (ventilek)
segítségével történő gyors ki- vagy beiktatása látja el ezt a feladatot
(rézfúvósok). A fúvós hangszereket a gyakorlatban az alapján csoportosítják,
hogy milyen anyagból készülnek (fafúvósok - furulya, fuvola, oboa,
angolkürt, fagott, klarinét, tárogató, szaxofon; rézfúvósok - billentyűs
kürtök, szárnykürtök, tubák, kornettek, trombiták, harsonák, vadászkürtök,
Wagner tubák). Ez azonban félreértésekhez vezethet, így az osztályozás során
inkább azt tartják szem előtt, hogy a meghatározott hosszúságú csőbe zárt
légoszlopot milyen módon hozza rezgésbe a játékos. 3 alapvetően eltérő
módszer különböztethető meg: 1/Az
ajaksípos hangszerek
(furulya, edényfuvolák, fuvola); 2/
rezgő
nyelvvel ellátott instrumentumok
(duda, oboa, angolkürt, fagott, klarinét, tárogató, szaxofon); 3/tölcséres
fúvóka segítségével megszólaltatott hangszerek
(billentyűs kürtök, szárnykürtök, tubák, kornettek, cinkek, trombiták,
harsonák, vadászkürtök, Wagner tubák).
Ajaksípos fúvós hangszerek
Hangkeltési mechanizmusuk egyszerű: a befútt levegő egy éles peremnek
ütközik, amelynek hatására a légsugárból periodikusan leszakadó légörvények
rezgéseket, úgynevezett peremhangokat hoznak létre. A hangszertest által
határolt légoszlopot e légörvények hozzák rezgésbe. Annak érdekében, hogy a
megszólaltatáshoz szükséges levegő befújásakor fellépő nehézségeket
kiküszöböljék, egyes hangszereket csőrszerű toldalékkal láttak el, amelynek
az a szerepe, hogy a toldalékban lévő csatorna a befútt levegőt közvetlenül
az éles peremre tereli. Az ilyen csőrös fuvolákat nevezzük furulyának. Az
európai műzenei gyakorlatban elterjedt ajaksípos hangszerek két fő típusa a
furulya és a fuvola. A hangszerek Sachs–Hornbostel-féle osztályozása a
hangszereknek ezt a csoportját fuvolák néven említi. Különböző népek
hagyományos zenekultúrájában e két típus mellett megtalálhatóak még a pánsíp
és az edényfuvola különböző változatai is. E mellett az orgonaépítésben is
alkalmaznak ajaksíp-elven működő sípcsoportokat.
  
fuvola
játék - piccolo (dupla keretes kép kattintva nagy) - okarina
FUVOLA -
ajaksípos, fúvóka és nyelv nélküli, manapság többnyire fémből készült
fafúvós
instrumentum. Fejlődésének története az ősidőkre nyúlik vissza. A fuvolák
népes családját két csoportra oszthatjuk a befúvónyílás elhelyezkedése
alapján, amely alapvető fontosságú a megszólaltatás és játékmód
szempontjából. Az egyenes-, más néven hosszanti fuvolák esetében a
befúvónyílás a hangszertest végén, a harántfuvolák esetében pedig a hangszer
oldalán helyezkedik el. Az egyenes fuvolák két fő típusa a pánsíp és a
furulya. - A fuvola szó köznyelvi értelemben az ázsiai eredetű "harántfuvolát"
jelöli, amelynek építésében az európai műzene fejlődése során számos újítást
eszközöltek. A kromatikus hangsor minél teljesebb megszólaltatásának és az
intonáció tisztaságának érdekében több ízben is módosították a légoszlop
hosszának, és ezzel a megszólaló hang magasságának változtatását szolgáló
fogólyukak méretét, számát és elhelyezését. A hangszer belsejében található
furat jellegének többszöri átalakítása pedig a hangzás kiegyenlítettségét
célozta. A fuvolaépítés történetének legjelentősebb újítója Theobald Böhm
