Stockholm? szindróma?

Jutkának

 

valamikor 1975. júniusában lehetett. már túl voltunk a nagy, az első szakításon, túl a nagy, ez első megbocsájtáson, túl a nagy, az első újrakezdésen.

katona voltam még. kevéssel a nyári leszerelés előtt. kint voltunk Makkoson, kettesben. lent, a tűz helye mellett feküdtünk a fűben. magunkban voltunk, egyedül.

beszélgettünk. beszélgettünk mindenről, ami eszünkbe jutott, beszélgettünk úgy, ahogy eszünkbe jutott.

volt miről. beszéltünk egymásnak egymásról, a hogyvoltról, a hogyvanról, a hogyleszről.

egyszercsak feltápászkodtam. bementem a Kisházba pokrócért, párnákért, majd visszajőve visszafeküdtem melléd.

mellettünk, valahol a közelben egy hangyaboly lehetett. a hangyák nagy, rendezettlennek látszó igyekezettel siettek ide-oda, mindenfelé. az egyik alighanem eltévedt, mászott, csak mászott felfelé egy fűcsomó leghosszabbra nőtt levelén, pillanatok alatt felért, majd a fűszál csúcsán megtorpant, és kíváncsian bámult lefelé. aztán hírtelen megfordult, a megszokott tempóban leereszkedett, s szinte azonnal, már felismerhetetlenül, elvegyült a többiek között.

mutattam ezt neked, mondván: nézd, onnan, a „hangyalesből”, a fűszál tetejéről, felülről lenézve, mennyire merőben új, mennyire szokatlan lehet a hangyaperspektíva. a többiek lenti nyüzsgése, a szaladgálás, a céltalannak tűnő kavalkád fentről nézve már kiismerhető, összerendezett viselkedés. mindenkinek célja, feladata van: ki-ki tojást cipel, eledelt keres, prédát hurcol, megpihen, az életéért küzd, megsebesül, vagy épp viadalba keveredett: minden „egyed” mozgása fentről kiszámíthatónak, előre láthatónak tűnik.

„épp ilyen hangya vagyok néha én is”, mondtam. a fűszál csúcsáról nézve látom, érzem a többieket, átérzem, mi hajtja-mozgatja őket, aztán lemászva, vagy néha lepottyanva közéjük, én is elvegyülök, s bolyongok, látszólag céltalanul, épp úgy, mint a többiek.

megragadt bennem ez a kép, pár nap múlva írtam is egy levélben neked erről a hangulatról:

„az erdőben hátat fordítok neked,

megtámasztom gerincemmel a te gerincedet,

messzire gondolok, messzire nézek,

szemem repdeső bogárszárnyon száll,

messziben rád, Emberre talál…

 

megfordulok most.

 

révedezel. vagy rólam mit sem sejtve alszol.

talán másra gondolsz,

de szemedbe nézve megsajnálsz engem és eszedbe jutok.

talán rátalálsz félénken szabad érzéseimre,

öledbe rejted fejemmel együtt, megsimogatsz…”

 

aztán, pár hónap multán, túl a második, majd a harmadik újrakezdésen is, túl a végleges szakításon is, búcsúlevelet írtál nekem, benne ezekkel a szavakkal:

„Elég volt a kisded játékaimból. Ember akarok végre lenni. Ne nevess ki, jó? Nem hangyászni megyek!

 Nem tudok már írni, mert szégyellem előtted a szavaimat. Ugyanúgy tartalmukat vesztették, mint sok elv, érzelem, fogalom, stb…

Nem bírom elviselni a megsemmisítésemet!”

 

mit mondhattam volna akkor, mit mondhatnék erre most?: hangya-szindróma. látható volt, látható lett volna, akkor is, előre is…

 

2023.07.31., 67 évesen


fülszöveg:

„A szív logikája más nyelven beszél.”

