|
ÖSSZETETT -
pengetős hangszerek - a
húros hangszerek egy csoportja, megszólaltatásuk a húr megpendítésével
történik. Ennek eszköze lehet a játékos ujja, de lehet valamilyen
pengetőeszköz is (plektrum -
görög szó, fa-, fém-, régen elefántcsont lapocska neve). A lantok
jellegzetessége, hogy húrjai egy húrhordozó és egy ahhoz csatlakozó
rezonátortest között feszülnek a test tetőlapjával párhuzamos síkban. A
gyakorlatban legtöbbször a nyakkal, fogólappal ellátott húros hangszereket
nevezik csak lantnak, de hangszertani szempontból az efféle nyeles lantok
mellett a lírák (járomlantok) a hárfa és a hárfalant is ebbe a kategóriába
tartozik - összetett húros hangszerek. Ide tartoznak a "lírafélék" is.
Alapvetően a lantféléktől és hárfaféléktől az különbözteti meg, hogy a
rezonáló testből két ún. járomkar nyúlik ki a rezonátor síkjában, amelyek
felső végét egy keresztléc köti össze, ami a húrok rögzítésére szolgál. Az
ókorban egyaránt megtalálható a suméroknál, a babilóniaiaknál, az
egyiptomiaknál, zsidóknál (kinnor) és a görögöknél (lüra, kithara) is. Nagy
álló és kis hordozható változatokban egyaránt előfordult. A "hárfafélék" is
összetett felépítésű, pengetéssel megszólaltatott hangszerek. A lantféléktől
és líraféléktől alapvetően az különbözteti meg, hogy a húrozat szabad -, a
rezonátor síkjával nem párhuzamosan fut, hanem azzal többnyire hegyesszöget
zár be. A különböző hárfafélék az ókori Kelet legfontosabb hangszerei közé
tartoztak.
   
líra -
afrikai ívhárfa (kattintásra nagyban) - szöghárfa - pedálhárfa
LÍRA azaz LÜRA
- az
ókor nevezetes hangszere a járomlant közismertebb neve. Egyiptomból jött
Görögországba és a hellének legkedveltebb húros hangszerévé lett. A
hangfogót rendesen egy teknősbékának héja vagy legalább teknősbékahéjjal
kirakott fateknő alkotta. Ebbe ékeltek két botot, később a vadkecskének
szarvait, melyeket egy haránt iga kötött össze egymással. Húrjai (számuk 8-7
között) egyik vége a hangszertestből kinövő két szarvszerű nyúlvány között
átvetett keresztrúdon van – hangolható módon rögzítve, a másik vége a húrláb
érintésével a testre szerelt húrtartóhoz csatlakozik. A test lehet
dobozszerű felépítésű mint a görög kithara, vagy domború hátú,
csészeformájú, bőrrel fedett, mint a khelüsz-líra esetében. Hol az ujjakkal
pengették, hol a verővel. A történeti időben a lírának kiváló szerep jutott
nemcsak az ifjúság zenei oktatásában, hanem a lakomákon a szkolionok
elmaradhatatlan kísérőjeként is. Szokás volt az éneket halkan kísérni,
mikor az énekes pihent, közben fortét verni a lírán. Ma szórványosan
Irakban, a Perzsa-öböl partján és főként Kelet-Afrikában található meg. A
középkorban a líra átváltozott és egyike lett a legkedveltebb hangszereknek, később a hárfa, a gitár, végül a vonós hangszerek által egészen eltűnt. A
hárfa egyik formaváltozata az
ÍVHÁRFA, melynek jellemzője, hogy nyaka a
testével egybefüggő ívet képez, valószínűleg a hárfa legősibb formája. Sok
hasonlóságot mutat a zenélő íjjal, amelyből kifejlődhetett. Az első ívhárfák
Kr. e. 3000 körül tűntek fel Mezopotámiában, később Iránban, majd Egyiptom,
India területén is megjelentek. Az ívhárfa az ókori Egyiptomban a fáraók
korának legfontosabb húros hangszere volt. Fekete-Afrikában és szórványosan
Délkelet-Ázsiában ma is megtalálható. Teste üregesre kivájt fából
készül, alakja változatos, lehet többek között ásó-, kanál-, merőkanál- vagy
hajóformája. A húrok irányába néző, nyitott felületére bőr rezonáns van
kifeszítve, ennek középvonalában rendszerint egy húrtartó rúd fut végig,
ehhez vannak kötözve a húrok. Másik végük egy behangoló apparátus