volt. Az általa kialakított konstrukció máig meghatározó a fuvolaépítők
számára. A ma használatos, Böhm 1847-ben bevezetett újítása óta lényegében
változatlan. A 3 részből álló hangszer fejrészén található a külön
szájrésszel ellátott fúvórés. A kúpos (kónikus) furatú, rövidebb végén
csavarral szabályozható hangoló dugóval lezárt fejrészhez illeszkedik a
hengeres furatú középrész, amely lábrészben végződik. Ez általában külön
darabból készül, de előfordul, hogy egybeépítik őket. A közép- és lábrészen
találhatóak a fogólyukak, amelyek gyarapodása, illetve elhelyezkedése
szükségessé tette, hogy a hangszert mechanikus részekkel (billentyűk, rugók,
tengelyek és az ezeket tartó szerkezetek) szereljék fel, amelyek
megkönnyítik a lyukak különböző kombinációkban való befedését. Az első
billentyű beépítése legkésőbb a 16. századra tehető. A maihoz hasonló,
összetett mechanika a 18. században alakult ki. A fuvola többféle
hangolásban készülhet, de a legáltalánosabb a C alapra hangolt úgynevezett
nagyfuvola. A zenekarban párosával szerepel. Könnyed, finoman éneklő, mint a
koloratúr (=virtuóz díszítésű énekszólam) szoprán. Fürgesége szinte
korlátlan. Gyakori szólóhangszer. Kicsiny, arasznyi mása a kisfuvola. Éles
hangszínével megbirkózik akár a zenekar összességével. Emellett használnak
még alt- és basszusfuvolákat is.
PICCOLO - más
nevén kisfuvola - besorolás szerint - fúvós, ajaksípos,
fafúvós
hangszerek családjába tartozik. Furata legtöbbször kónikus (kúpos
hosszmetszetű), hangja általában egy oktávval feljebb szól, mint a fuvoláé.
Eredetileg katonazenekarokban használták, onnan került át a 18. század végén
a szimfonikus zenekarokba, amelynek - a hegedű néhány üveghangjától
eltekintve - a legmagasabb fekvésű hangszere. Teljes hangterjedelmét nem
használják ki, mivel alsó hangjai túlságosan gyöngék, legfölső hangjai pedig
fülsiketítően élesek. Az edényfuvolák legfontosabb tulajdonsága az, hogy a
testük tojásdad, vagy ahhoz hasonló alakú. Ez a hangszín tekintetében
meghatározó fontosságú. Az
edényfuvolákat
általában ellátják fogólyukakkal, így dallamjátszásra alkalmasak. Ilyen
típusú hangszer az okarina, a magyar körtemuzsika és a dallamjátszásra nem
alkalmas, madár alakú
CSERÉPSÍP is,
ami vízzel feltöltve csicsergő hangot ad.
OKARINA -
körülbelül 12 000 éves múltra visszatekintő, síppal rendelkező fúvós, népi
hangszer, mely felépítésében a furulyához hasonlít leginkább, azzal a
különbséggel, hogy nem cső, hanem zárt rendszerű, a hangképző lyukakon, a
befúvó nyíláson és a sípon kívül máshol nem tud távozni belőle a befújt
levegő. Alakját, anyagát tekintve mára a legváltozatosabb darabok
megtalálhatóak már szerte a világban. A legközkedveltebb 2 típus a 12 lyukú
derékszögű, és a 6 lyukú okarinák. Ezek hangterjedelme 13 hang, illetve 12
hang plusz a módosított hangok. A többkamrás okarinák minden egyes kamrával
4 plusz hanggal toldják meg a 12 lyukú hangterjedelmét. Bár a
legelterjedtebb mind a mai napig az égetett agyag okarina, készítenek
okarinákat fából, fémből, műanyagból is. Az okarinának főleg Ázsiában,
valamint Olaszországban van a legnagyobb kultúrája.
