
![]()
|
A középkor elnevezésében bizonyos leértékelés rejlik, hiszen a reneszánsz jelölte meg így a közte és a példaképnek tekintett antikvitás között eltelt, átmenetinek és meglehetősen barbárnak tartott időszakot. A középkor kezdetének jelképes meghatározására a Benedek-rend alapításának éve, az i.sz. 529 a leginkább alkalmas. A középkor végének jelölésére pedig leggyakrabban Amerika felfedezésének éve, 1492 használatos. A középkor műveltségének egésze - így az irodalom is - lényegében három forrásból táplálkozott: a keresztény - és az ezt megalapozó zsidó - hagyományból, az antikvitásból és az Európába beáramló népek saját kultúrájából. A középkori művészet két nagy korszakra bontható: a korai azaz "sötét" középkorra (5-9. század) és a virágzó azaz "világos" középkorra (10-13. század). A virágzó középkorban két stílusirányzat alakult ki, amely magába foglalja a zenét, építészetet és képzőművészetet - a 11-12. századra a román stílus a jellemző, míg a 13. századra tért hódított a gótika. Az irodalomban ilyen finom megkülönböztetés nincs. A korkép ismertetésnél szeretném először ismertetni a középkor történelmi hátterét, majd a románkor művészetének történeti összefoglalása következik.
Kárpátok és a Don között a
korai középkorban szláv államok jöttek létre. Így nyugati (cseh, lengyel,
morva)-, keleti (orosz, ukrán)-, és déli (bolgár, horvát, szerb, szlovén)
szlávok. Felvették a kereszténységet, központjuk Bizánc. Sikeresen hárítják el a
népvándorlás hullámait, és mint egyházi központ Rómával egyenrangúnak tartották
magát és felléptek az eretnekmozgalmak ellen.
Bizánc
művészete a templomépítészet és a mozaikok készítésének virágkora. Főleg a
szentképek elékészítését határozták meg szigorú szabályok.
A "román
kori művészet" fogalmat
1824-ben Caumont francia művészettörténész honosította meg, és Nyugat-Európa
érett középkori művészetet értette ezen. A kifejezés utal a stílus néhány fontos
összetevőjére, így arra a rokonságra, amely a román nyelvek (a spanyol, a
francia, az olasz) kialakulásához fűzi. Ezek a nyelvek ugyanis a provinciális
latin és a germán hódítok nyelvi elemeinek keveredéséből jöttek létre. Utal
továbbá a román kori művészet fogalma az antik-római hagyományok és a betörő
"barbárok" tradícióinak összeolvadására, valamint arra a törekvésére, hogy az
ókori római művészethez kapcsolódjék. Ennek ellenére mind a mai napig nem lehet
világosan elválasztani egymástól a különböző összetevőket, bár a román
művészetben kimutathatók egyrészt olyan elemek, amelyeket rómaiaknak
nevezhetünk, másrészt olyanok, amelyek valószínűleg germán eredetűek. Érezteti
hatását emellett a bizánci, az iszlám és az örmény művészet is. A román stílus
ennek ellenére kialakította az egységes alapformákat. A "román" eredetileg a
8-13. század közötti Nyugat-Európa valamennyi stílusirányzatának megjelölésére
szolgált. A rendszeres kutatás időközben finomításhoz vezetett s elismerte, hogy
a 8. század végétől a 10. század elejéig virágzott karoling művészet és a 10.
század Ottó-kori művészete önálló korszak. E két periódus során következett be
az elszakadás az antik építészettől s azoknak a sajátos formáknak a kialakítása,
amelyekhez azután kapcsolódni lehetett. A román művészet rendkívül gazdag helyi
stílusokban és egyedi formákban. Időhatárai országonként változnak. Általában a
12. századot tekinthetjük a román stílus virágkorának. A stílus valóban
termékeny korszaka 1050-1150 közé tehető. A román kor művészete döntően a
keresztény hitet szolgálta, de az egyházi és világi hatalmasságok állandó harcot
vívtak az egyeduralomért. Ellentétük a művészetre ösztönzőleg hatott. A
templomok és kolostorok építtetői és adományozói egyaránt elismertek a
keresztény uralom eszméjét, mégis egymással versengve hozták létre azokat a
műalkotásokat, amelyekben ez az eszme megtestesül. Szimbolikus formában
dicsőítették világbíró Krisztust, az Istenanyát és a szenteket. A közös
keresztény hit egy nemzetközileg elterjedt stílus alapja lett. A társadalmi rend
a hűbéri viszonyon alapult, amelyben a császárnak éppúgy megvolt a meghatározott
helye, mint a fejedelemnek, a pápának, a püspöknek és a szerzetesnek. A művészi
hatások a tanult emberek számára ismerős latin nyelv közvetítésével, valamint az
utazások révén jutottak el az országhatárokon kívülre.
A
magyarság
őstörténetét, az őshazáról és életmódjáról kézzel fogható konkrétsággal, minden
más néptől és régészeti kultúrától eltérően, csak a honfoglalás után, a 9.
század végétől a Kárpát-medencében élő és temetkező magyarságról tudunk. Itt
érezhet a művészettörténet is először szilárd talajt a lába alatt, hiszen ez
időtől kezdve nemcsak következtetésekre van mód, hanem emlékanyagra, fennmaradt
műalkotásokra is alapozhatunk. A temetkezések alapján szükségképpen csak hiányos
képet alkothatunk a honfoglalók művészetéről. Az ott talált tárgyaknak
elsősorban tulajdonosuk, az egyes ember megjelenésében volt fontos szerepük,
például kifejezték, érvényre juttatták a rangját, vagyoni helyzetét. Magát az
embert, testi valóját alakították át a műalkotások, tették aranyossá-ezüstössé,
annál díszesebbé, minél előkelőbb rangú volt a viselőjük. A honfoglalók
öltözetének művészi alakítása sok rokonságot mutat a sztyeppei népek művészeti
kultúrájával, és joggal állítható párhuzamba a nagy pompa kifejtésére törekvő
perzsa művészettel, melyet Bizánc is mintaképének tekintett. A jellegzetesen
magyar, méltóságot jelző tarsolyok díszítésmódja szépen példázza a sokféleség és
az egység együttes megvalósítását. A honfoglaló magyarok díszítő művészetének
sajátosságai arról tanúskodnak, hogy amikor a 8. században a magyarság levédiai
őshazájában a kazár birodalom határvidékére került, fémművészetét is döntő,
Közép-Ázsiából kiinduló arab hatás érte, körülbelül ugyanettől az időtől erősen
befolyásolhatta a bizánci művészet is. A magyarok Etelközben más népekkel, a
keleti szláv államban fontos szerepet játszó normannokkal is érintkeztek. Erről
tanúskodik a bécsi kincstár Attila kardjának nevezett szablyája, amely
valószínűleg eredetileg magyar fejedelmi jelvény volt. A honfoglalók tehát
minden bizonnyal kész, kifejlődött művészeti kultúrát hoztak magukkal a
Kárpát-medencébe. Nem egy művészet kezdetét, hanem végső érettségét, a nyugat
felé vándorló magyarság gyors fejlődését jelzi ez a művészet. Az államalapítás,
a kereszténység felvétele döntő fordulatot jelentett a magyarság életében, s a
művészet hordozóinak, a honfoglaló törzsek előkelőinek és kíséretüknek a
helyzetében beállt változásokat követően a régi sajátos viszonyokból fakadt
művészetnek is át kellett alakulnia. |