Balatoni vitorlás top 10

Egy novella, egy videó

Balatoni yachtok TOP 10 érdekességei.
2033 megtekintés. Világjáró. Szerző: Bujdosó Miklós Gábor. Az írás után videó látható.

Mostanában a vízi életről írtam beszámolókat, amit mai is örömmel folytatok.
A balatoni vitorlások következnek régi történetekkel, új csodákkal. Jó szórakozást kívánok!

A Balatonon egyre több fahajó újult meg az elmúlt húsz évben tíz-százmilliós összegekért, és igen magas szakmai színvonalon, hála Cittel Lajos, Garab Károly, Scholtz Imre, Soponyai Géza, Paulovits Dénes és más szakemberek áldozatos munkájának, és a tulajdonosok, a támogatók komoly beruházásának köszönhetően.
A TOP 10 összeállítása meglehetősen nehéz, összevetve az eredményességet, hajóosztályt, az árakat, de az alábbi sorrenddel szerintem a legtöbb szakember egyetért. Lássuk őket sorban:

1. Nemere II.
2. Sirocco
3. Clan des Team
4. Gardazzura
5. 18 lábas szkiff
6. Tramontana
7. Avatar
8. Lisa
9. Kishamis
10. Hungária

Nemere II. formás teste 1944-ben dr. Márkus Andor részére, Benacsek Jenő tervei szerint épült az akkoriban Európa-hírű Balatonfüredi Hajógyárban. Három darabból álló 75-ös Schärenkreuzer sorozat első hajója volt. Ifjabb testvérei: a Sirocco, amely Big Boyként került a vízre, és a turistákat is gyakran meghajóztató Lillafüred.
Az 1950-es évadnyitó regatta megnyerésével a Nemere II. megkezdhette igazi életét. Győzni született! Hétszer indult versenyen, és ötször diadalmaskodott. Háromszor (1951, 1953, 1955) Németh István, egyszer-egyszer pedig Schmalcz József (1957) és dr. Balogh György kormányzásával (1991) hozták el az értékes trófeákat.
Emlékeztetőül, még 1955 júliusában Nemere István vitorlása csodálatos rekordidőt futott: 10 óra 40 percet siklott Füred-Siófok-Keszthely-Füred között. Teljesítményének még az ellenfelek is tisztelettel adóztak – a hajónak és a legénységének egyaránt, – hiszen közel 200 km-t beszakadt nagyvitorlával tettek meg, a Tatu, a Maki és még 50 másik hajó ellen. Amikor a hajótest nyugdíjas korba lépett Cittel Lajos építette újjá mindenki örömére. Az a Cittel Lajos, aki aranykezű szakemberként és igaz barátként tekintett a Nemerére, de aki évek óta egy másik hajón versenyzett. Nevezetesen a Siroccón.

Sirocco is régen, 1947-ben született, szorgos munkás család gyermekeként. 48-ban disszidálni is akart az Adriára, amikor lecsapott rá az ÁVH könyörtelen gépezete.
-„Aranyat loptak a tőkesúlyban!” – mondták, mert ott valóban nagy lyukat találtak – és azért, hogy elvihessék talán Virág elvtársék és a könnyűbúvárok szórakoztatására. Gyorsan átnevezték a vágyaikhoz illően „Győzelem”-nek. (Megjegyzem, valóban nagy lyuk volt tátongott ott akkoriban. Igazi tőkehiány!) Végül párthajó lett szegény, és mint a párt: lepusztult nagyon. Nem, nem a nagy, fekete autó jött, hanem szerencsére a Magyar Vitorlás Szövetség és közös erővel felújították a Siroccót. Sajnos 1986-tól előjöttek a párt és a meghurcolt hajó hibái, mégis újra talpra állították Izsák Szabolcs, és a már jól ismert Cittel Lajos segédletével és 94-től öt éven át kitűnően szerepelt a vízre született, remek vitorlás. Végül idáig is elért a rendszerváltás kinyújtott keze és a mosolygó műanyag felszín alatt, amivel elfedték a gondokat, a lapuló valóság megemészette törékeny termetét és teljesen tönkrement a hajó.
Mint egy Főnixmadár, aki nem csak szárnyalni, hanem úszni és újjászületni is tud, megrázta magát és az MVSZ és sok lelkes támogató segítségével 2004-re teljesen megújult az „öreg” test. Arcfelvarrás, zsírleszívás következett és különleges sapelli és tikfa érkezett Jáváról és az Esőerdő mélyéről, amitől olyan szép lett Sirocco, mint Nemere II plasztikája. Hiszen – ahogy vízenjáró körökben tartják, – a hajó Élőlény!