  
magyar körtemuzsika - furulyák - Bolíviából pánsíp
KÖRTEMUZSIKA - egy
agyagból égetett vagy körtefából készített, tojásdad, körte alakú, 4-6 lyukú
hangszer, amelyet körtemuzsikának, cserépsípnak vagy kakasnak, bikának is
neveznek, aszerint, hogy mit ábrázol. Régebben fazekasok árusították
vásárokon, búcsúkon. Keleti eredetű, ősi magyar hangszer, aminek legkorábbi
magyarországi lelete egy 9-10. századi körte alakú, emberfejet formázó
cserépsíp, amely a Tata melletti Cseke-tó környékéről került elő. A magyar
körtemuzsikán általában 2-4, néha 6 hangnyílás található. Mivel a cserép nem
rothad el, ezért fönnmaradhatott, ellentétben a többi, szerves alapanyagú
hangszerünkkel. A körtemuzsika a fuvolafélék családjába tartozik. A
cseréphangszerek legegyszerűbb formái C alaphangú hangszerek, 1 vagy 2 oktáv
hangterjedelemmel. Az agyagból megformázott cseréphangszer sípszerkezete
megegyezik a közönséges furulyáéval.
FURULYA -
besorolás szerint fúvós, ajaksípos hangszer. Befúvónyílásának elhelyezkedése
alapján az egyenes fuvolák csoportjának tagja. Egyik legfontosabb
sajátossága az, hogy a megszólaltatás megkönnyítése érdekében csőrszerű
toldalékkal látják el a hangszert, amelyet magnak, németül Kern-nek, illetve
Block-nak hívnak. Innen a Blockflöte elnevezés. A furulya fejrészén
található nyílás egy a cső hossztengelyére merőleges bemetszés, amelynek a
hangszer teste felé eső részét rézsútosan elvékonyítják. Az így kialakított
éles peremre irányítja a játékos által befútt levegőt a magban található
szélvájat. A beáramló légnyalábból periodikusan leszakadó légörvények keltik
azokat az úgynevezett peremhangokat, amelyek révén a hangszer teste által
határolt légoszlop berezeg. A furulya külön darabból álló, vagy egybeépített
közép- és lábrészén helyezkednek el a fogólyukak, amelyek közül az alsók
befedése a hangszer méretétől függően billentyűzet segítségével is
történhet. A furulya belsejében levő furat lehet kúpos és egyenes
hosszmetszetű is. A kónikus furat is kétféle lehet. A fejrésztől vastagodó
erősebb, zengőbb, a fejrésztől vékonyodó gyengébb, lágyabb hangzást
eredményez. A furulyák családja igen népes. Pikkolótól a basszus
hangfekvésig többféle változatuk ismert. A népzene fontos hangszere.
Furulyaszerű magyar népi hangszerek még a hosszú furulya és a fűzfa síp. A
hosszú furulya felépítése, fúvókája a hatlyukú furulyáéhoz hasonló, de teste
annál két-háromszor hosszabb és csak öt hangképző nyílás van rajta. Szerepe
azonos a közönséges furulyáéval, főleg pásztorok hangszere. A Dél-Dunántúl
(Tolna, Baranya, Somogy, Zala megyék) jellegzetes népi hangszere. A fűzfa
síp Európa-szerte ismert népi hangadó játékszer. A furulyához hasonló
felépítésű ajaksípos fúvós hangszer, dallamjátékra nem alkalmas.
PÁNSÍP - a
legegyszerűbb ajaksípos instrumentum, ami azáltal válik dallamjátszásra
alkalmassá, hogy több, egy, vagy két sorba rendezett, meghatározott
hangmagasságra hangolt csőből áll. Ez a legjelentősebb sajátossága a többi
ajaksípos hangszerrel szemben, amelyeket a hangmagasság megváltoztathatósága
érdekében fogólyukakkal látnak el. Megszólaltatásának elve egyszerű: a
játékos az ajkához illesztett cső átellenes peremére fújja a levegőt, és az
így keletkező peremhangok rezgésbe hozzák a cső által határolt légoszlopot
(alkalmanként orron át is fújják). A népi hangszerként ma is általánosan
használt pánsíp mintegy 2 000 esztendeje ismert - a görög mitológiabeli Pán
istenhez kapcsolódott.
