|
A 19. század utolsó harmadában
a tőkés társadalom a fejlődés új szakaszába lépett. A termelés egyre erősebben
koncentrálódott, egy-egy ágában monopol-helyzetet kivívó tőkéscsoportok
(szindikátusok, konszernek, kartellek, trösztök) jutottak uralomra. Az iparilag
fejlettebb országokban tőke fölösleg halmozódott fel s jelentkeztek az első
túltermelési válságok. Védekezésül megindult a harc a monopóliumok között a
piacért, a befektetési lehetőség, a nyersanyaglelőhely biztosításáért. A növekvő
feszültség, a kirobbanó háborúk ellenére ez a néhány évtized a gazdaságban, s az
építészet, a művészetek terén is a lendületes fejlődés kora. A kiegyezés idején
a romantikát az
eklekticizmus váltotta fel.
A szó a görög kiválogat szóból származik, és olyan műalkotás jellemzője, amely a
felújított történeti stílusok egyvelegét tükrözi. A 19. sz. második felében
egész Európában elterjedt. Az eklektikán belül beszélünk : neoreneszánsz,
neogótikus, neoromán, stb., stílusról. A művészek a múlt
kimeríthetetlen tárházából merítettek, az új formanyelv kialakítása még nem
indult meg, vagyis a művészek szabadon válogattak a különböző korok
stílusainak formakészletéből. Az Eklektika valójában nem külön stílus, hanem a
történelmi korokhoz forduló új stílusok változatos együttesének
összefoglaló neve. Új tér- és tömegalakítás nincs, ellenben pluralizmus azaz
sokféleség a jellemző. Hazai kibontakozásának időpontja egybeesik Pest-Buda
egyesítésének idejével (1873).

Az 1850-1870 közötti két
évtized a realizmus
diadalának a korszaka.
Nézzük meg mi valójában
a realizmus kialakulásának háttere? Az ipari forradalom győzelme a
napóleoni háborúk után lassan egész Európában átalakította vagy legalább is
magához rendelte a gazdaságot. A szabad versenyes
kapitalizmus egyre inkább globális méretűvé vált - ez a folyamat az 1850-es,
1860-as évekre válik befejezetté. A szinte fölfoghatatlan mértékű és ütemű
változások nemcsak a gazdaságot és társadalmat változtatták meg, hanem a
tudományok is hasonló jellegű változáson mentek keresztül; a Nagy francia
enciklopédia aprólékosan rögzített szintje ipartörténeti dokumentum lett. S a
tudományok
változása megkövetelte a filozófiai elgondolások módosítását is. Az
eddig perifériális
közgazdaságtan a központba kerül, s vele együtt a
matematika új ágai: a statisztika (a megnövekedő államapparátus és a gazdasági termelés áttekintése) és a
valószínűség számítás. Az ismeretelméletben
új felfogás jelentkezik, a
pozitivizmus.
A természettudományos eredmények felől
indultak el: pozitív ismeretnek az igazolt, bizonyított ismeretet nevezték - s azt
tartották pozitív tudománynak, amely ilyen ismeretekből épül fel. Azt viszont
hamar fölismerték, hogy a társadalomtudományok a régi felfogás szerint képtelenek
megfelelni az új irányzat követelményének. Fölfedeznek egy új
társadalomtudományt - ez a
szociológia
(nevében is társadalomtan). A szociológia az a társadalomtudomány, amely az
egész társadalommal foglalkozik; olyan értelemben összegző embertudomány, hogy
magába foglalja a politikát (az emberek társadalmi viselkedése), a politikai
közgazdaságtant (az emberek gazdasági viselkedése) és a neveléstudományt (az
ember beillesztése a közösségbe). Tehát célja és feladata a leírható jelen
társadalom kutatása. A szociológia tehát tényszerűséget kutat (nem az
egyes embereket, hanem rétegeket, csoportokat vizsgálja). A
történelemtudomány
megújítása is ebből indul ki: az osztályok
és rétegek léte és szükségszerű harca alapján vezeti le a történelmi
változásokat (amelyeket még Hegel is az
"abszolút szellem" föltételezésével tudott. A polgárság győzelmét
megalapozó felfogást K. Marx a történeti
szociológiával
ötvözve "gyakorlati utópiává" fejleszti, amelyet történelmi materializmusnak
nevez. Eközben a biológia történeti kutatásai a biológiai determinizmus elméletét
alakítják ki, melyet szociál- darwinizmusnak is neveznek. A 19.
század első harmadára a polgárság "rájön", hogy az eszményi kapitalizmus (a 18.
században megfogalmazott polgári utópia) nem azonos a valósággal. A
pozitivista
történelem- és társadalomfelfogás szerint
az emberi szellem fejlődésének
három fokozata van:
a.,
az ún. teológiai: az emberek
misztikusan magyarázzák a világot - ennek az ún. katonai társadalom felel meg;
b., az ún.
metafizikai: ebben az emberek a spekulatív filozófia elvont
gondolataival magyarázzák a világot - ennek az ún. jogi társadalom felel meg és
c., az ún.
pozitív szakasz: a tudomány megbízható, egzakt gondolataival
magyarázzák a világot. Csakhogy az emberek nemcsak a felvilágosodás tanaiban és
a létező polgári társadalom működésének helyességében kezdtek kételkedni, hanem
minden más egyébben is. Olyan életfilozófiák
jelennek meg, amelyek az egyén kétségeire és kérdéseire kísérelnek meg
válaszolni. Korszakunkban a
tolsztojanizmusra hívom föl a
figyelmet. A tételesen meg nem fogalmazott felfogás részben a (pravoszláv) kereszténységből fakadó felebaráti emberszeretetre épül, részben pedig a
felvilágosodás szentimentalista filozófiájára, valamint arra a feltételezésre,
miszerint az ember képes önmagát és környezetét megváltoztatni. Legfontosabb
gondolata, hogy küzdeni kell a Gonosszal, de nem szabad a Rossz eszközeivel
(például erőszakkal).