Nézzük akkor a Clan des Team elnevezésű versenyzőt. Nemrég a Garda tóról bérelték ezt a hajót egy hétre, legalább 20ezer Euróért! Ez a hajó, már egy profi Libera! Legtöbbjük vácuumos, kevláros építésű, kimondottan a legnagyobb hazai megméretésre, a Kékszalagra gyártva. Pár éve múlva az ilyen a trapézos „Rohanógépekkel” együtt rendezték a versenyt, ami külön nehézséget okozott, no, nem a szervezőknek, hanem a vitorlásoknak, hiszen öreg hajókkal felvállalni a fiatalokat leelőzni órási kihívás volt és sokszor tán igazságtalan is – az esélyeiket tekintve. Ezért a hagyományörzők bölcsen úgy döntöttek, hogy a páratlan években csak a klasszikus módon vitorlázhatóak egységek indulhattak.

Eljött a 2010-es év, a közelmúlt időszaka. Innentől már a modern katamaránok is részt vehettek a nagy megméretéseken a tó körül. Ehhez meg kell említenünk az alábbi vágtázó adatait is!
Gardazzura. Az egész hajó 13 méter hosszú, 7 méter széles, 21 méteres árbocrúddal és mindössze 1100 kilós.
Igaz, nem a méret a lényeg, de a tekintélyes 400 nm-es! vitorlával 30 csomóval suhant a vizen, ami több mint 50km óránként! Mindezt 14 ember segítette a fedélzetén!
Következik a 18 lábas szkiff. Legalább ilyen remek hajó volt és rettentően gyorsan futott fürge testével a 18 lábas Szkiff, mindössze 3 fővel, 5és fél méter hosszú és csak 2 méter széles testtel, az említett Gardazzurához képest szinte anorexiásan, a csupán 150 kilogrammjával, amit csak 100 nm vitorlával feszített ki a szél. Egyéniség volt ő is. Siklásra született.

Tramontana. A világ két legöregebb, korhű, „8-R” yacht típusú hajója a Tramontana és a Kishamis. Ez a múzeális balatoni matuzsálem korát meghazudtoló módon száguldozott esőben, szélben egyaránt. Jó karban volt, mégis megérdemelt védettséget élvezett. Nem is olyan régen ünnepelte 102 éves korát, amikor a még mindig csodálatos hajó egy kicsit megpihent a műhelyben, hogy megérdemelt beutalója után, mint örökifjú nyugdíjas, palástja pompáját magára véve újra megmutathassa magát a világnak.
Az első olimpiai hajóosztály tagja volt ő, (melyből) akiből manapság már csak néhány élő példányt tartanak nyilván az egész világon. Tegyük csak hozzá bátran, hogy a
legeredményesebb hajóként nyolcszor nyerte meg a Kékszalagot!

A közismert filmre hajaz az Avatar. Nem véletlenül! Egy új hajó, amelyik szintén Kékszalag trónkövetelő. Soponyai Géza irányításával készült mestermű nagy feltűnést keltett vitorlás körökben, ami nem véletlen, hiszen nagyon jól fut, de még mindig folyik a tesztelése. „Eddig háromszor vizsgáztattuk, versenyen is kipróbáltuk, hogy információt kapjunk a többiekről és az Avatart is minél jobban be tudjuk vitorlázni” – mondotta Soponyai Géza. Az új vitorlás június 23-án a balatonfüredi Izsák Szabolcs emlékversenyen, majd 24-én, a Hamis Szalagon már megmérettette magát. Előbbin szoros küzdelemben másodikként futott célba a Lisa mögött. 12 fő legénységgel a hátán kitűnő allrounder hajó, vagyis mindenféle szélben jó teljesítményt tud nyújtani.

És jött a szépséges Lisa. Patucelli mester építette 1997-ben, Olaszországban. A hajókabinban ágyak voltak, és a beépített motor is az alapfelszereléshez tartozott, amiket a Kékszalagra természetesen kiszereltek. A szabályoknak megfelelően megszélesítették a hajót, majd a terveket leadták a Magyar Vitorlás Szövetség technikai bizottsági elnökének, aki ezeket elfogadta. Így Lisa karcsú, szilikonmentes teste maximálisan megfelelt a versenyszabályzatnak. Hossza 12, 6 méter, és legszélesebb pontján 5 méternél valamivel több. A vele egykorú hajóktól eltérően bordametszete nem U, hanem V alakú. V, mint versenyre készült.

Kishamis. Ez aztán egy igazán érdekes történet! A „kuttert” 1896-ban, a Balatonfüredi hajógyárban építették, a Szécsenyi család megrendelésére. Egy tehetős textilkereskedő vásárolta meg, majd a világháború éveiben elmenekült és magára hagyta a kikötőben. Helyi védnökei és csodálói más megoldást nem találva, 1945-ben elsüllyesztették, hogy megmentsék a testét a háború és a rablások borzalmaitól. Sokáig pihent a habokban tetszhalottként, amikor végre kiemelhették ideiglenes „sírjából”.
1957-ben halottaiból föltámada és elkerült mostani tulajdonosához, aki teljesen felújíttatta, pótolva a régi díszeket, majd a hajó testét műanyag védőborítással látta el. Meglepő módon, a régi, remek formájú, klasszikus fahajók erős szélben még most is méltó ellenfelei a mai modern műanyag és kevlárcsodáknak.
Kishamis ebben is egyéniség volt és másoktól eltérően viselkedett; szereti a gyenge szelet, melyben meglepően jól futott, de az újakkal már nem tudta olyan hatékonyan felvenni a versenyt. Számára a gyenge szél maximum 3-as fokozatig volt értendő.
(A szélerő 1-től 10-ig számozódik, bár a vége már számolhatatlan, hajózhatatlan orkán.)