Ivántsy Gábor „Stockholm? szindróma?” című rövidprózája egy olyan lírai-emlékezeti kompozíció, amely sajátos módon kapcsolja össze a természetben megfigyelt képeket az emberi érzelem belső mechanizmusaival. A cím ironikus, szinte provokatív pszichológiai referenciát hoz be – a Stockholm-szindróma, mint érzelmi függés paradox viszonyát, – ám a szöveg nem e betegségkép kifejtésére törekszik, hanem finoman, szimbolikusan értelmezi újra a fogalmat. A mű szuggesztív, lírai tömörségű reflexió a szerelem és az emlékezés labirintusáról. Az elbeszélő személyessége, a történet töredezett, mégis vibrálóan pontos megidézése egy megrendítő érzelmi és mentális fogság krónikájává emeli a szöveget. A nyelv halk, de kíméletlen őszinteséggel bontja ki egy egykori kapcsolat intimitásának, sebezhetőségének és a vágy töredékekbe zárt szabadsághiányának rétegeit. A próza alig kimondott kérdései – kié az emlék? kié a test? kié a felejtés? – nem csak egyetlen kapcsolatra, hanem generációs tapasztalatokra is rezonálnak. A „Stockholm? szindróma?” nem történet, inkább „emlékezeti mikrodrámák” lírai tablósora, a szerelem szavakon túli tapasztalatának irodalmi lenyomata, egy rendkívül sűrű, több síkon olvasható mű a kötődés paradoxonjairól, – és arról, hogyan nem szabadulunk meg soha attól, aki egyszer bennünk maradt.

Stiláris szempontból a mondatkezdő nagybetűk következetes mellőzése formai eszközként erős alázatos, sőt önfeladó beszédmódot implikál. Az írói én itt nem „uralja” a nyelvet, hanem beleolvad, – hangját nem emeli fel, hanem egyfajta „aláírt suttogás”-ként nyilatkoztatja ki. Ez a gesztus intim, közelítő, és sajátos formai szabadságot is képvisel: eltávolodik a hagyományos mondatszerkezetek retorikus ívétől, inkább a folyó gondolatsáv, az emlékezés sodrása kerül előtérbe.

Ez a „versszerű” prózanyelv nemcsak a tipográfián, hanem a nagybetűk hiányán keresztül is alátámasztja a belső monológ, illetve a tudatfolyam narrációs technikájához való közeledést. Az olvasó nem a szerzői tekintély, hanem az emlékező tudat áramlását követi – mintha „fülelné” a gondolatokat, nem pedig nyelvtanilag strukturált kijelentésekre várna.


illusztráció: Hangya ellen a kertben házilag 4+1 tipp a védekezéshez – Rovarcontrol.hu

további írásaim: Bejegyzések ‹ Irodalmi Rádió — WordPress

blogcím: Irodalmi Rádió | ivantsygabor (irodalmiradio.hu)


 

 

 

 

Ivántsy Gábor
Author: Ivántsy Gábor

Már kisiskolás koromban is szerettem írni, aztán, ahogy a párkapcsolatok is beköszöntöttek, ez a késztetés jócskán felerősödött. Középiskolásként szerettem meg az irodalmat, s persze annak is leginkább a szerelmes – érzelmes ágai-bogai álltak közel hozzám. Írásaim zöme a hetvenes években, másik része a közelmúltban született, bemutatkozásként, s egyben „Ars Poetica” -ként a mostaniakból idézett, különböző hangulatú gondolatom szolgáljon: …” nem vagyok író. bár írok néha, ugyanúgy, mint mások. és nem vagyok költő sem. bár költök néha én is, ugyanúgy, mint mások és nem vagyok színész sem. bár színlelek néha, ugyanúgy, mint mások. és nem vagyok fájó seb sem, bár vérzek néha én is, ugyanúgy, mint mások nem vagyok senki sem. bár, vagyok Ember néha, ugyanúgy, mint mások, és nem vagyok semmi sem. bár Ember vagyok néha. én is. ugyanúgy, mint mások…” —————– …” érezni akartam, átélni, mint éltem, kíváncsi voltam, milyen volt az érzés, amit átéltem, akkor, amikor megéltem csak akkor írok, és csak azt, amit érzek, főleg magamnak, hogy tudjam, még élek legyen mire emlékeznem, ha már majd „csak” élek, s ne kelljen megélnem, hogy minden eltűnik, amint én is eltűnök végleg” —————– …” akkor élt az ember, ha valamit alkotott, ha alkotott valamit, vagy kicsit, vagy nagyot ha...

