Egy szép tavaszi nap szombat délutánján két fiatal felnőtt és egy hat év körüli kisgyerek sétált az újonnan épített okosházak között. Az új házak egyikébe költöztek. Nagyon jó lakást kaptak a legfelső, 8. emeleten. Felettük található a ház zöld szigetelése, ahol paradicsomot és paprikát lehet termelni. Vállalták, hogy a növények gondozásában is részt vesznek, mintegy fizetéskiegészítésként, napi munkájuk mellett. Sőt, ebbe kicsi lányuk, Réka is örömmel besegít szüleinek. Az apa, Jan mérnök, magas, barna férfi. Az anya, Liu kicsit alacsonyabb filigrán nő, közgazdász. A lakótelep széle felé tartottak, ahol egy patinás épület állt, a falán egy nagy delfinnel, mely lányuk iskolája lesz 2251. őszétől. Leültek egy közeli padra beszélgetni miközben tabletjükön megjelent egy cikk az iskolával kapcsolatban, 150 év az oktatás szolgálatában címmel a Bolygónk a Föld internetes hírportálnál. Rögtön elkezdték az írást tanulmányozni. Felolvasóprogramot használtak, hogy mind a hárman követni tudják.
A cikk elején leírta a riporter, hogy éppen akkor érkezett a 150 évvel ezelőtt alapított iskolába, a Szilárd Leó Köznevelési Intézetbe (SziLKI), amikor a diákok kint voltak a nagy udvaron és egy űrhajó kilövését nézték meg 3D-s közvetítésben, majdhogynem életnagyságban, ami szemmel láthatóan nagyon tetszett nekik, megéljenezték a felszállást. A riporter első kérdése az igazgatónőhöz az volt, hogy ez az esemény miért volt a diákok számára annyira érdekes, hiszen számtalan ilyet láthattak, mivel rendszeresen járnak már űrhajók, elsősorban a Holdra, ahol több bányát nyitott már az emberiség.
Az igazgatónő, Marika egy középkorú, enyhén molett, barna hajú nő és fizikát tanít. Válaszában elmondta, hogy a felbocsátott űrhajó több szempontból is különleges. Egyrészt itt a magyar régióban fejlesztették ki a legtöbb berendezését és koordinátorának, Ildikónak három gyermeke az iskola tanulója. A diákok akkor éljeneztek, amikor őt meglátták. Az űrhajó úticélja egy hold, de nem a mi holdunk, hanem kicsit távolabbi, a Szaturnusz holdjához, a Titánhoz megy. A fejlesztés Indiával közösen történt és a felszállás a dél-indiai űrkilövőállomásról történt. Elmondta még, hogy a diákokkal minden aktuális eseményről beszélgetnek, feldolgozzák azt az oktatás során. Ebben az esetben megbeszélik, hogy miért jó, hogy dél-Indiában található a kilövőállomás? Napi szinten nyomon követik majd az űrhajó útját, az űrhajósok munkáját, életét az űrben. A diákok változatos tevékenységeket választhatnak a témával kapcsolatban, mint a pályaszámítások megismerése, a Titán jellemzőinek megismerése, de lehet illusztrációkat készíteni, verseket, novellákat, tanulmányokat írni, zenét komponálni. Persze ezek a produktumok különböző szintűek lesznek, hiszen más várható el az alsósoktól, a felsősöktől és mondjuk a mérnöki pályára készülőktől. De fontosnak tartjuk a tantestületben, hogy minden diák találjon valami érdekeset saját maga számára, ami örömet okoz neki és fejlődik is általa.
- Ez nagyon tetszik nekem. Figyelnek a diákokra, a szülőkre, az aktualitásokra, azokat beépítik az oktatásba. És sokféle típusú feladatból lehet választani – lelkendezett Liu.