Rezgő
nyelvvel ellátott (nyelvsípos) fúvós hangszerek
Legfőbb sajátossága az, hogy megszólaltatásuk során rugalmas fém-, illetve
nádlemez (lapocska, nyelv) játszik közre a hanghullámok gerjesztésében. Az
egyik végénél rögzített nyelv szerkezeti működése alapján
átcsapó és rácsapó nyelvvel ellátott
hangszerek különböztetők meg. - Az átcsapó nyelves instrumentumok (pl. a
harmonika, szájharmonika, harmónium) hangkeltő mechanizmusa egyszerű: az
áramló levegő rezgésbe hoz egy rezonátor nélküli rugalmas lemezt, amelynek
mozgását semmi sem akadályozza, azaz szabadon kilenghet. - A rácsapó nyelvek
működési mechanizmusa ennél összetettebb. A nyugalomban lévő rugalmas lemez
egy rés fölé (alá) van erősítve. A résbe beáramló levegő szívóhatására a
lemez meghajlik, és csökkenti a nyílás méretét, vagy el is zárja a levegő
útját. Ennek következtében azonban gyengül, illetve megszűnik a szívóhatás,
és a lemez újra nyugalmi állapota felé törekszik, és a folyamat ismétlődik.
Az egyszerű rácsapó nyelvvel ellátott hangszerek (klarinét, tárogató,
szaxofon) esetében egy csőrszerű fúvóka nyílására erősített nádlemez, míg a
kettős rácsapó nyelvvel felszerelt instrumentumoknál (oboa, angolkürt,
fagott, duda) két, egymással szembe fordított, általában fémből készült
csőben végződő nádlemez hozza rezgésbe a hangszer testébe zárt légoszlopot.
Egyszerű rácsapó nyelvvel ellátott hangszerek
  
klarinét (dupla keretes kép kattintva nagy) - tárogató - tenor szaxofon
KLARINÉT -
besorolás szerint: fúvós, egyszerű nádnyelves,
fafúvós
hangszer. Hangkeltési mechanizmusa - a többi rácsapó nyelvsíppal ellátott
hangszerrel egyetemben - a játékos által befútt légáram periodikus
megszakításán alapul. A klarinét csőrszerű fúvókájának alsó részén egy
felvágás található, amely valamivel keskenyebb, mint a csavaros
fémabronccsal, vagy zsinórral alá erősített rugalmas nádlemez. Mivel a
nádnyelv nyugalmi állapotban kissé eltart a felvágás peremétől, keskeny rés
van közöttük. A beáramló levegő szívóhatására a nádnyelv ráhajlik a felvágás
peremére, és elzárja a levegő útját. Ennek következtében megszűnik a
szívóhatás. A nád és a felvágás között ismét rés keletkezik, és újra indul a
folyamat, amelynek periodikus ismétlődése rezgésbe hozza a hangszerben
található légoszlopot. 5 különálló részből áll: fejrész - amely maga a
nyelvsíp; az úgynevezett hordóba csatlakozik; ehhez illeszkedik a felső
rész; utána az alsó rész következik, e kettőn találhatóak a hanglyukak;
utolsó tag a tölcsér, vagy korpusz. A hangszer belsejében lévő furat
hengeres. A keleti eredetű instrumentum fejlődésének történetében az egyik
legfontosabb törekvés a hangterjedelem és az intonáció tisztaságának
növelése mellett a kromatikus skála megszólaltathatóságának elérése volt. Az
egyre nagyobb számú hanglyuk befedése azonban csak a billentyűmechanika
segítségével volt megvalósítható. A modern hangszereket 18-20 billentyűvel
látják el. A fafúvós instrumentumok között a klarinétnak a legnagyobb a
hangterjedelme, hangja átható, öblös, rendkívül mozgékony, pompásan éneklő,
a virtuozitást lehetővé tevő játéktechnikája révén az európai műzenei
kultúra egyik meghatározó fontosságú hangszerévé vált. Mélyebb hangfekvésű
rokona a lágy, komor hangszínű, pipa alakú basszet kürt - legmélyebb,
legtermetesebb változata a basszusklarinét. Első példánya egy párizsi
hangszerkészítő műhelyében készült 1722-ben, mai formáját a leginkább a
szaxofon feltalálása révén híressé vált belga hangszerkészítő, Adolph Sax
alakította ki. A szimfonikus és fúvós zenekarok, a dzsessz, klezmer és
cigányzenei együttesek fontos hangszere. Valamennyi közül kiemelkedik Benny
Goodman játéka.