3
Megosztás
Megosztás

3 Responses

  1. idő közben, egy váratlanul érkezett segítséget felhasználva, az írást kiegészítettem egy ‘fülszöveggel”. én örömmel olvastam…

  2. „„épp ilyen hangya vagyok néha én is”, mondtam. a fűszál csúcsáról nézve látom, érzem a többieket, átérzem, mi hajtja-mozgatja őket, aztán lemászva, vagy néha lepottyanva közéjük, én is elvegyülök, s bolyongok, látszólag céltalanul, épp úgy, mint a többiek.”

    Igen, kedves Gábor, azzal a különbséggel, hogy egy ilyen jellegű ráeszmélés után, nem csak a fűszál csúcsáról lehet látni, érezni a többieket, átérezni mi hajtja-mozgatja őket, hanem köztük élve is, a mindennapi látszólagos céltalan bolyongásban… (így a „látszólag céltalanul” sokkal mélyebb, sajátos kiterjesztett jelentéstartalmat nyer)

    Üdvözlettel: Zoé

    1. hm. nem gondolkodtam ezen. de így, az azóta eltelt ötven évre visszatekintve, úgy tűnik, életfilozófia, vagy legalábbis túlélési technika (más megfogalmazás szerint: harcmodor) lett belőle. mindamellett, a kommentek számát tekintve, nem mindenki gondolja – látja úgy, mint te. meg én…

Hozzászólás a(z) Ivántsy Gábor bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


Így lett szivárvány

Színes csík szántja az eget, úgy hívják, szivárvány. Minden esőcsepp az égen a Napocskával táncot jár. Kacagásuk egy-egy szín lett, utat szántott az égen, ma

Teljes bejegyzés »

Szerelem

Ha megtehetném nem haboznék, mindent, de mindent hátra hagynék. Nem késlekednék. Időmet arra nem vesztegetném, hogy felöltözzek, csak úgy pőrén, szégyen nélkül, attól nem tartva,

Teljes bejegyzés »

Tartása titkoknak

 Bennrekedt sóhajok súlyos terhe  nyomasztja tétova lelkem.   Néma szám, zár, lakat,  ajtaján súlyos titkoknak.  Ha szólni merészelnék,  szavam szegnék, szám betömnék,  s végezném börtön sötét mélyén,  fejemet hajtva, csupán földre vetett,  maroknyi szalmára.     Ezért aztán mindent meggondolva,  nem szólok,

Teljes bejegyzés »

Varjak a hóban(Érkezik a tél)

Az út szélén őrként álló, az erős szélben   siránkozó, hajladozó fákon, nagy sötét foltok,  fenyegető árnyak a félhomályban,  éjsötét fekete varjak gubbasztanak,  fagyosan-fázva.  Sötétlőn fénylő tollukon megcsillan,  búcsút int az alkonyat.    Felettük fenn az égen,   sűrű sötét felhők

Teljes bejegyzés »

Bárányvers

* Fekete bárány – suttogták Fekete bárány – harsogták Fekete bárány – aláztak Fekete bárány – becsaptak Fekete bárány – elestem Fekete bárány – felkeltem

Teljes bejegyzés »

keserűségarány

– Múltkor kérdezte, hogy gondoltam-e öngyilkosságra… és tényleg! Nem is rossz ötlet. Esetleg tudna javasolni valami biztos módszert, ami fájdalom mentes? Vagy tudna segíteni valami

Teljes bejegyzés »