![]()
![]()
|
Az Égei -tenger medencéjében és Kréta szigetén élő nép, az égei civilizáció volt a görögök elődje. Festészetük jellemző vonásai:
A minószi művészet a természetet forrásnak tekintette, s ez a felfogás Kréta szigetéről terjedt át más földközi-tengeri kultúrákra. Ezen irányzathoz tartozik a híres "Delfines-freskó" is. A kései minószi kor (i. e. 1750-1400) a romba dőlt paloták felújításának, azok nagyobbá, kényelmesebbé tételének ideje. Ez Knósszosz virágkora. A falakat díszítő festmények néhány egyiptomi hagyománnyal azonosak, ilyen például, hogy nincs árnyék, perspektíva, a férfiak bőre barna, a nőké egészen világos. Egy knósszoszi falfestményen a nők portréján a művész a szemet elölnézetből festette meg, akárcsak az egyiptomiak. A minószi civilizáció idején a nőnek megkülönböztetett szerepe volt Kréta szigetén. A szépségének és nemiségének tudatában lévő nő a férfival teljes egyenlőségben mutatkozik meg a mindennapi élet jeleneteiben vagy a vallási szertartásokon. Az itt bemutatott freskórészlet, a Párizsi nő, fitos orrocskájával és mandulavágású, nagy szemével, "modern" megjelenésével érdemelte ki nevét.
Az archaikus korban (Kr. e. 6-5. század) a festészet párhuzamosan fejlődött a vázafestészettel. Kialakult a feketealakos technika, majd megjelentek az állatalakok is. Ennek folytatásaként jelent meg a vörös alakos vázafestészet, mely tökéletesítette a stílust. Összegezve fő jellemvonások:
Northampton váza A Northampton váza (Kr. e. 6. század) a feketealakos görög vázafestési stílus egyik szép példája, mely népszerű volt az időszámításunk előtti késő 7., és korai 6. században. Ebben a korban hatféle formájú vázát használtak, ez amfora alakú. Az alakok és a finom virágmintázat, melyet fehér és barna vonalak emelnek ki, emlékeztet a keleti művészetre. Később fekete alapon vörös alakos vázák jelentek meg. Ezeket a mitológiából és a mindennapi életből vett motívumokkal díszítették.
A klasszikus korban (Kr. e. 4-5. század) a vázafestészetből lehet következtetni a festészet fejlődésére. A klasszikus harmóniát az új formák keresése és a gazdag stílus megjelenése bontja meg. Felfokozott érzelmeket is ábrázolnak, valamint megjelenik az idilli világ. Valamennyi jellemvonása a következő:
Nagy Sándor csatája Dareiosszal
Nagy Sándor csatája Dareiosszal - a görögségnek a perzsák felett aratott győzelmét dicsőíti. Tárgya az Isszoszi csata, amelyben Nagy Sándor megtámadta 3. Dareiosz legyőzhetetlennek tartott lándzsás testőrségét. A makedón hős lovon ront a félelmetes perzsa harcosokra, és nagy zűrzavart keltve, sikerül egészen Dareiosz kocsijához férkőznie. A művész ebbe az egyetlen epizódba sűríti a híres csatát: a jelenet jól érzékelteti Nagy Sándor dicsőségét és a görögök győzelmét. Az esemény színterét mindössze egy furcsa fatörzs jelzi, de a tér mélységét ügyesen sugallja a lándzsák különböző dőlése: egymást keresztező vonalaik érzékeltetik a közöttük lévő távolságot.
A hellenizmus korában (Kr. e. 330-30 körül) az épületek díszítésére megjelent a falfestészet, és felvirágzott a mozaikművészet. Összefoglalva:
Alexandria specialitása a falburkolásra használt üveg festése volt. A padlót színes márványdarabokból kirakott mozaikok fedték. A mozaikábrázolások híres festményeket utánoztak, a technika által megkövetelt, többé-kevésbé módosított formában, körülöttük pedig geometrikus és növényi díszítőelemek alkottak keretet vagy szegélyt. Voltak sajátos mozaiktémák is. A szökőkutak és a fürdők alját néha halakkal teli tengerfenékként ábrázolták.
Nílusi jelenet (Kr. u. 1. század) Ez a hellenisztikus mozaik burjánzó gazdagságában érzékelteti a Nílus-delta sokszínű állat-, növényvilágát.