Tovább olvasták a cikket, melyben a riporter rákérdezett arra, hogy miért található az épület falán egy óriási delfin? A delfin iskolánk névadójának, Szilárd Leónak a kedvenc állata volt. Szilárd Leó magyar származású fizikus volt, aki a 20. század elején bevezetett zsidótörvények miatt elhagyta Magyarországot és végül az USA-ban telepedett le. Az atombomba program egyik elindítója volt, de később a bomba bevetése ellen tiltakozott. Az atomenergia békés célú felhasználásáért és világbéke elősegítéséért dolgozott. Számtalan tanulmánya és szabadalma mellett írt egy sci-fi kisregényt is A delfinek hangja címmel, melyben az intelligens delfinek tanítják az embereket a békés együttélésre. Ezért látható az iskola falán a delfin és az épületen belül is több helyen felbukkan, mint kabalaállat kép és kicsi szobor formájában is. Szilárd Leó megfogalmazott még úgynevezett „tíz parancsolatot” is, melyek közül iskolánk a nyolcadikat választotta mottójának, mely így szól:
„Tiszteld a gyermekeket. Tisztelettel figyeld szavaikat és végtelen szeretettel szólj hozzájuk.”
- Ez nagyon szép mottó. De nézzük tovább, mit írnak még az iskoláról! – javasolta Jan.
Az iskola 12 évfolyamos, 6 éves kortól az érettségiig járnak ide a gyerekek. Két párhuzamos osztály van minden évfolyamon. Egy-egy osztályban húsz diák tanul együtt. Az iskola jól felszerelt, előadótermek, laboratóriumok, könyvtár és nagy terek találhatók benne. Ténylegesen nehéz elkülöníteni az egyes részeket, mivel a falak egy része mozgatható és tanulási igény szerint különülnek el az egyes tanulócsoportok. Klasszikus osztálytermek nincsenek is. Amikor különböző megbeszélések, mint a projektek előkészítése, a tanulói feladatok kiadása, illetve a beszámolók vannak, akkor a székeket félkörívben helyezik el, hogy a diákok lássák egymást.
- Mutatnak képeket is a belső terekről? Be lehet járni az épületet? – érdeklődött Réka, a kicsi lány.
- Persze, nézd milyen szép színesek a falak és a bútorok. És ott van egy kis delfin megbújva az egyik sarokban. – mutatta lányának Jan a képeket. Majd tovább olvastak.
A diákok rendesek, érdeklődőek, jól tanulnak. A tanároknak két alapszakjuk van, általában mindkettőt tanítják is. A kötelező óraszám 16-18 között van, attól függően, hogy kinek van egyéb feladata is, mint például osztályfőnök, stb. A tanórákon sokszor van csoportmunka, a diákok önálló felkészülését igénylő munka, melyet később közösen megbeszélnek, de a tanári magyarázatok sem maradnak el. A szertárak sokféle kísérleti eszközzel vannak felszerelve, de előfordul, hogy a diákoknak otthon kell valamilyen eszközt, berendezést önállóan megépíteni. És természetesen sok videó, animáció, szimuláció is rendelkezésre áll. Ezeket vagy a tanári magyarázatokhoz használják, de a diákok önálló, vagy csoportos tanulásához is rendelkezésre állnak.
A tanítás/tanulás tantárgycsoportos rendszerben történik epochális rendszerben. Vagyis egy-egy témával intenzíven, heteken keresztül, nagyobb heti óraszámban foglalkoznak a diákok, természetesen tanári segítséggel, vezetéssel. Van egy úgynevezett humán jellegű blokk. Ide tartozik a történelem, az irodalom és a különböző művészetek, mint képzőművészet, zene, építészet. Egy-egy korszakot dolgoznak fel a diákok. A diákok a korszakban keletkezett irodalmi alkotásokat és arról a korszakról szóló történelmi regényeket olvasnak. Nem mindenki azonosat, hanem egy listából lehet választani. Az olvasás után megnézik az adott műből készült filmet, ha van ilyen, majd összevetik az olvasott művel. Mennyiben adta vissza a film azt, ahogy ők elképzelték a történéseket? Mennyiben változtattak a történeten a film készítői? Továbbá elolvassák a műről készült elemzéseket, kritikákat, majd megbeszélik, hogy melyikkel mennyire értenek egyet. Mennyire segítették ezek nekik a mű befogadását, értelmezését. Milyen kérdéseket tennének fel a szerzőnek a művel kapcsolatban? Ők miként írnának meg egy-egy részt? Hogyan folytatnák a művet, stb.
