|
A
realizmus
a romantika ellenhatásaként, illetve bizonyos tekintetben folytatójaként,
kiegészítőjeként jelentkezett a 19. század első felében.
Irányzatként
és nem korstílusként tartjuk számon, amit úgy is megfogalmazhatunk, hogy az
irodalom
történetében a romantika után már nem jelentkezett olyan áramlat, amely egy
adott korszakon belül egyetemes szerephez jutott volna. Az
irodalomértelmezésnek, beszédmódnak, poétikának az az egysége, amely korábban
valamennyi irodalomtörténeti korszakot jellemzett ekkor már végérvényesen a
múlté, s a hasonló törekvéseket mutató művek jellegzetes vonásai egyetemes
korstílus helyett egymás mellett élő irányzatokként válnak értelmezhetővé. A
realizmus tehát nem volt soha egy irodalmi korszak egyetemes beszédmódja,
története során együtt élt előbb a romantikával, később a szimbolizmussal,
impresszionizmussal stb. Másrészt nem terjedt ki a korabeli irodalom valamennyi
mű nemére sem. A realizmus fogalma leginkább a nagyepikához, a regényhez
kapcsolható, bár a dráma esetében sem kizárt használhatósága. Ugyanakkor
realista líráról nem beszélhetünk. A realizmusról szólva lényeges kiemelni, hogy
időben is korlátozott jelenségről van szó, akárcsak a korstílusok vagy
irányzatok bármelyikének esetében. A realista irodalom kedveli az apró
részleteket: táj- és helyzetrajzi adatokat, a szereplők külső sajátosságainak
bemutatását, arcvonásait, ruháját. A realizmus korára a polgárság jelentősen
megerősödött. A könyv kezdett tömegcikké válni, és már könnyen hozzáférhető
volt, így sokkal szélesebb olvasóközönséghez jutott el. A
regény
volt a legszórakoztatóbb műfaj. A körültekintő életrajzzal megjelenik a modern
lélektani (analitikus) regény. A 19. századi
lélektani regény
számára elsősorban a mindentudó elbeszélő pozíciója adta meg a lehetőséget a
szereplők motivációinak feltárására. Az elbeszélt regényalakok tudata,
gondolataik és érzéseik ugyanis áttetszők voltak az elbeszélő számára. E
lélektani regény egyik jellemző poétikai eljárása a szereplők belső
monológjainak narrátori idézése. A társadalmi viszonyok összetettsége kerül az
ábrázolás középpontjába, a művész célja feltárni a társadalom alapvető
törvényeit, az események ok-okozati összefüggéseit. Megjelenik az élőbeszéd, a
közvetlen társalgási stílus.

A realizmus kifejezést az általunk
elfogadott történeti értelemben
elsőként
a francia
irodalomkritika alkalmazta Balzac műveit méltatva. Az elnevezés magyarázata
abban keresendő, hogy az irányzat önértelmezésében nagy hangsúlyt kapott a
társadalmi valóság objektív leírhatóságának tézise, valamint e valóság hiteles
ábrázolásának igénye. A realizmust erősen foglalkoztatta az adott korszak
társadalmának szociológiai szerkezete, az egyes társadalmi rétegek és csoportok
egymáshoz való viszonya. Annál is inkább mert a realista elbeszélés egyik fontos
előfeltevése volt az a meggyőződés, hogy a társadalmi helyzet irányítja, sőt
meghatározza az egyének magatartását, lelkiségét, életútját.
A realista stílusirányzat az
élőbeszéddel, a részletek pontos rajzával és típus, tipikus szerepeltetésével -
ezek azonosításával ragadható meg a legbiztosabban. A realizmus tehát minden
egyes történést a társadalom nagy egészének összefüggésében igyekezett
szemlélni, ezért poétikájának jellemző törekvése a totalitás igénye. Mivel az
egyest a társadalom által meghatározottnak tekintette, ezért alapvető törekvése
volt, hogy tipikus helyzetekbe tipikus jellemeket helyezzen. Olyan társadalmi
törvényszerűségek ábrázolására törekedett, amelyben az egyedi, sajátos csak
zavaró kivételnek minősülhetett.