Az etruszkokat ma sokan Itália őslakóinak tartják. Bár a történelem nem ezt bizonyítja, azt mégis bizton állíthatjuk, hogy művészetük nem egy tökéletesen kiérlelt alkotása bizonyos szempontból példaként szolgált a római uralomnak. Az etruszk festészet alkotásait a caerei, a tarquiniai, az orvietói, a chiusi és a vulci sírok őrizték meg. Ezeknek a jelentőségét növeli, hogy míg a görög festészet eredeti alkotásainak többsége elpusztult, addig az etruszk falfestészetről a leletek aránylag világos képet adnak. Festészetük fő jellemvonásai összegezve:
Az etruszk életfelfogás a festészetben fejeződött ki a legszabadabban. A dinamikus, életszerű megjelenítés jellemzi például a Birkózó atlétáknak (a tarquiniai Madárjósok Sírjában) ábrázolását. Az ugyancsak tarquiniai Nőstényoroszlánok Sírjában és a Triclinium-sírban ötletes és ragyogóan színezett lakoma- és táncjeleneteket láthatunk. A Leopárdok Sírjának festészeti témája egy lakoma. E Lakoma jelenet c. freskón (Kr. e. 480 körül), az emberábrázolások - különösen az emberi arc megjelenítése - a görög vázafestészet erőteljes hatásáról tanúskodnak. Mindezek a festmények az i. e. 6. század vége és az i. e. 5. század eleje közötti időszakban készültek. A római birodalom festészetének jellemző vonásai:
Pompeji freskó
A
Pompejiben
talált falfestmények négy különböző stílust képviselnek. Eleinte a színes
stukkódísszel falburkoló elemeket, fél oszlopokat imitáltak. Az ajtókat keretező
oszlopoknál igyekeztek azt az érzetet kelteni, mintha ezek kiemelkednének a
falsíkból. A római díszítőművészetnek ez a kezdeti, hellénisztikus eredetű
eljárása az ún. inkrusztációs, berakásos stílus. Az elnevezés arra utal, hogy a
márvány falborítást utánzó díszítések olyanok, mintha a falba berakott, nemesebb
anyagú elemek lennének. A pompeji házakat díszítő festmények második, későbbi
stílusa az architektonikus stílus. Itt a falakra perspektivikusan megjelenített
építészeti elemeket festettek. Az ábrázolás a valós épületek pontos képét
igyekszik adni. A festett oszlopok például mintha elválnának a faltól, és így a
szoba mélységet kap, kitágul. Nyilvánvaló, hogy ez a második stílus az elsőből
ered. Az ornamentális stílus leggazdagabb motívumai azok a sávok, amelyek
játszadozó amoretteket és karikaturisztikus jeleneteket ábrázolnak. Ilyen
jellegű szalagábrázolás üvegre vitt festményként keletkezhetett. Ez
magyarázza a részleteknek a freskókon szokatlan, aprólékos megfestését. A Nero
által építtetett Domus Aurea stukkó- és freskómaradványai ennek a stílusnak
felelnek meg.
Falfestmény Lívia villájából (freskó, Kr. e. 25 körül)
Az ábrázolás naturalizmusa nem görög mintákra nyúlik vissza. A festmény a falfestészet egy jellegzetesen római stílusának születését mutatja.
Csendélet A pompeji negyedik stílushoz tartozó csendéletek gyakran festik le realizmussal a látogató által hozott ajándékokat. A tárgyak egyszerű elrendezésben jelennek meg.
A római művészet fokozatosan
veszített eleganciájából, az alkotások egyre inkább túlzsúfoltak lettek. A római
szobrászat fejlődésében megfigyelt egyre erősödő expresszivitás és illuzionizmus
a festészetben még egyértelműben jelentkezett. Ahogy a domborművek felvették a
festmény jellegzetességeit, úgy a falfestmények "impresszionisztikusakká"
váltak. A 2. század végén a festészet elfordult a sziluettől és a rajztól, és a
forma színfoltokban oldódott fel. Egyes, a 3. század elején vagy valamivel
később keletkezett freskókon valóban megfigyelhető a formák felbomlása. Némelyik
ilyen falfestménytöredéken a tájat néhány ecsetvonás sejteti. A technika azt
jelzi, hogy az alkotó a háttérben és azon túl lévő világot is - sokszor a
képzelet útján - érzékeltetni kívánta.
A trójaiak bevontatják városukba a falovat (falfestmény) Ez a nagy műgonddal megalkotott falfestmény (Kr. u. 70 körül) - mely az Iliászból ábrázol egy jelenetet - tipikus példája annak, hogyan díszítették akkoriban a patríciusházakat.
|