Az adott műhöz készülhetnek a diákok által készített képzőművészeti termékek is, mint rajz, festmény, szobor, film, színdarab, jelenetek. De előkerülnek az adott korszak technikai újításai, természettudományos ismeretei is. A feldolgozott történelmi korszak természettudományos ismeretei saját koruknak a 23. századnak megfelelően kerülnek elő, nem rekednek meg pl. az ókor tanulmányozásánál azon a szinten. De fontos, hogy már az adott korban milyen kérdések merültek fel.
A természettudományos blokk epochái a hagyományos fizikai, kémiai, biológiai és földrajzi ismereteket dolgozzák fel. Vannak külön álló, szinte teljes mértékben egy-egy tantárgyhoz tartozó részek, mint például a szervetlen kémiában a periódusos rendszer felépítése, de vannak teljesen integrált témák is. Az aktualitások minden esetben fontosak. Ha van ilyen, akkor az kerül az oktatás középpontjába. Például a magyar űrhajó útja jelen esetben, de az atomerőművek építése, illetve a földönkívüliek esetleges érkezése, mikor éppen valahol valaki erre gondol és az nagy nyilvánosságot kap a sajtóban. Az epochát két tanár tanítja. Ede bácsi, aki éppen nyugdíj előtt áll és a kicsit fiatalabb Kati néni. Néha én is beszállok, amennyire igazgatói munkám engedi, hiszen nagyon szeretem a diákok közt lenni. Van, hogy a különböző megbeszéléseken, csoportos feladatvégzésnél két tanár is bent van, hogy segítsük egymás munkáját. A csoportmunkák esetében mindig sok kérdése/kérése van a diákoknak, különböző eszközöket keresnek és hasonló dolgokban legyünk segítségükre.
Az oktatás két nyelven történik, angolul és magyarul. Az éppen az iskolába bekerülő hat éves gyerekek magyarul kezdik meg tanulmányaikat, de fokozatosan áttérnek a kétnyelvűségre. Ez a többi ország esetében is hasonlóan történik. Ezt át kellett venni, mivel a földi hivatalos kommunikációs nyelv az angol.
Az oktatás alapvetően a diákok önálló munkájára épül. Nekik kell az ismereteket megszerezni, amiben természetesen tanáraik segítik őket. Könyveket, filmeket, elvégzendő kísérleteket ajánlanak. Fontos szempont minden esetben az, hogy a diákok minél több kérdést tudjanak megfogalmazni, melyekre ők keresik a választ, figyelve minden esetben arra, hogy az ténylegesen tényeken alapuljon és ne véleményeken. A történelem esetében a ténylegesen megtörtént események okainak kutatása fontos elem. A diákoknak minden esetben végig kell gondolni azt is, hogy egy adott konfliktus szerintük miként lett volna elkerülhető? Milyen hatása van az adott eseménynek a mai aktuális helyzetre? A természettudományos példáknál lehetőleg számszerűsíthető adatokat produkáló vizsgálatokat tervezzenek a diákok.
