Egy napjainkban is fontos társadalmi jelenség modellezése

Kérdések Szabó Magda Pilátus című könyve és az annak alapján készült film interaktív feldolgozásához

Az öregkor, a gyász, az elmúlás, a feleslegesség érzésének, a nem jól értelmezett szeret témáját dolgozta fel Szabó Magda Pilátus című könyvében rendkívül szívszorító módon. A történet és a benne szereplő karakterek ugyanakkor leegyszerűsítettek, tipizáltak, az ellentétek sarkítottan jelennek meg. Mai kifejezést használva a szerző mintegy modellezi a jelenséget, a társát elvesztő idős asszony és felnőtt lánya élethelyzetét regényében. Modellkaraktereket alkotott, akik lehetőségükhöz mérten cselekednek a felvázolt nagyon is emberi helyzetekben.

Az emberek és az emberi cselekedetek megismerése, értelmezése során tipizálunk, egyszerűsítünk, kategóriákat alkotunk, sémákban gondolkodunk. A regény alapján készült kiváló filmben ez az egyszerűsítés még határozottabb.

A cselekmény leírása egyes szám harmadik személyben, narrátor segítségével történik, de nagyon figyelni kell, hogy éppen kinek a nézőpontjába helyezkedik bele a szerző. A leírást időnként a szereplők párbeszédei szakítják meg.

A regény lineáris felépítésű, a cselekmény néhány hónapot ölel fel, de közben a visszaemlékezések kapcsán és a narrátor elbeszéléséből sok alkalommal visszaugrunk az időben, hogy megismerjük a fontosabb szereplők élettörténetét. Ezek jelentős része a filmből kimaradt.

A regény csodálatos olvasmány, de egyben félelmetes is volt számomra. Az írónő mesteri módon vezeti le az anya végkövetkeztetését, hogy valójában ő felesleges személy lánya számára. Az anya állandó félelemei, hogy valamit rosszul csinál és lánya nem lesz vele elégedett, felőrölték a lelkét.

Az utolsó oldalak olvasása nagyon felkavart. Hiába szeretünk valakit, ha azt nem mutatjuk ki, nem vesszük figyelembe a másik igényét, nem kérjük ki a véleményét, helyette döntünk, csak az anyagiakban és önmagunk szempontjai mentén gondolkozunk, az nem jó szeretet. az kevés. Illetve más kell. Másképp kell szeretni.

A könyv, majd a film élményszerű, interaktív feldolgozásához érdemes elgondolkozni az alábbi kérdéseken:

  • Mikor és hol játszódik a történet a regényben? Mikor játszódik a filmben? Miért lehetett ez jó megoldás a rendező részéről?
  • Mi a modellezett élethelyzet? Aktuális ez a téma napjainkban is?
  • Hány éves Iza és édesanyja a regényben?
  • Kapitány milyen állat? Mi a sorsa?
  • Szerinted Iza jelleme hasonló egy napjainkban karrieristának nevezhető nő jelleméhez? Mennyiben idealizált, leegyszerűsített (modellszerű) Iza karaktere?
  • Mennyiben idealizált, leegyszerűsített (modellszerű) az anya karaktere?
  • Hogyan gondoskodik Iza édesanyjáról? Te is így tennél? Miben változtatnál?
  • Mit gondolsz, miért Pilátus a mű címe? Mi utal erre a filmben? Ki Pilátus a regényben?
  • Mit gondolsz, miért a négy „”őselem” szerint tagozódik a regény? Ez a filmben is ugyanígy megmarad?
  • Antal hogyan gondolta el az anya jövőjét? Te is így gondolnád?
  • Mi az élettörténete
    • Etelkának,
    • Izának,
    • Vincének,
    • Antalnak,
    • Teréznek,
    • Gicának,
    • Domonkosnak? Ezek közül kik maradtak ki a filmből? Mely élettörténeteket hiányolsz a filmből a cselekmény jobb megértéséhez?
  • Hogyan kapcsolódott össze Vince és Lídia élettörténete, ami miatt Lídia elkérte a fényképet? Mikor vált ez világossá Iza számára a könyvben és a filmben?
  • Miért vált el Antal Izától? Hogyan jellemzi Izát Antal a regény végén? Te egyetértesz vele?
  • Mennyire lehet egy ember fegyelmezett? Keress példákat a regényben olyan esetekre, amikor szerinted Iza túlzottan fegyelmezi magát! Olyan, mint egy Ekkor egyszerűen csak fegyelmezett Iza? Vagy viselkedése másképp is jellemezhető?
  • Domonkos miért ment haza szerinted? Hogyan folytatódhat kapcsolata Izával? Hogy jelenik meg a regényben és a filmben a férfi szerepe?
  • A pszichológia szerint a gyásznak öt fokozata van, melyeket végig kell járni. (A tagadás, düh, alkudozás, bánat/lehangoltság és elfogadás – egy olyan keretrendszer részei, amelyek segítik azt a lelki folyamatot, amelyben megtanuljuk, hogy hogyan élhetünk tovább az elveszített másik nélkül.) Ez teljesül az anya esetében? És Iza esetében?
  • Vajon miért nevezik egyik kritikában jéghideg szeretetnek anya és lánya kapcsolatát?
  • Ki és vajon miért kapott más karaktert a filmben, mint ahogy a regényben szerepel?
  • Ki kapott más nevet a filmben?
  • Mennyiben egyszerűsödött le a történet a filmben a regényhez képeset? Mire fókuszáltak az alkotók?
  • Mennyiben volt élményszerű a film a könyvhöz képest? Mennyire nyújtott esetleg más élményt?
  • Mely jelent volt a filmben olyan, amelyik szerinted túl dramatizált volt? Ami esetleg a könyvben nem is szerepelt?