TÁROGATÓ -
besorolás szerint: fúvós, egyszerű nádnyelves,
fafúvós
hangszer. A török időkben töröksíp néven ismert instrumentum a Rákóczi
szabadságharc idején vált a kurucvilág jelképévé. Ekkortájt kezdték tárogató
néven emlegetni. Az ázsiai eredetű tábori síp megszólaltatása egészen a 19.
század végéig az oboáéhoz hasonló kettős nádnyelvvel történt. A század
végén, 1894-96 között Schunda József cseh származású budai hangszerkészítő
klarinét fúvókával, és a kromatikus skála megszólaltatását lehetségessé tevő
billentyűmechanikával látta el a tárogatót. Az egyszerű rácsapó nyelvsípos
hangszer azonban megtartotta kúpos hosszmetszetét. A 20. század első felében
nagy kultusza volt a tárogatónak Magyarországon. Népszerűségének
köszönhetően különféle hangolásban és hangfekvésben készítették. Szoprán,
alt és basszus változatai egyaránt ismertek.
SZAXOFON -
besorolás szerint: fúvós, egyszerű nádnyelves,
fafúvós,
rácsapó nyelvsípos instrumentum. Rézklarinétnak is szokás nevezni. Ennek oka
az, hogy fúvókája a klarinét fúvókájához nagyon hasonló. A két hangszer
hangkeltési mechanizmusa ennél fogva teljesen megegyezik. A csavaros
fémabronccsal a fúvóka alsó részén található felvágás alá erősített rugalmas
nádnyelv a beáramló levegő szívóhatása következtében meghajlik, és a
felvágás peremére illeszkedve elzárja a levegő útját. Ennek köszönhetően
azonban a szívóhatás megszűnik, és a nádnyelv - rugalmassága következtében -
visszatér eredeti állapotába, ami lehetővé teszi a folyamat újraindulását. A
hangszerben levő légoszlop a játékos által befútt levegő áramlásának
periodikus megszakítása által jön rezgésbe. A szaxofon fúvókája tehát
egyszerű rácsapó nyelvsíp. A hangszer többi része, a kónikus (kúpos) furatú
pipa, korpusz és csizma azonban fémötvözetből készül. Ezeknek a
tulajdonságoknak köszönhetően a hangszer egyesíti magában a rézfúvók fényét,
hangerejét és a fafúvók rugalmasságát, lágyságát. A hanglyukak befedését az
oboához hasonló billentyűmechanika segíti. A hangszer feltalálója, Adolph
Sax után kapta a nevét. Egy véletlen során alakult ki a szaxofon
koncepciója. A belga hangszerkészítő 1840-ben egy rézfúvós hangszer
tökéletesítésén dolgozott, próbaképpen klarinét fúvókával szólaltatta meg.
Az újszerű hangzás annyira tetszett neki, hogy ezen az elven új
instrumentumot konstruált. A szaxofont a 20. századi jazz tette széles
körben elterjedtté. Az eredeti szaxofoncsalád 14 hangszerből állt, de
közülük ma már csak nyolcat gyártanak. Általában a szoprán-, alt-, tenor-,
és bariton szaxofont használják. Katonazenekarokban, táncegyüttesekben is
gyakori. Alkalmanként szimfonikus zenekari művekben is játszanak velük
különleges szólókat.