A diákok tanulásának fontos segítője a mesterséges intelligencia (MI). A számítógépbe betáplált nagy mennyiségű dokumentum, mint írásos anyagok, fényképek, filmek segítségével mintegy ellátogatnak az éppen aktuálisan tanulmányozott korszakba. Beszélgethetnek a történelmi személyekkel, akik a válaszaikat az MI segítségével adják meg, amibe betáplálták az adott személy dolgait, saját írásait, a róla megjelent írásokat, stb.. melyek felhasználásával tud kommunikációt szimulálni. Előzetes tanulói feladat a felteendő kérdések összeállítása. Ehhez is segítségül hívhatják az MI-t és történhet egyénileg, de több diák is összeállhat, majd a beszélgetés, mely közben természetesen változtathatnak a kérdéseken az MI válasza alapján. Ez után esszé formájában beszámolnak a tapasztalatokról, melynek lényeges eleme az, hogy megjelenjen a saját vélemény is. Fontos a tanulók egymás közötti beszélgetése, melyben tanáruk is részt vesz. Az ő feladata a moderáláson kívül az is, hogy figyeljen arra, hogy minden lényeges elem megjelenjen a diákok tanulása során, mivel ez képezi az alapját az időnként megírandó felmérő tesztekre való felkészülésnek is.
A cikk szerzője és az igazgatónő beszélgetésük közben kicsit bekukkantottak az egyik megbeszélésbe is, ahol a tanulók azon vitatkoztak, hogy vajon egy ET-vel (Extra-Terrestrial – földönkívüli) el lehetne-e menni sörözni? E közben a diákok molekulamodelleket készítettek műanyag elemekből. Majd a bonyolultabb molekulákat már számítógépes program segítségével szimulálták. A munka közben rájöttek, hogy rendkívül sokféle szerves vegyület lehetséges. És amennyiben szén alapú élőlény ET, akkor sem valószínű, hogy ugyanolyanok lennének az ő molekulái, mint a miénk, földlakóké. Tehát a mi élelmiszereinket nem valószínű, hogy el tudná fogyasztani. Sőt, lehet, hogy megmérgeznénk azokkal.
- Nekem nagyon tetszik ez a tanítási módszer! Jó hely lesz ez Rékának? – szólt közbe Liu.
- Anya, azért én kicsit félek az angoltól. – szólalt meg Réka.
- Ugyan már! Hiszen az óvodában is már félig angolul beszéltek. Menni fog. – vigasztalta Liu. Olvassuk csak tovább a cikket!
Az igazgatónő elmondta, hogy időnként közbe iktatnak egy-egy angol, informatika, illetve matematika órát, amennyiben az szükséges.
- Látod Réka, nem kell félned! – monda Liu, miközben megsimogatta kislányát és az ismertető cikk befejező részét olvasta családjának.
A testneveléshez is széleskörű lehetőségek állnak a diákok és tanáraik rendelkezésére. Uszoda és különböző sportpályák találhatók az iskola épülete mellett. A diákok szeretnek ebbe az iskolába járni. A könyvtárat és az iskolai eszközöket önállóan is használhatják, melyekhez rendelkezésre áll tanári segítség. Az iskolához kis konyhakert és szép park is tartozik. A parkba az órák közti szünetekben ki lehet menni sétálni, ami délután is nyitva áll nem csak a diákok, hanem szüleik előtt is.
Author: Radnóti Katalin
Budapesten születtem, itt tanultam, kémia-fizika szakos diplomát szereztem, dolgoztam tanárként, lett családom és unokám. Régóta dédelgetett álmom volt, hogy novellákat írjak életem érdekes eseményeinek felhasználásával a sok szakmai jellegű publikáció után. Elterveztem, hogy amint nyugdíjba megyek és lemennek a vállamról a munkából adódó terhek, feladatok, írni fogok. Már évekkel ezelőtt elkezdtem a témák gyűjtését, és amint tehettem, máris elkezdtem az írást. Emellett sokat olvasok szépirodalmat, történelmi regényeket, minegy olvasási lázban égek, hiszen a hosszú munkás évek alatt erre jóval kevesebb időm volt. Tudom, hogy még tanulnom kell a novellaírást. Ezért szívesen olvasom a társszerzők írásait is. Napjaimat családom, nemrég született kisunokám édesíti meg. További fontos tevékenységem még a rendszeres uszodalátogatás, ahol nemcsak a sport a fontos, hanem a közösség is. Mindig van kivel beszélgetni, megosztani az örömöket, bánatokat, reflektálni az aktuális eseményekre. Szakmai honlap: https://rad8012.members.iif.hu/