
![]()
|
A középkor nem volt "sötét", élénk szellemi élete volt. Sohasem szakadt el az antik kultúrától. Összekapcsolja a két kor irodalmát a nyelv azonossága is: a latin. A középkorban minden ember vallásos volt. Az irodalom nem közelíthető meg művészi stílusjegyek alapján, ezért a középkori irodalom rendszerezése tematika és az alkotók (befogadók) szerint történik. Az antik hagyományt részben az ókeresztény irodalom közvetítette a középkor számára, részben - de lényegesen kevésbé jelentékeny módon - a fennmaradt és apátsági könyvtárakban megőrzött eredeti művek. Kezdetben ezek száma nagyon csekély (a középkor például csak három Platón-dialógust ismert ) később azonban egyre több szöveg vált ismertté részben arab részben bizánci közvetítéssel.
A középkor legnagyobb teológiai
teljesítménye, a
skolasztika
nem születhetett volna meg Arisztotelész ismerete nélkül. Skolasztika - a
középkorban megjelenő filozófiai irányzat, melynek kiteljesedése a 13. századra
tehető. Az elnevezés arra utal, hogy ezt a filozófiai rendszert oktatták a
korabeli egyetemeken is, a bölcseletnek ez az irányzata tehát ebben az
értelemben "iskolai" filozófia volt. A skolasztika a keresztény hitelvek és az
arisztotelészi kategóriák összehangolására törekedett. A hit és az ész
összeegyeztetése akart lenni, megfigyelhető a sematizmus és a formalizmus;
gyakori a jellegzetes túlmagyarázás, részletetzés. A skolasztika legkiemelkedőbb
képviselője
Aquinói Szent Tamás,
műve a Summa Theologica a középkori bölcselet legegyetemesebb szintézise.
"Első ellenség ez velág. Másod test-, harmad ördög. Embernek első ellensége ez velág... Kell azért minekünk ez velágot el távoztatnunk sok okért. Első okért, mert ő benne szünetlen való félelem vagyon. Másod okért mert semmi nyugodalom őbenne nincsen. Harmad okért, mert teljes gonoszsággal. Negyed okért, mert ellenködést szerez isten között és ember között. Ötöd okért, mert álhatatlan és hazug. Hatod okért... mert vadítja embernek okosságát..." A misztika legfontosabb tétele, hogy lehetséges Isten és a lélek teljes és közvetlen egyesülése, az unio mystica. A misztikus élmény megvalósulásának lehetőségét a lélek közvetlen isteni származása adja, mert a lélek nem teremtés, hanem az isteni lényeg kiáradásának útján jön létre. Léte tehát nem olyan alacsonyabb rendű létezés, mint a teremtett dolgoké, hanem magával az eredendő isteni léttel azonos minőség. A misztikus élmény megvalósulásakor a lélek levet magáról mindent, ami nem közvetlenül isteni. Az emberi személyiség egésze nem teremtetlen, hanem csupán a lélek mélye, ezért a misztikusnak ki kell szabadulnia a személyiségbörtönéből. A személyiségnek ezt a megsemmisülése a misztikus halál. A misztikus élmény tartalma a örökkévalóság, a végtelenség és a mindet átfogó egység megtapasztalása az istenséggel való egyesülés révén. Olyan magasabb rendű tudás átélése, amelynek kifejezésére alkalmatlanok az emberi fogalmak és szavak, mert azok csupán az emberi értelem tökéletlen kísérletei az ismeretlen valóság megragadására. A misztika mindennapivá tette az elmélkedést, a szemlélődést: a misztériumok titkait ájtatos szemlélődéssel ragadta meg, érzelmi túlfűtöttséggel elmélkedett rajta. Stíluseszköze a képes beszéd és érzelmi telitettség. A képes beszéd gyakran allegória vagy hosszabb hasonlat, de előfordul metafora is. Az ájtatosság emelkedettséggel, a szellemi boldogság gyönyörrel és naiv édelgéssel fonódhat össze.