közvetítésével – amely lehet különleges hurok, elforgatható bőrgyűrű
vagy hangolókulcs – a nyakhoz csatlakozik. Meghatározó jellemzője, hogy
nyaka többé-kevésbé testének hossztengelye irányában indul ki, majd
fokozatosan, vagy szűk ívben a tető irányába visszahajlik. Az ívhárfáknak
viszonylag kevés húrja van, legtöbbször 10-nél kevesebb, szemben az
általában 15–25 húros szöghárfákkal. A függőleges ívhárfa húrjai nagyjából
függőlegesen állnak, és legtöbbször a hangszertest van alul, a nyak fölül, a
magas hangok vannak a zenészhez közelebb, a mélyek távolabb, akár a mai
nyugati hárfa esetében. A vízszintes ívhárfa teste vízszintes helyzetű,
nyaka jellemzően a hangszertestnek a zenésztől távolabbi végéből nő ki. Az
ívhárfáknak ezektől eltérő tartásmódjai is léteznek. A hárfa másik
formaváltozata a
SZÖGHÁRFA, melynek jellemzője, hogy
nyaka a testébe merőlegesen vagy hegyes szögben van becsapolva. Az első
szöghárfák Kr. e. 1900 körül jelentek meg Mezopotámiában, az ókori Keleten
terjedtek el, majd csaknem változatlan formában a 17. századig léteztek. Teste fából kifaragott hosszúkás, vályúszerű alakzat, melynek
nyílását vékony bőr vagy fa rezonáns fedi be. Ennek középvonalában egy
vékony pálca fut végig, az ebbe fúrt lyukakból indulnak ki a húrok. Másik
végük egy behangoló apparátus közvetítésével a nyakhoz csatlakozik. Egyenes
nyaka vagy magába a hangszertestbe, vagy az azt meghosszabbító nyúlványba
van becsapolva. Egyszerűbb esetben a nyak henger keresztmetszetű, a húrok az
erre hurkolódó hangoló gyűrűkhöz csatlakoznak, a hangolás a gyűrűk
elforgatásával valósítható meg. Későbbi korokban a hangolókulcsok használata
is elterjedt. Tartása, használati módja alapján létezik függőleges és
vízszintes szöghárfa. A függőleges szöghárfa húrjai nagyjából függőlegesek,
a hangszertest a zenész felsőteste mentén felfelé, a nyak a hangszer alsó
részén kifelé áll, kicsit mint egy feje tetejére állított európai hárfa. A
vízszintes hárfa teste fekvő helyzetben van, a nyak a zenésztől távolabbi
végéből nő ki. A függőleges szöghárfának 15–25 húrja van, rendszerint
ujjakkal pengetik, a vízszintesnek 10-nél kevesebb, az ábrázolásokon
pengetővel, verőpálcával szólaltatják meg.
KONCERT HÁRFA (kettős pedálhárfa)
- összetett felépítésű, pengetéssel megszólaltatott hangszer. A hárfafélék
családjába, ezen belül a kerethárfák közé tartozik. Jelenlegi formáját a 19.
század elején nyerte el. Felépítése jellegzetes, gazdagon díszített
mellrúdja a lábazatból indul ki, arra merőlegesen áll. Szintén a lábazathoz
illeszkedik a mellrúddal hegyesszöget bezáró, félbe hasított kúpra
emlékeztető hangszekrény, amelynek karcsúsodó része az úgynevezett térdben
végződik. Ez köti össze az s alakú, szépen ívelt nyakkal, amelynek másik
vége a mellrúd felső részén található fejhez kapcsolódik. A húrokat a
hangszekrény fed lapjára erősített kiakasztó léc és a nyakon található
hangoló szögek között feszítik ki. A mellrúdnak kettős szerepe van. Egyrészt
merevítőként szolgál, ami elengedhetetlen a húrok tökéletes hangolása
tekintetében, másrészt üreges testében huzalok találhatók, amelyek a
lábazatba épített pedálok és a nyakban elrejtett mechanika között teremtenek
összeköttetést. E mechanika teszi lehetővé azt, hogy a különben diatonikus
hangolású hangszer kromatikus játékra is alkalmas legyen. A nyakon minden
egyes húrhoz két forgatható tárcsa tartozik. Ezek egymás alatt meghatározott
távolságra helyezkednek el. Ha a tárcsát elforgatják, a rajta található
fémtüske hozzáér a húrhoz, így az megrövidül, fél hanggal magasabban
szól. A tárcsák a lábazatba beépített három állású pedálokkal forgathatók.
