Fábián Janka: Márciusi napló című regényének olvasása közben támadt néhány gondolatom az írónő munkásságával kapcsolatban, amelyet ezúton megosztok kedves olvasóimmal.
Az írónő könyveit legnagyobb meglepetésemre nem a történelmi könyvek közt találtam meg a könyvtárban, hanem azok a romantikus szerelmi történetek közé vannak besorolva. Valóban van szerelmi szál a történeteiben, akár a középpontba állítva, de ez általában szokásos megoldás a történelmi kategóriákhoz sorolt regények esetében is. Attól még valós történelmi kontextusba van állítva a sztori. Sőt, az írónő nem egy esetben lábjegyzetben hivatkozik is a történelmi eseményekre. Regényei megírását minden esetben komoly történeti kutatómunka előzi meg.
Külön egyediséget kölcsönöz regényeinek az, hogy nők a főszereplők, a nők sorsán keresztül mutatja be az eseményeket. De nem feminista. Férfi szereplők is vannak bőven. Csak éppen a nők vannak a történetek középpontjában. Mivel a nőkre jellemző volt a naplóírás, több esetben egy éppen megtalált, vagy épp a főszereplő által írt napló tartalma képezi a történet gerincét, mint például az Ida titkai, az Árvízi napló és a Cholera-napló.
A Márciusi naplóban ez a főszereplő Mosonyi Karolina, aki a Teleki Blanka által alapított leánynevelő intézet tanulója. Csak érdekességként, az intézet ma is létezik, a főváros egyik ikonikus gimnáziuma. A szerző által írt főszereplő naplójának tartalma mindössze néhány napot ölel fel, ami az 1848-as március 15-öt megelőző néhány nap, a 15., és az azt követő pár nap eseménye, de ezek nagyon részletesen és abszolút plasztikusan, mintegy filmszerűen jelennek meg. Mintha ténylegesen ott lépkednénk Karolina mellett. Erre lehet azt mondani, hogy a megélt történelem és nem pedig annak esetleg kicsit unalmas tankönyvi megjelenése. Karolina ott van az események sűrűjében és az ő szemével látjuk a történéseket.
A könyv remekül kiegészítheti a történelmi tanulmányokat, emberközelbe hozhatja azokat. Akár választható olvasmány is lehet a diákok számára mind az irodalom, mind pedig a történelem tantárgyhoz kapcsolódóan, ahogy a szerző több könyve is. A szerző rendkívül érdekes és olvasmányos könyvei felébreszthetik a diákokban az olvasás szeretetét, mely napjaink egyik fontos feladata.
A diákok akár tovább is gondolhatják a történéseket, melyeket meg is fogalmazhatnak. Például jelen regény esetében:
- Miként alakulhat Mosonyi Karolina és Ónody Dániel története a későbbiek során az eseményeket ismerve?
- Annak is utána nézhetnek a diákok, hogy a valóságban hogyan alakult Jókai Mór és Laborfalvi Róza kapcsolata, Teleki Blanka sorsa…
Author: Radnóti Katalin
Budapesten születtem, itt tanultam, kémia-fizika szakos diplomát szereztem, dolgoztam tanárként, lett családom és unokám. Régóta dédelgetett álmom volt, hogy novellákat írjak életem érdekes eseményeinek felhasználásával a sok szakmai jellegű publikáció után. Elterveztem, hogy amint nyugdíjba megyek és lemennek a vállamról a munkából adódó terhek, feladatok, írni fogok. Már évekkel ezelőtt elkezdtem a témák gyűjtését, és amint tehettem, máris elkezdtem az írást. Emellett sokat olvasok szépirodalmat, történelmi regényeket, minegy olvasási lázban égek, hiszen a hosszú munkás évek alatt erre jóval kevesebb időm volt. Tudom, hogy még tanulnom kell a novellaírást. Ezért szívesen olvasom a társszerzők írásait is. Napjaimat családom, nemrég született kisunokám édesíti meg. További fontos tevékenységem még a rendszeres uszodalátogatás, ahol nemcsak a sport a fontos, hanem a közösség is. Mindig van kivel beszélgetni, megosztani az örömöket, bánatokat, reflektálni az aktuális eseményekre. Szakmai honlap: https://rad8012.members.iif.hu/