"Óh tündöklő szép piros rózsák-, óh gyenyerűséges illatozó fejér liliomok és szeplő nélkül való violák, - azaz szentséges és szeplő nélkül való lelkök... lássatok engömet tivisekhez hasonlottat, és véssétök attü szívetökbe-, hogy mely igön hamar és hertelen megfonnyad és elesik az verág kit itt ez velág elragad... óh, szűzlő szép szemek-, csillagozó fényességgel csillagozván. Oh, rózsálló piros tündeklő szép orcák. Oh arany színnel fénylő szép sár hajak. Oh, mézi édességgel folyó avagy édeslő szép ajakak." Az egyházi irodalom műfajai (prédikáció, legenda, himnuszköltészet) mellet azonban lassan a kultúrának egy új rétege fejlődött ki. A középkori irodalom egyik műfaja a legenda, leginkább prózában íródik, de verses változata sem ritka. A latin szó jelentése olvasandó (dolog), ami a műfaj erkölcsnemesítő, tanító jellegére utal. A legenda ugyanis szentek életének és csodáinak elbeszélése által igyekszik elmélyíteni az olvasó, a hallgató vallásos hitét.
A 12. századi Európában a papság mellet a lovagság is jelentős kultúrateremtő réteggé vált. A lovagi irodalom szemléletbeli alapjai a lovagi fogadalom három sarkalatos erényén alapultak. Ezek: a keresztény hit védelme, a hűbérúr iránti feltétlen hűség, a gyengék és a nők oltalmazása. A lovagi epika a keresztény lovag vagy Krisztus katonája alakja köré fonódik, aki a keresztény hit védelmében küzd a pogányok ellen. A Roland-ének főhőse például a szaracénok elleni küzdelemben hal mártírhalált. A vallásos áhítat ezekben a művekben az egyéni dicsőség, a hírnév világias értékeivel fonódik össze. A lovagi líra a Mária-kultusz hatásától átitatva, az elérhetetlen, eszményi Magas Hölgy szolgálatát valósítja meg. Ez a szerelemélmény bár a beteljesületlenség helyzetéből szólal meg, s mentes az erotikától, mégis világibb jellegű, mint a korábbi Mária-himnuszok hangja. A lovagi költészet szülőhazája a Franciaországi Provance volt, innen indulva terjedt el a trubadúrlíra új hagyománya a középkori Európában. A trubadúrköltészetnek egy sajátos változatát képviseli a német Minnesang, melynek jellemzője, hogy a szeretett hölgy nem teljesen elvont alak, gyakran személyes vonásokkal rendelkezik, s a szerelem erotikus tartalma is gyakran hangot kap. Mindezek következményeként a német Minnesang a lovagi költészet leginkább világias változatát képviseli. A lovagi irodalom kiemelkedő emlékei a 11. századi francia Roland-ének és a 12. századi német Nibelung-ének.
Az elfogadott kultúrarétegek alatt a középkorban létezett egy másik kultúra is, amely nem nyert hivatalos rangot vagy elismerést. A vásárokon előadott szabad szájú komédiák, a népszerű vaskos történetek, a fabliauk mégis részei a középkor irodalmának, akárcsak a magas irodalom műfajai. A fabliau olyan verses elbeszélés, melynek cselekményére és elbeszélésmódjára egyaránt a vaskos, sokszor trágár humor jellemző.
Hazánk e korból fennmaradt kevés, kizárólag latin nyelvű irodalmi emléke - közöttük Anonymus krónikája a 12. század végéről - közül kiemelkedik a 12. századi Halotti beszéd, az első ismert, összefüggő magyar nyelvű prózai szöveg.