Mintha Fenyő Miklós zenés táncaira született volna a Hungária. Turs Miklós vitorlás szaktekintély édesapja is olimpikon volt. 1928-ban, Amszterdamban hetedik lett a Hungáriával, de még ennél is érdekesebb, hogy véletlenül kilyukasztotta a Norvég király hajójának oldalát. Nem követett el felségárulást, mégis ez a csodás hajó, a Hungária máig csendben mereng a múlton, és itthon, Füreden ringatózik a kikötőben.
Mennyi mindent tudna még mesélni nekünk ez a csodás Balaton…

Bár a TOP 10 vitorlások megmutatása volt a terv, mégis teljesen mértékben értékük, tudásuk miatt ideillik egy-egy nagyszerű ember és kiváló hajó.
Például Holovits Gyuri bácsi, aki 25-szörös Magyar Bajnok, kétszeres olimpikon, háromszoros Közép-Európai Bajnok volt és még a legutóbbi időkben is értően, szeretettel mesélt, tanított, segített időseket, diákokat egyaránt.
Ilyen különlegesség a világ leggyorsabb vitorlása, a L’Hydroptére, amelyik 500 méteren 87-tel repeszt! Az csaknem 48 csomós sebesség! Néha már a 100 kilométeres repdesést is elérik a vágtázó csodák.
Hazai, megérdemelt jó hírünket a vitorlás sportolók és a hajóépítők is terjesztik, szelek szárnyán, hullámok hátán. Nagynevű bajnokok, külföldi versenyzők rendelnek hajókat nálunk, Magyarországon. A profi készítők, mesterek pedig tovább álmodják, fába, műanyagba alkotják újabbnál újabb remekműveiket.

Bujdosó Miklós Gábor evezős edző tollából

Felhasznált források:
Vitorlázás – Dulin Jenő, Magyar vizek vitorlásai – Ruják István, sailing.hu, holovits.hu, Yacht Magazin, deliport.hu, Hajó Magazin, Manager Magazin és a hajóosztályok internetes oldalai.

https://www.facebook.com/share/r/1FjRStjcie/ gitárlecke kezdőknek 😊

Bujdosó Miklós Gábor
Author: Bujdosó Miklós Gábor

Bujdosó Miklós Gábor vagyok. A „Tél és Karácsony 2022.” c. pályázatra küldött írásom óta nagy örömömre az Irodalmi Rádió állandó szerzője lehetek. Gyermekkorom óta olvasok, mesélek. Prózákat, verseket írok. Emlékeket kaptam idős emberektől, frisseket gyűjtöttem fiataloktól. Dolgoztam szállodákban, voltam kertész, fotográfus, éttermi vezető, hivatásomként evezős edző. Igaz és kitalált történetekkel igyekszem meglepni az érdeklődőket. Önálló mesekönyvem 2007-ben jelent meg. 2024 Könyvünnepére megszületett a Lírában kapható új novellás kötetem „Szökés a felhők fölé” címmel. Antológiákban is fellelhetőek gondolataim. Írásaimhoz kívánok egy kényelmes fotelt és benne örömteli időtöltést minden kedves Olvasómnak! Bujdosó Miklós Gábor https://www.lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/felnottirodalom/regenyek/szokes-a-felhok-fole 

Megosztás
Megosztás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


Szerelem

Az első szerelem   Azt hittem, hogy sohasem lesz vége És vártam, hogy megfogja a kezem, Bele akartam olvadni a tekintetébe, Mert nekem ő volt

Teljes bejegyzés »

…Ahol az ég

E nyugalomban… még a testünk lüktet,  Ahogy szívdobbanásunk .. megtört csöndben. Úgy, mintha csak a mindenség zenélne. Eggyé váltunk a mindenható éggel.    Értelmet nyert

Teljes bejegyzés »

Tanka versek

Tanka versek   Tavasz   Éled a tavasz, Ruháját a nap szőtte. Hajában virág. Az üde, színes világ Szívem gyönyörűsége.   A folyó   A

Teljes bejegyzés »

Sirály, Vércse, Ökörszem

a komoly, a komor és a bohó… három madár, három hangulat SIRÁLY Kiáltozó vijjogás, szél-áramlás szárnyalás. Szirt fokáról lendülés, hullámban gyors merülés. Kitárt szárnyú lebegés,

Teljes bejegyzés »

Húsvéti bárányunk

Jézus buzgó imát mondott, elfeledtünk bút, bajt, gondot. Keze sok-sok áldást osztott. Boldog szívünk hálát mormolt. Jézus híven várta sorsát, nem törődve, mi lesz odaát.

Teljes bejegyzés »