Kérdések Szabó Magda Pilátus című könyve és az annak alapján készült film interaktív feldolgozásához
Az öregkor, a gyász, az elmúlás, a feleslegesség érzésének, a nem jól értelmezett szeret témáját dolgozta fel Szabó Magda Pilátus című könyvében rendkívül szívszorító módon. A történet és a benne szereplő karakterek ugyanakkor leegyszerűsítettek, tipizáltak, az ellentétek sarkítottan jelennek meg. Mai kifejezést használva a szerző mintegy modellezi a jelenséget, a társát elvesztő idős asszony és felnőtt lánya élethelyzetét regényében. Modellkaraktereket alkotott, akik lehetőségükhöz mérten cselekednek a felvázolt nagyon is emberi helyzetekben.
Az emberek és az emberi cselekedetek megismerése, értelmezése során tipizálunk, egyszerűsítünk, kategóriákat alkotunk, sémákban gondolkodunk. A regény alapján készült kiváló filmben ez az egyszerűsítés még határozottabb.
A cselekmény leírása egyes szám harmadik személyben, narrátor segítségével történik, de nagyon figyelni kell, hogy éppen kinek a nézőpontjába helyezkedik bele a szerző. A leírást időnként a szereplők párbeszédei szakítják meg.
A regény lineáris felépítésű, a cselekmény néhány hónapot ölel fel, de közben a visszaemlékezések kapcsán és a narrátor elbeszéléséből sok alkalommal visszaugrunk az időben, hogy megismerjük a fontosabb szereplők élettörténetét. Ezek jelentős része a filmből kimaradt.
A regény csodálatos olvasmány, de egyben félelmetes is volt számomra. Az írónő mesteri módon vezeti le az anya végkövetkeztetését, hogy valójában ő felesleges személy lánya számára. Az anya állandó félelemei, hogy valamit rosszul csinál és lánya nem lesz vele elégedett, felőrölték a lelkét.
Az utolsó oldalak olvasása nagyon felkavart. Hiába szeretünk valakit, ha azt nem mutatjuk ki, nem vesszük figyelembe a másik igényét, nem kérjük ki a véleményét, helyette döntünk, csak az anyagiakban és önmagunk szempontjai mentén gondolkozunk, az nem jó szeretet. az kevés. Illetve más kell. Másképp kell szeretni.
A könyv, majd a film élményszerű, interaktív feldolgozásához érdemes elgondolkozni az alábbi kérdéseken:
- Mikor és hol játszódik a történet a regényben? Mikor játszódik a filmben? Miért lehetett ez jó megoldás a rendező részéről?
- Mi a modellezett élethelyzet? Aktuális ez a téma napjainkban is?
- Hány éves Iza és édesanyja a regényben?
- Kapitány milyen állat? Mi a sorsa?
- Szerinted Iza jelleme hasonló egy napjainkban karrieristának nevezhető nő jelleméhez? Mennyiben idealizált, leegyszerűsített (modellszerű) Iza karaktere?
- Mennyiben idealizált, leegyszerűsített (modellszerű) az anya karaktere?
- Hogyan gondoskodik Iza édesanyjáról? Te is így tennél? Miben változtatnál?
- Mit gondolsz, miért Pilátus a mű címe? Mi utal erre a filmben? Ki Pilátus a regényben?
- Mit gondolsz, miért a négy „”őselem” szerint tagozódik a regény? Ez a filmben is ugyanígy megmarad?
- Antal hogyan gondolta el az anya jövőjét? Te is így gondolnád?
- Mi az élettörténete
- Etelkának,
- Izának,
- Vincének,
- Antalnak,
- Teréznek,
- Gicának,
- Domonkosnak? Ezek közül kik maradtak ki a filmből? Mely élettörténeteket hiányolsz a filmből a cselekmény jobb megértéséhez?
- Hogyan kapcsolódott össze Vince és Lídia élettörténete, ami miatt Lídia elkérte a fényképet? Mikor vált ez világossá Iza számára a könyvben és a filmben?
- Miért vált el Antal Izától? Hogyan jellemzi Izát Antal a regény végén? Te egyetértesz vele?
- Mennyire lehet egy ember fegyelmezett? Keress példákat a regényben olyan esetekre, amikor szerinted Iza túlzottan fegyelmezi magát! Olyan, mint egy Ekkor egyszerűen csak fegyelmezett Iza? Vagy viselkedése másképp is jellemezhető?
- Domonkos miért ment haza szerinted? Hogyan folytatódhat kapcsolata Izával? Hogy jelenik meg a regényben és a filmben a férfi szerepe?
- A pszichológia szerint a gyásznak öt fokozata van, melyeket végig kell járni. (A tagadás, düh, alkudozás, bánat/lehangoltság és elfogadás – egy olyan keretrendszer részei, amelyek segítik azt a lelki folyamatot, amelyben megtanuljuk, hogy hogyan élhetünk tovább az elveszített másik nélkül.) Ez teljesül az anya esetében? És Iza esetében?
- Vajon miért nevezik egyik kritikában jéghideg szeretetnek anya és lánya kapcsolatát?
- Ki és vajon miért kapott más karaktert a filmben, mint ahogy a regényben szerepel?
- Ki kapott más nevet a filmben?
- Mennyiben egyszerűsödött le a történet a filmben a regényhez képeset? Mire fókuszáltak az alkotók?
- Mennyiben volt élményszerű a film a könyvhöz képest? Mennyire nyújtott esetleg más élményt?
- Mely jelent volt a filmben olyan, amelyik szerinted túl dramatizált volt? Ami esetleg a könyvben nem is szerepelt?
Author: Radnóti Katalin
Budapesten születtem, itt tanultam, kémia-fizika szakos diplomát szereztem, dolgoztam tanárként, lett családom és unokám. Régóta dédelgetett álmom volt, hogy novellákat írjak életem érdekes eseményeinek felhasználásával a sok szakmai jellegű publikáció után. Elterveztem, hogy amint nyugdíjba megyek és lemennek a vállamról a munkából adódó terhek, feladatok, írni fogok. Már évekkel ezelőtt elkezdtem a témák gyűjtését, és amint tehettem, máris elkezdtem az írást. Emellett sokat olvasok szépirodalmat, történelmi regényeket, minegy olvasási lázban égek, hiszen a hosszú munkás évek alatt erre jóval kevesebb időm volt. Tudom, hogy még tanulnom kell a novellaírást. Ezért szívesen olvasom a társszerzők írásait is. Napjaimat családom, nemrég született kisunokám édesíti meg. További fontos tevékenységem még a rendszeres uszodalátogatás, ahol nemcsak a sport a fontos, hanem a közösség is. Mindig van kivel beszélgetni, megosztani az örömöket, bánatokat, reflektálni az aktuális eseményekre. Szakmai honlap: https://rad8012.members.iif.hu/