Láttyátuk feleim szümtükkel mik vogymuk. Isa pur es chomuu vogymuk. Menyi milosztben terümtevé elevé miü isemüküt, Ádámut, és adutta vola neki paradisumut házoá. Es mend paradisumben volou gyimilsiktül mundá neki élnie. Héon tilutoá üüt igy fa gyimilsétül. Gye mundoá neki, meret nüm eneik. "Isa, ki nopun emdül oz gyimilstüül, halálnek haláláal holsz." Hadlává holtát terümteve istentül, gye feledevé. Engede ürdüng intetüinek, és evék oz tilvut gyimilstüül, es oz gyimilsben halálut evék. Es oz gyimilsnek uly keserüü volá vize, hogy turkukat migé szokosztya vola. Nüm heon mugánek, gye mend üü fojánek halálut evék. Horoguvék isten es vetevé üüt ez munkás világbelé, es leün halálnek és pukulnek fesze es mend üü nemenek. Kik ozuk? Miü vogymuk. Hugy és tiü láttyátuk szümtükkel. Isa és nüm iggy ember mulchottya ez vermüt. Isa mend ozchuz járou vogymuk Vimággyuk uromk isten kegyilmét ez lélikért, hugy jorgossun üü neki es kegyiggyen es bulsássa mend üü bünét. Es vimággyuk szent achszin Máriát és boudug Michael archangyelt és mend angyelkut, hugy vimággyonok érette. Es vimággyuk szent Péter urot, kinek odutt hotolm oudonia es ketnie, hugy ougya mend üü bünét. Es vimággyuk mend szentüküt, hugy legyenek neki segéd uromk szine eleüt, hugy isten iü vimádságuk miá bulsássa üü bünét. Es szoboducha üüt ürdüng ildetüitül es pukul kinzotujátul, es vezesse üüt paradisum nyugalmábeli, es oggyun neki münyi uruszágbelé utot es mend juoban reszet. Es keássátuk uromkhuz chármul: Kyrie elesion! Szerelmes brátim! Vimággyomuk ez szegin ember lilkiért, kit ur ez napun ez homus világ timnücébeleül mente, kinek ez nopun testét tümettyük, hogy ur üüt kegyilméhel Ábraám, Izsák, Jákob kebelében helhezje, hugy birságnop jutva mend üü szentii es ünüttei küzikün jou feleül jochtotnia ileszje üüt. Es tiü bennetük! Clamate ter: Kyrie eleison! Mai értelmezés szerint: Látjátok, feleim, szemetekkel, mik vagyunk! Bizony por és hamu vagyunk. Mennyi malasztban teremté először a mi ősünket, Ádámot, és adta vala neki a paradicsomot házul. És a paradicsomban való minden gyümölcsből mondá neki, hogy éljen, csupán egy fa gyümölcsétől tiltá el. De mondá neki, miért ne egyék. "Bizony amely napon eszel azon gyümölcsből, halálnak halálával halsz." Hallá holtát az ő teremtő istenétől, de feledé. Engede az ördög intésének, és evék azon tiltott gyümölcsből. És azon gyümölcsben halált evék. És azon gyümölcsnek oly keserű vala a vize, hogy a torkát megszakasztja vala. Nem csupán magának, de az ő egész fajának halált evék. Haraguvék isten, és veté őt e munkás világba, és lőn a halálnak és pokolnak fészke, és az ő egész nemének. Kik azok? Mi vagyunk. Ahogy ti is látjátok szemetekkel. Bizony egy ember sem kerülheti el e vermet. Bizony mind ahhoz járók vagyunk. Kérjük urunk isten kegyelmét e lélekért, hogy irgalmazzon őneki és kegyelmezzen, és bocsássa meg az ő minden bűnét. És kérjük szent asszony Máriát és boldog Mihály arkangyalt és az angyalokat mind, hogy imádkozzanak érette. És kérjük szent Péter urat, kinek adatott hatalom az oldásra és kötésre, hogy oldja fel az ő minden bűnét. És kérjük mind a szenteket, hogy legyenek neki segedelmére urunk színe előtt, hogy isten az ő imádságuk miatt bocsássa meg az ő bűnét, és szabadítsa meg az ördög üldözésétől és a pokol kínzásától, és vezesse őt a paradicsom nyugalmába, és adjon neki mennyei országba utat és minden jóban részt. És kiáltsátok urunkhoz háromszor: Kyrie elesion! Szerelmes barátim! Imádkozzunk e szegény ember lelkéért, kit az úr e napon e hamis világ tömlöcéből kimente, kinek e napon a testét temetjük, hogy az úr őt kegyelmével Ábrahám, Izsák, Jákob kebelébe helyezze, hogy az ítéletnap eljővén az ő minden szentjei és felemelkedettei közé jobb felől való odaiktatás végett felélessze őt! És ti benneteket is! Clamate ter: Kyrie eleison! |