Kettős
rácsapó nyelvvel ellátott hangszerek
 
barokk oboa - angolkürt (dupla keretes kép kattintva nagy)
OBOA -
besorolás szerint: fúvós, kettős nádnyelves,
fafúvós
hangszer. A két finoman metszett nádnyelv közötti résbe befútt levegő
szívóhatására a nádnyelvek összezáródnak. Ezzel megszűnik a levegőáramlás,
egyúttal a szívóhatás is, aminek következtében a nyelvek nyugalmi állapotuk
felé törekszenek. A levegőbe fúvás során periodikusan ismétlődő folyamat
hozza rezgésbe a hangszer által határolt légoszlopot. Mai formája a 17.
század folyamán alakult ki Franciaországban, az első oboákat XIV. Lajos
udvari zenészei használták. A chalumeauk, pommerek és a bomhartok bizonyos
típusait tekinthetjük elődjeinek. A hangszer 4 részből áll. A fúvókát két
szembefordított nád alkotja, amelyek egy kis fémcsövecskében végződnek. Ezt
a felső résszel egybeépített fejrészre illesztik. A felső- és középső rész
két külön darabból áll. Ezeken találhatóak a fogólyukak, amelyek befedését a
fuvolához hasonlóan mechanikus szerkezetek segítik. A középső részbe
csatlakozó utolsó tag, az úgynevezett korpusz egy kiszélesedő tölcsér. A
belsejében levő furat kónikus (kúpos) hosszmetszetű. A furat jellege, és a
mechanika sajátosságai alapján megkülönböztetjük a német és a francia
rendszerű oboákat. Az előbbiek furata szélesebb és rövidebb, míg az
utóbbiaké hosszabb és szűkebb. Ezek a sajátosságok a hangszínt is
befolyásolják. A Böhm-féle fuvola mechanikájához hasonló billentyűzettel
ellátott francia rendszerű oboák hangszíne világosabb tónusú, árnyaltabb,
finomabb, mint a német rendszerűeké. Fából készül. Különleges színezetű,
jellegzetesen éneklő hangszer. A klasszikusoknál az idillikus hangulat, a
romantikusoknál a vágyakozás, sóvárgás, bánat kifejezője. Rendesen az oboa
is párosával szerepel a zenekarban.
ANGOLKÜRT -
besorolás szerint: fúvós, kettős nádnyelves,
fafúvós
hangszer. Tulajdonképpen egy F hangolású altoboa, felépítése azonban néhány
dologban eltér szoprán hangfekvésű rokonáétól. Az egyik legfontosabb
különbség kettejük között az, hogy az angolkürt korpusza körte alakú, szinte
zárt. Ebből adódóan hangszíne öblös és lágy, sötétebb, mélabúsabb az
oboáénál. A másik szembeszökő sajátossága az, hogy a fejrészt és a nádat
összekötő fémcső meg van hajlítva. Az angolkürt se nem angol, se nem kürt.
Az elnevezés talán onnan ered, hogy fejlődésének egy régebbi stádiumában a
hangszer nem egyenes, hanem szögben megtört formájú volt, amire a francia
cor anglé (hajlított kürt) elnevezés eredetileg utalhatott. Ennek
félrehallásából jöhetett létre a cor anglais írásmód, ami angol kürtöt
jelent. Nem tartozik a szimfonikus zenekarok alaphangszerei közé, de a 19.
század második felében gyakran használták. Az oboa és az angolkürt további
rokonai közé tartozik a szintén körte alakú korpusszal ellátott
OBOA
D'AMOUR,
amely hangfekvését, hangszínét tekintve átmenetet képez e két hangszer
között. A világhírű fagott készítő, W. Heckel által kialakított bariton oboa
(feltalálója után Heckelphon) pedig az előbbi szempontokat figyelembe véve a
fagott és az angolkürt közötti láncszemnek tekinthető.