Az
orosz epika
Puskinnal vált nagykorúvá, de a világirodalmi elismertsége a század második
felében kibontakozó regénytermésnek volt köszönhető. Az emelkedés Gogollal
kezdődött még I. Miklós önkényuralma alatt, a tetőpontot azonban az 1860-70-es
években érte el. Ezeket az éveket szokták az orosz regény virágkorának nevezni,
hiszen ekkor írta legnagyobb műveit Tolsztoj, de
ekkor
írja valamennyi regényét Dosztojevszkij, s ez idő tájt alakítja ki Turgenyev
végleges regényformáját. A regény ilyen sikerének egyik magyarázata, hogy itt
kap teret az orosz "feleslegesség" elleni küzdelem. A század első felében a
hatalom tudatosan és erőszakosan fogta vissza a fejlődést, s ez a haladó orosz
értelmiségi rétegből kiváltotta a történelmi tragikum érzését. Ez a
feleslegesség meghatározta az egyén közérzetét is: nem talált teret a
cselekvésre, igaz, nem is tudta, mit lehetne tennie. A jobbágy felszabadítás
után a polgárosodás elemei kezdtek benyomulni a mozdíthatatlannak tűnő
társadalmi szerkezetbe. Egyszerre tűntek csábítónak és lehangolónak a nagyváros
nyújtotta lehetőségek. Kérdéssé vált, hogy a patriarchális társadalmi
berendezkedés meddig folytatható? Lehet-e úgy polgárosodni, hogy a régi rendből
valami megmaradjon? Ezekre a kérdésekre válaszolt, vagy próbált válaszolni, vagy
egyszerűen csak a kérdést fogalmazta meg, s az ezek között a kérdések között
őrlődő ember helyzetét mutatta be az orosz regény. Az orosz regény e fejlettségi
fokán a nemzeti érdek egyetemes emberi érdekként jelentkezik. Éppen ezért az
orosz regény világában jobbára olyan hősökkel találkozunk, akik az emberiség
ügyét képviselik. Ezek vagy egy magasabb erkölcsi előírás nevében vagy annak
szembeszegülve kitörnek a társadalmi megkötésből. E kitörés háttere éppúgy lehet
a vidék, mint a nagyváros. Végül is ezért válik az orosz regény olyan
jelentőssé, mert egyszerre ábrázolja az ember hazatalálását az egyensúly és az
arányosság létrehozásával, de ábrázolja a az eszmék ütközésében a léte korlátai
ellen tiltakozó egyéniség különféle, bár mindig elbukó lázadását is. Mindkét
eljárás azt sugallja, hogy van egyetemes törvény, és az ember dolga, hogy ennek
a törvénynek megfeleljen.

A korszak első meghatározó
magyar
alkotója Kemény Zsigmond.
Munkássága, melyben regényein kívül jelentős hely illeti meg tanulmányait és
publicisztikai írásait, rendkívüli következetességgel és széles kulturális
összefüggésben veti fel az emberi élet elbeszélhetőségének lehetőségeit. A kor
meghatározó,
szinte egyedüli írófejedelme Jókai Mór. Jókai regénypoétikáját erősen
befolyásolták a család kálvinista hagyománya, illetve a reformkor liberális
eszméi. Jókai elbeszélői szemléletét meghatározó erkölcsi előfeltevések az előző
év folyamán az egyszerű irodalmi formák, a mese, a legenda és a mítosz
hagyományaiban találhatták meg a legkönnyebben saját
poétikai
modelljüket, hiszen ebben a hagyományban sok példát ismerünk a jó és a rossz
harcának elbeszélésére. Jókai egyik fő eszköze az anekdoták beépítése
regényeibe. Az anekdotikus elbeszélésmódot a furcsaság, színesség keresésével
ruházza fel. Jókai másik módszere, hogy olyan hangulatokat idéz meg, amelyekben
ott vannak a nemzet 19. századi önismeretének elhárított tartalmai, de
kiengesztelő humora a kellemetlen gondolatokat, a kétségeket is elsimítja, és
mindent visszavezet az életképek idilljébe. A kor másik prózaírója, Mikszáth
Kálmán, akinek írástechnikája sokat örökölt Jókaitól, azonban attól markánsan el
is szakadt. Az anekdotikusság Mikszáthnál is meghatározó, sőt kiemelkedő. Nagyon
sok regénye anekdoták laza füzéréből épül föl, vállalva azt, hogy a jellemek
kidolgozottsága elmarad, pontosabban egy-egy történetre szorítkozik. Azonban
Mikszáth már nem csak feketén és fehéren ábrázolja a világot. Szemléletére
jellemző már a realista látásmód, bár a romantikára jellemző megbocsátó
ábrázolás, állásfoglalás sem marad el. A magyar próza fejlődésében új fejezetet
hozott a század utolsó két évtizedében föllépő novellisták művészete. Megőrizték
ugyan Jókai zsánerfestő művészetét, illetve Mikszáth anekdotikusságát, azonban
ennél fontosabb, hogy látásmódjukat a francia naturalizmus és az orosz realizmus
gondolatvilága határozta meg. Megteremtették a magyarországi városi létmód
hangját, illetve felszámolták a vidék patriarkális, idillszerű felfogását.
PÉLDA
Mikszáth Kálmán: A Noszthy
fiú esete Tóth Marival (részlet)
- Ritka szép ember lehetett, -
erősítette Tóthné, - megvan az arcképe, gondolom, abból az időből, mikor először
választották követnek, mentében, kardosan, kólcsagos kalpaggal, mint valami
mesebeli király. Ott függ a vizitszobában, vagy tán nem is a vizitszobában. Ó,
hogy romlik, mohosodik az ember esze, szomorú az. No, bizony elfelejtettem, hogy
hol van fölakasztva. Persze, tizennégy szoba, nem győzi az ember észben tartani.
És mennyi tömérdek takarítás jár azzal! Ó, Istenem, Istenem, minek is élünk!
Talán csak azért, hogy a szekrényeket letörölgessük. De bizony Isten, alighanem
a kasznárunk lakásában lóg a kép.
Ismét
két irányzatot szeretnék még itt bemutatni:

|