A realizmus fogalma, korszakolása
és általános jellemzői:
A realizmus stílusirányzata
a 19. század első negyedében, harmadában alakult ki, s a 20. század első
harmadáig, feléig különíthető el. A név a latin real ('valós') szóból származik.
A realizmus stílusirányzatát nem szabad összekeverni a
realista ábrázolási módszerrel.
Ez utóbbi az arisztoteliánus esztétikák visszatükrözésének gyakorlati, művészi
megvalósulása. A realista stílusfejlődési tendenciához sorolható művész a létező társadalmat az esemény
tükrében vizsgálja a szociológia és a pozitívizmus segítségével.

A hosszú időszakot különbözőképpen bonthatjuk
kisebb korszakokra - egyik feltételezés szerint:
| |
I. |
a realizmus kialakulása
(az 1820-as, 1830-as évektől az 1850-es,
1860-as évekig) |
- a romantikával együtt az új
világábrázolás népszerűsítése a cél
- a külső világ rajza az első: elsősorban
a társadalom rétegzettségét mutatja be
- a társadalomkritika visszafogottabb, nem
ritkán antikapitalista
|
| |
II. |
az ún. nagyrealizmus
(az 1850-es évektől az 1870-es, 1880-as
évekig) |
- az új irodalmi irányzatoktól
(szimbolizmus, impresszionizmus) elkülönül
- a belső világ rajza válik fontosabbá: a
társadalom rétegzettsége milyen változásokat hoz létre az egyéniségben
- a társadalomkritika szigorú, az
általános emberi értékek hiányára mutat rá, de lát még reményt a pozitív
irányban történő változásra
|
| |
III. |
a naturalizmussal versengő,
azzal keveredő realizmus - nevezik kritikainak is
(az 1880-as évektől az 1910-es, 1920-as
évekig) |
- kísérlet a naturalizmustól való
elkülönülésre
- az egyén kerül előtérbe: a lelkében és
tudatában lejátszódó változások
- a társadalomkritika szigorú, a javulásra
nem lát reményt
|
| |
IV. |
az ún. utórealizmus
(az 1910-es
évektől az 1930-as, 1940-es évekig) |
- kísérlet az avantgárd eszközeinek,
tapasztalatainak felhasználására - vagy mereven elhatárolódva mindentől
akadémizálódik
- vagy az egyén kerül előtérbe - s itt
átcsúszhat az abszurdba, a groteszkbe - vagy a társadalmi réteg
reprezentánsa - s így megszületik a sematikus irodalom
- a realizmus nem képes ellenállni az
ideologizációnak (társadalmi, politikai, hatalmi üzeneteket kell
közvetítenie)
|

Összegezve - mi a realizmus?
- Tágabb
értelemben: esztétikai fogalom = valósághűségre törekvő
ábrázolásmód a művészetben kortól és stílustól
független
- Szűkebb
értelemben: a 19. század egyik stílusirányzata
(kb. 1830-80, Kelet-Közép-Európában a 20. sz. első évtizedeiig), mely
hat a
festészetben
és az
irodalomban
Jellemzői, törekvései:
- a korabeli
társadalom keserű
valóságára figyelni:
- a "sötétebb oldalt" (a nyomorgók, elnyomottak, kiszolgáltatottak mindennapi
életét) is megjeleníteni, azzal
szembesíteni
a társadalom "szerencsésebb" részét
- a pénz, az érdekek által vezérelt, elzüllő, álszent, karrierista
társadalmat, kiüresedő érzelmeket
leleplezni
- mindezt tudományos
igényű pontossággal,
szenvtelen hitelességgel
ábrázolni
- mindig
társadalombíráló szándékkal
alkotnak ->
KRITIKAI REALIZMUS
|