Alapállásban a fémtüskék között szabadon fut a húr, ami a pedál második,
illetve harmadik állásba helyezésével, tehát az egyik vagy mindkét tárcsa
elforgatásával két fokozatban rövidíthető (innen a kettős pedálhárfa név).
Így egy húron három, egymástól kisszekundnyi távolságra lévő hang
szólaltatható meg. A 6 és fél oktáv hangterjedelmű instrumentum azonos
hangmagasság-minőségre hangolt húrjaihoz 1-1 pedál tartozik, ennek
megfelelően a lábazatba 7 pedált építenek, így a modern hárfán minden
hangnemben lehet játszani. A hárfa ma is megmaradt a szimfonikus zenekarban.
  
íjlant - oud - koboz
A
lantféléket automatikusan "arab eredetűeknek" tartják, holott ők is a
perzsáktól örökölték és adták át Európának. Belső-Ázsiában sokhúrúak voltak,
nyugat felé közeledve a húrok száma csökkent. Az
ÍJLANT -
Közép-Afrikában elterjedt lantféleség. Egyetlen, fából készült dobozszerű
rezonátorteste van, de minden húrjához egy-egy különálló, íjszerűen
meghajlított rugalmas húrhordozó tartozik. A húrok az íjszerű húrhordozók
szabad végeitől a test átellenes végén keresztben lévő húrtartóhoz futnak.
Szűkebb értelemben a nyugati lantot szokás lantnak nevezni, amely Európában
a 13. századtól tűnt fel, majd a 16-17. században a nyugati zenekultúra
nagyra becsült és sokoldalúan használt pengetős hangszere lett. A
lant a
hangszerek osztályozása szerint az összetett húros hangszerek közé tartozik,
ami lényegében azt jelenti, hogy húrjai egy húrhordozó és egy avval szerves
kapcsolatban lévő rezonátortest között feszülnek. Megkülönböztető jegye,
hogy húrjai párhuzamos síkban futnak a rezonátor tetőlapjával, míg a hárfa,
hárfalant húrjainak síkja merőleges arra. A lant tetőlapja és a fölötte futó
húrok között egy jellegzetes alkatrész, a húrláb teremt statikai és
akusztikai kapcsolatot. A lant egyik őse az oud, másik lehetséges ős a
koboz. Az
OUD vagy
UD
esetében pontosan levezethető, honnan származik. Európába amikor a mórok,
északra, Hispániába érkeztek, a Nyugat-Római Birodalom bukása után - ők
hozták magukkal az arab zenészeiket, akiknek volt egy egészen speciális
hangszerük, az oud. Amit franciául l'oud-ként említenek, ebből lett a loud,
lut, liute, és végül a lant. Az európaiaknak voltak egyéb igényeik, mivel az
európai fül nem tudta befogadni a negyed hangokat, ezért bundokat tettek fel
a nyakra, amitől a hangoknak szép szabályos rendszere lett. Tulajdonképpen
így alakult ki a reneszánsz lant. Az oud-nak a kobozhoz képest lényegesen
hosszabb a nyaka, és egy picit más a testének a formája. De alapvetően
lényeges differenciák nincsenek. Bundozatlan a nyaka, ezért érdekes a
hangja, és maga a hangképzés is teljesen különleges. - Az úd vagy arab lant
pengetős húros hangszer, a muszlin világ zenekultúrájának egyik legfontosabb
hangszere. A rövidnyakú lantok családjába sorolható, domború hátú, fogólapos
zeneszerszám. A nyugati lant ebből alakult ki. A
KOBOZ egy 8
húros, tört nyakú, bundozatlan lantféle hangszer. A hangolása különösen
érdekes, és többféle verzió létezik: egy kvintre, vagy pedig két kvártra
hangolják. Magyarországon már a 11-12. században létező hangszer.