 
fagott - palóc duda
FAGOTT -
besorolás szerint: fúvós, kettős nádnyelves,
fafúvós
basszushangszer. Hangkeltési mechanizmusa hasonló az oboáéhoz. Az egymással
szembe fordított nádnyelvek közötti résben áramló levegő szívóhatása a
nyelvek összezáródását eredményezi, amelynek következtében a szívóhatás
gyengül, illetve megszűnik. Ekkor a nyelvek szétnyílása révén szabaddá válik
a levegő útja. A záródás és nyitódás periodikusan ismétlődő folyamata hozza
rezgésbe a hangszer által határolt légoszlopot. Több csőrészből álló
szerkezetét már a 17. században elnyerte, de a maihoz leginkább hasonló
formája a 19. század folyamán alakult ki K. Almenraeder német fagott művész
és hangszerkészítő munkássága révén. Hangterjedelme a gordonkával azonos,
így igen hosszú csőre van szüksége, (2,60 m kétrét hajtva) hogy a mély
hangok is megszólaljanak rajta. Ennek ellenére rendkívül fürge hangszer,
hangszíne kissé orrhangú. A több méter hosszúságú, U-formában hajlított
hangszer 5 részből áll. A kettősnáddal ellátott, enyhén S-alakú fémcsőben
végződő fúvókát a fagott hengeres furatú szárny részére, vagy más néven a
tenorcsőre illesztik. Ez a csőrész a hangszerjátékot meghatározó technikai
okokból rövidebb, mint az U-alak másik szára. Ehhez illeszkedik a kónikus
(kúpos) furatú csizma és a szintén kónikus főcső, amit basszuscsőnek is
neveznek. A hangszer ötödik része a korpusz. A csőrendszeren elhelyezett
számos fogólyuk befedését billentyűzet segíti. A fagottok esetében is
megkülönböztetünk német és francia rendszerű hangszereket. A német rendszerű
fagottok a magasabb regiszterekben nehézkesen intonálnak, hangszínük
általában tömörebb. A francia rendszerűek hangszíne gyengébb, de a magasabb
fekvésekben könnyebben képezhetőek hangjaik. A kontrafagott a széles
alkalmazási körben elterjedt fagott egy oktávval mélyebb hangolású
változata. Vivaldi 39 versenyművet írt fagottra, ebből 37 maradt fenn teljes
terjedelmében.
DUDA -
több nádnyelves sípot magában foglaló összetett fúvós, népi hangszer (régi
magyar neve tömlősíp), melynek folyamatos levegőpótlásáról egy felfújt tömlő
gondoskodik. A tömlőt a hangszerjátékos a tüdejével vagy fújtató
segítségével tölti meg levegővel, az állandó szélnyomást és ezzel a
folyamatos hangerősséget karjának szorításával biztosítja. A duda különböző
sípjai részben dallamjátékra, részben a folytonosan búgó kísérőhang
előállítására szolgálnak. A duda az ókortól napjainkig Európában, a
Közel-Keleten, Észak-Afrikában elterjedt sokféle felépítésű és elnevezésű
dudaszerű hangszer gyűjtőfogalma, szűkebb értelemben a kontrasípos duda, a
Kárpát-medencében használt népi hangszer elnevezése. Használták a
betlehemesek, karácsonykor a dudás pásztoroknak is szerepük volt az éjféli
misén. Kecske-, vagy kos fejű dudák mellett az Alföldön menyecske-, sőt
bajuszos férfifejű dudák is léteznek. A sípszár a két magas sípot foglalja
magában. Rendesen egy darab szilvafából faragták. A dallamsípnak 7, a
kísérősípnak 1 lyuka van. Mindkettő nádból vágott, egynyelvű fúvókáját a
kecskefej rejti. A tömlő egészben, többnyire szőrével befelé fordított
kecske-, juh-, vagy kutyabőr. A tömlő egyik lábába van bekötve a dudasíp, a
másikba az emlő nevű, visszacsapódó nyelvű fujtató cső. A harmadik lábba egy
basszus síp van bekötve, amit a dudás vállára vet. A tömlőt degeszen
(felfújva) tartja a hóna alatt a zenész, karjával egyenletesen nyomva
szorítja a szelet a sípokba. A dudás mindig egymaga játszott, mert sípját
nem tudta a másikkal összehangolni. Országosan elterjedt hangszer volt,
leginkább a Dunántúlon, Csallóközben, Felső-Magyarországon.
|