 

Radnóti Katalin
Author: Radnóti Katalin

Budapesten születtem, itt tanultam, kémia-fizika szakos diplomát szereztem, dolgoztam tanárként, lett családom és unokám. Régóta dédelgetett álmom volt, hogy novellákat írjak életem érdekes eseményeinek felhasználásával a sok szakmai jellegű publikáció után. Elterveztem, hogy amint nyugdíjba megyek és lemennek a vállamról a munkából adódó terhek, feladatok, írni fogok. Már évekkel ezelőtt elkezdtem a témák gyűjtését, és amint tehettem, máris elkezdtem az írást. Emellett sokat olvasok szépirodalmat, történelmi regényeket, minegy olvasási lázban égek, hiszen a hosszú munkás évek alatt erre jóval kevesebb időm volt. Tudom, hogy még tanulnom kell a novellaírást. Ezért szívesen olvasom a társszerzők írásait is. Napjaimat családom, nemrég született kisunokám édesíti meg. További fontos tevékenységem még a rendszeres uszodalátogatás, ahol nemcsak a sport a fontos, hanem a közösség is. Mindig van kivel beszélgetni, megosztani az örömöket, bánatokat, reflektálni az aktuális eseményekre. Szakmai honlap: https://rad8012.members.iif.hu/

Megosztás
Megosztás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

34 − = 26

Cserebogár a falban

Szegény pajor mire gondolhatott, amikor a csodálatos átalakulása során bogárrá változva azzal szembesült, hogy téglák közé, a falba született újjá? Mert van ilyen, én se

Teljes bejegyzés »

Ha a boldogság…

Ha a boldogság kismadár volna,bizonyára kalitkába zárnák.Mivel illékony érzés csupán,helyette megzabolázzák.Jaj, szegény boldogság,vajon mit vétettél mond?Rossz híredet keltik ott,ahol nincs egyetlen mosoly?Ne hagyd, hogy azt

Teljes bejegyzés »

Te vagy…

Te vagy az életem, te vagy a levegőm.Te vagy ki éltet, te vagy a megmentőm.Szívem doktora, hogyan is nevezzelek?Szerelmem farkasa, el kell, hogy engedjelek. Author:

Teljes bejegyzés »

Hazámról írok

Edit Szabó : Hazámról írok Édes Földem, hol az életre születtem, kérlek maradj meg ilyennek mindig nekem, „Te oltasz a szívbe örömöt, bánatot,” hűséges lányod

Teljes bejegyzés »

Tükröződik…

Szeretettel új versem!     Author: Faragó Maia Faragó Maia vagyok: kreatív író, költő, blogger, diplomás kommunikátor, online tartalomszerkesztő. Pályafutásomat újságíróként, főszerkesztő-helyettesként, korrektorként, kommunikációs asszisztensként

Teljes bejegyzés »