Pontosabban a történetírók több helyen is megörökítették a kobzosok játékát
egészen a reneszánszig. A lantok korszaka a barokkig terjed, a 18. században
fokozatosan eltűnnek. Később népi hangszerré avanzsálódik, inkább a
parasztok használják a kisebb falvakban. A moldvai csángók még a 20.
században is használták. Ma már inkább a cigányok őrzik ezt a hangszert. - A
koboz szó ősi török eredetű; névváltozásai sokféle hangszert jelölnek, így a
moldvai csángók kobzáját, a kazakok kobizát, a kirgizek komuzát vagy akár az
oszmán törökök kopuzát vagy kobuzát. A kobozt Anonymus is említi a Geszta
46-ik fejezetében. Ősi változata a csángóknál maradt meg. Rövid nyakú
változata a kínai
BÍPA,
amelyet már a Tang-kori ábrázolások ismernek - alakja szinte teljesen
megegyezik a csángók ma is használt kobozával. A finnugor népeknél a török
népektől átvett sankultapot találjuk. A kobozról Magyarországról már a 14.
századból is származik adat. Az 1326-os okmányok mér ismernek kobzos
neveket, majd Tinódi Lantos Sebestyén saját kezűleg rajzolt címerében
egy kaukázusi hosszabbnyakú kobozféle látható.
  
lanton játszó férfi - pipa - Ravi Shankar szitár játéka
A
nyeles lant napjainkban a legelterjedtebb lantféle, a mindennapi
szóhasználatban legtöbbször ezt nevezik lantnak. A nyakas lant húrhordozó
nyele a testből nő ki, nem hatol annak belsejébe. Más felosztás szerint
léteznek hosszú nyakú illetve rövid nyakú lantok; az előbbi nyaka hosszabb,
mint a teste, az utóbbié rövidebb. A napjainkban széles körben használt
húros hangszerek nagy része, például a hegedű, a gitár is a nyeles lantok
közé tartozik. A nyugati lant rövid nyakú. Hosszú nyakú lant például a
tanbúr, a tambura, a baglama, a szitár, a domra, a balalajka, a colascione.
A
LANT -
összetett felépítésű, pengetéssel megszólaltatott a lantfélék családjába
tartozó ősrégi arab eredetű hangszer. Fénykorát a 15-18. században élte.
Hosszúkás, körte alakú, öblös, vékony falemezekből összeillesztett, alul
szélesedő és félgömbszerűen domborodó rezonátor testből áll, nyaka rövid,
kulcstokja hátra hajlik, a fedőlapon rendszerint egyetlen kerek díszes
hangrés (rozetta) látható. Bélből készült húrozata változatos, eleinte 4-6,
később 8-11 kórusos hangszereket építettek, amelyek legfelső húrja szimpla,
a többi dupla húrozású. A korpusz formájából adódik, hogy e hangszert káva
nélkül építik. A hasas test, a nyak hosszúsága és a hátra tört kulcsszekrény
mellett ez az egyik legfontosabb formai tulajdonság, ami megkülönbözteti a
gitártól. Királyi udvarok vetekedtek a lant virtuózaiért, közöttük a
leghíresebb Bakfark Bálint volt. A
PIPA (a
hangszer pengetés technikájában PI - a kezet előretolni, PA - a kezet
visszahúzni) kínai négyhúros pengetős hangszer, rövid nyakú lantféleség.
Hagyományosan selyemhúrokkal, újabban gyakran nejlonhúrokkal van
felszerelve. Teste félbevágott körtére hasonlít: tetőlapja sík, háta laposan
ívelt formájú, a nyugati lanthoz vagy az arab údhoz képest sokkal kevésbé
öblös; nem szelvényekből van összeállítva, hanem egy fadarabból van
tálszerűen kifaragva. A fából készült tetőn hangrés nem található. Az
egybeépített húrtartó és húrláb a tető alsó részére van ragasztva. A
hangszert ülő helyzetben szólaltatják meg. Teste a zenész ölében nyugszik,
nyaka felfelé meredek szögben, szinte függőlegesen áll. A bal kéz szorítja
le az érintőkhöz a húrokat, a pengetésben a jobb kéz mind az 5 ujja részt
vesz. Gyakran használnak az ujjakra húzható pengetőket. Nagy hangereje,
kifejezőképessége révén szólóhangszerként is, de sokféle zenei együttesben
is használatos. Fontos része a modern kínai zenekarnak és a kínai operának.
A
TAMBURA
(prímtambura) kis testű és hosszú nyakú pengetős hangszer belső-ázsiai -
kelet-turkesztáni - eredetű. Valaha e hangszereket nemcsak pengették, hanem
"verték" is; a hangszerjátékos tenyerével és ujjaival ritmuskíséretet
adott az énekhez. Ilyen tambura-szerű 4 húros hangszerünk egészen a 19.
századig megmaradt tökcitera néven. Tamburaszerű hangszer az ujguroknál a
tambur, a koboz és a dutár, a mongoloknál a sansian, a kazakoknál a dumbra
és a tádzsikoknál a dombrata és a dumbrak. E változatból fejlődött ki az
európai gitár, a mandolin, a buzuki és sok más hangszer. A
SZITÁR egy
Perzsiából származó indiai húros hangszer. A hagyomány szerint egy udvari
zenész (Amir Khusrav 1253-1325) találta fel. A hangszer a tar nevű perzsa
lantok egy lényegesen továbbfejlesztett változata; az elnevezés a három húrú
szetarra utal, a húrok száma a fejlődés során azonban egészen hétig
növekedett, nem beszélve a szonoritást fokozó, kiegészítő üres húrokról,
melyeknek száma 12 és 20 között mozog. A nagyméretű fogólapon mozgatható
kötések vannak, melyekkel a játékos az adott modusz hangsorára hangolja be a
hangszerét. A szitár és még nagyobb méretű változata, a szurbahár valósággal
szimbóluma az észak-indiai zene ind és perzsa keveredésének, mivel a
hangszer lantszerű korpuszát (ez a perzsa elem) a vína szerű rezonáló tök
(ez az ind elem) egészíti ki. Mindkettőben közös viszont a rendkívül
hajlékony melodikus képesség. A szitár mai, klasszikus szólóhangszer alakját
a 18. században nyerte el. A világhírű indiai virtuóz, Ravi Shankar révén az
európai műzenében, sőt a rockzene egyes progresszív irányzataiba is
eljutott.
  
mandolin - 13 húros theorba - chitaronne
MANDOLIN -
összetett felépítésű, népi eredetű, pengetéssel megszólaltatott a lantfélék
családjába tartozó olasz hangszer. Számos változata ismert. A klasszikussá
vált nápolyi mandolin mélyen, lantszerűen kiöblösödő korpuszát keskeny
falapokból állítják össze. A csepp alakú korpuszt egy gyakran ovális
hanglyukkal ellátott tető (rezonátor) fedi, amely a húrtartó láb vonalában
enyhén hátratört. A hanglyuk alatt közvetlenül egy úgynevezett koptatót
helyeznek el. Ez a kemény, általában szaruból, keményfából (régen
teknőcből), manapság műanyagból készült betét arra szolgál, hogy a
megszólaltatásához használt pengető ne karcolja össze a tetőt. A testhez
viszonylag rövid, fémérintőkkel ellátott nyak kapcsolódik, amely kissé hátra
hajló kulcslapban végződik. A kulcsok hátsó állásúak. A korpusz alsó részén,
a tető alatt valamivel találhatók a húrtartó gombok. A nápolyi mandolin
húrozata 4, a hegedű hangolásával megegyező, acélból készített húr párból
áll. Általában tremolószerűen pengetik, mivel a rövid fémhúrok hangja hamar
elhalna. A komolyzenében Vivaldi, Mozart, Beethoven is alkalmazta. Rokon
hangszere a milánói mandolinnak is nevezett mandola (mandora).
THEORBA -
összetett felépítésű, pengetéssel megszólaltatott a lantfélék családjába
tartozó hangszer, a lant mélyebb fekvésű, basszus változata. Hasas korpusza
káva nélkül épül, több falapból illesztik össze. Lapos rezonátorán egy,
olykor több (3) díszes hanglyuk (rozetta) található. Az érintőkkel ellátott
nyak végén kisebb mértékben hajlik hátra a kulcsszekrény, mint a lantnál, és
ehhez egy ívelten oldalra hajló rövid nyak csatlakozik, amelynek végén egy
második kulcsszekrény található. Itt helyezkednek el a burdon húrok
hangolókulcsai. Általában 8 játszó- és 8 burdon húrral látták el.
Játszóhúrjai eredetileg szimplák. Felépítését tekintve a lanton kívül rokona
még a
CHITARONNE, amit
római theorbának is hívnak. Közeli rokonaihoz hasonlóan korpusza káva nélkül
épül, több falapból áll, lapos rezonátorán díszes hanglyuk (rozetta)
található és kettős kulcsszekrénnyel van ellátva. A második kulcsszekrény
itt is a burdon húrok megfeszítését és hangolását biztosító kulcsok
elhelyezését szolgálja. A theorbával szemben azonban a chitaronne esetében a
két kulcsszekrényt egy lényegesen hosszabb, egyenes nyak köti össze.
Érintővel ellátott fogólapja felett általában 6 húr fut, amelyek közül a
legmagasabb szimpla, a többi dupla, esetenként tripla húrozású. Burdon
húrjainak száma 5 és 8 között mozog. A kulcsszekrényeket összekötő nyak
hosszúsága mellett abban is eltér a theorbától, hogy korpusza kisebb. A
hangszer mérete akár a 2 métert is elérheti. A játszóhúrok hossza 68 és 74
centiméter között változik. A gitártól káva nélküli korpusza, kettős
kulcsszekrénye és húrozata különbözteti meg.
  
gitár - balalajka - bendzsó játékos, 1856
GITÁR -
összetett felépítésű, pengetéssel megszólaltatott a lantfélék családjába
tartozó hangszer. A manapság leginkább elterjedt spanyol rendszerű
klasszikus gitárnak 6 szimpla húrja van. Úgymond pengetős hangszerek már a
kőkorszakban is léteztek, mint azt a világ különböző helyeinek régészeti
leletei is bizonyítják. Az első gitár ős egyhúros, tulajdonképpen nem más,
mint a vadászíj, melynek kettős funkciója volt: a vadászat egyik fő eszköze,
fegyvere és a varázsló által használtan zeneszerszám. Hasonló eszközök
Afrikában az Okago és Cora néven váltak ismertté, mint halk hangú egyhúros
pengetős hangszerek. A hangszer alakja és húrjai földrészenként és
korszakonként változtak. A test az agyagedénytől kezdve a lopótökig igen
változatos formát mutatott, ugyanúgy, mint a húrok, melyek selyemszálból,
drótszálból készültek, de a bélhúrok sem voltak ritkák. Lényegi részei az
idők folyamán változatlanok maradtak. Volt testük, nyakuk, fogólapjuk,
valamint hangolási célt szolgáló kulcsrendszerük. Megszólaltatásuk is
hasonló: a jobb kéz penget, a balkéz ujjai a hangokat képezik. A mai
értelemben vett gitár története akkor kezdődik, amikor a hangszer felveszi a
női test alakját. A gitár nevét az ősi cithara szótól kapta, amely a lyra
egyik változata. A gitár még ma is a spanyolok jelképe. Újabban sikeres
koncerthangszer is. Háromhúros, 4 mozgatható húrmércés, háromszögletű,
gitárszerű orosz népi hangszer a
BALALAJKA.
Összetett felépítésű, pengetéssel megszólaltatott a lantfélék családjába
tartozó hangszer a
BENDZSÓ.
Hangszekrénye egy lapos, kör alakú hátra épült (fából vagy fémből készült)
testből áll, amelynek tetejét kifeszített bőr (újabban műanyag hártya)
alkotja. Ez a dobokhoz hasonló módon, fémből készült feszítőabronccsal és
csavarokkal kerül rögzítésre. A hangszer testéhez (eredetileg érintők
nélküli, újabb időkben) bundozott fogólappal ellátott nyak csatlakozik,
amelynek végén kulcstartó lap található. Ebbe illeszkednek az általában
hátsó állású hangolókulcsok. A kifeszített membránon elhelyezett mozgatható
láb fölött futó húrok másik rögzítési pontja az abroncsra erősített
húrtartó. A bendzsót általában 5 húrral látják el. A fogólap bal oldalán fut
a legrövidebb és legmagasabbra hangolt ötödik, úgynevezett dallamhúr,
amelynek oldalsó állású hangolókulcsa körülbelül a nyak közepénél található.
E hangszer különböző változatai (citerabendzsó, tenorbendzsó,
basszusbendzsó, kontrabasszus bendzsó, piccolo bendzsó, bendzsómandolin,
gitármandolin stb.) a húrok számában (4-9), a test átmérőjében (esetleg
formájában) és a nyak hosszúságában mutatnak eltéréseket. Ma főleg a modern
tánczene hangszere.
|