A plátói szerelem

Az iskola udvara tele volt önfeledten játszó, artikulátlan hangokat adó, cél nélkül szaladgáló tizenéves gyerekekkel. Az udvar közepén a fejét egyfolytában jobbra, balra forgató ügyeletes nevelő álldogál, keserű mélabúval.

Egy lánycsoport türelmét próbára téve folyamatosan faggatta:

  • Nehéz lesz a dolgozat?
  • Hova megyünk kirándulni?
  • Hogyan ismerkedett meg a párjával?

Az udvar legtávolabbi szögletében kiscsoportba verődve a legnagyobbak, akik az ellenkező nem tagjait mustrálták szorgalmasan.

A fiúk száján az ismerős kaján vigyor, a lányok szemében a szégyenkező, de roppant kíváncsi csillogás.

Az árnyékot adó fák és bokrok mögött lopott csókot váltottak azok a párok, akik a „felnőtt” tapasztalatukat hirdették fölényesen.

A szünet végét a tekintélyt és szigort parancsoló csengő jelezte.

A szorgalmasabbjai kihasználva a sorakozástól az osztályteremig tartó pár percet, félhangosan mormolták a tananyagot, memorizálták.

A leglustábbjai a „nekem mindegy hányas lesz” kategória, belesüppedve az érdektelenségbe, arroganciával igyekezett mások szorgalmát, tudásvágyát, zavaró magatartással ellensúlyozni.

Az udvar lassan kiürült, a gyerekzsivajt  felváltotta az utca zaja.

Bent az épületben az ismerős, a munkával kapcsolatos zörejek, számonkérések, tanári magyarázások negyvenöt percben.

Ezután a várva várt csengő hangját ismét a gyerekek kiabálása kacagása vagy éppen sírása váltotta fel.

Ez az iskolai élet belső, rejtett hálózata, folytonossága.

A kép a szünetben mindig ugyanaz!

A tanárral beszélgető diákok, a kiabáló, rendetlenkedő, a zűrzavart kedvelő fenegyerekek, a barátságokat ápoló kisebb közösségek.

Egy téma azonban mindegyik korosztályt egyformán érdekelte. Az érzékiség, a kíváncsiság a nemiségről, a szerelem!

A felnőtt ezekre a kérdésekre nem mindig tud egyértelmű választ adni.

  • Tanító bácsi! Mi az a plátói szerelem? – fogalmazták meg azok a kisiskolások, akik előtt a világ alighogy nyiladozni kezdett.
  • Erről a témáról majd később beszélgetünk! – és megkönnyebbülve a szőnyeg alá söpörte a válaszlehetőséget.

 

 

A gyerekek azonban nem felejtenek!

  • Mi az a plátói szerelem? – tették fel újra és újra az ismerős kérdést.
  • Olvassátok el Petőfi Sándor: Négyökrös szekér című versét!
  • Még mindig nem értjük! Mi az a plátói?

A tanár izzadtan, de megszülte a választ egy gyakorlati példával.

  • Főzött az édesanyátok lekvárt?

Ha hazaértek, titokban vegyetek le a polcról egy üveg befőttet!

Hunyjátok be a szemeteket és kanalazzátok a finom, zamatos baracklekvárt, közben gondoljatok arra a számotokra elérhetetlen, megközelíthetetlen fiúra vagy lányra, aki tetszik nektek.

Hát ez a plátói szerelem!

Ezek a gyerekek a humor nyelvén próbálták érteni, hogyan lehet összekötni a baracklekvárt és a plátói szerelmet a tartalom és a forma egységében.

 

Lászlóné Háló Erzsébet
Author: Lászlóné Háló Erzsébet

Születtem 1947-ben Kapuváron. Itt jártam általános iskolában majd középiskolában. Szorgalmas, jó tanuló diák voltam. Az a közösség, melynek én is a tagjai közé tartoztam, idejében megtanította, hogy „jól csak a szívével lát az ember”. Sokat olvastam, tagja voltam a színjátszó körnek, mindkét iskolában én voltam az állandó versmondó. Felsőbb iskoláim: népművelés – könyvtár, történelem és magyar szak. Általános iskolában tanítottam egy alföldi faluban miniszteri kitüntetéssel. A boldog békeidőnek akkor lett vége, amikor a férjem beteg lett. A gyógyíthatatlan, visszafordíthatatlan diagnózis, alzheimer-kór, amely 12 évig tartott. A fájdalmat, a keserűséget, a tehetetlenséget éjszakánként írtam le, amely olyan volt, mint egy terápia, amitől könnyebb lett minden. Kezdetben csak magamnak, később már azért is, hogy a rászorulóknak segíteni tudjak. Sok könnyel született a „Tükör által torzítva” /172 oldal/ című írásom, amely arra vár, hogy valaki felkarolja és eljusson mindazokhoz, akik hasonló körülmények között ápolják a szeretett hozzátartozót. Sajnos az alzheimer-kór nem válogat. Nem számít a bőrszín, az iskolázottság, a hovatartozás, kíméletlenül lecsap. Nem tudják még gyógyítani, a betegek száma pedig egyre nő. A férjem halála után előadásokat tartottam a témában, de ez kevés! Az egyik barátnőm, aki szintén írogat, arra biztatott, hogy a meglévő anyagot szűkítsem le és adjam be az „Életmese Pályázat”-ra....

Megosztás
Megosztás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


Anyám háza

Edit Szabó : Anyám háza „A két ablakos szobában ” nem virít a muskátli, régen eltünt kicsi házad, nem volt képes ránk várni, anyánk háza

Teljes bejegyzés »

Hírek

Rossz hírt követő sápadtság, azt eláruló döbbenet. Jó hírt követő pirosság, előhozza a könnyeket.   Zöld hullám nyaldos hegyeket, eltűnik kopár elejük. Kék hullám épít

Teljes bejegyzés »

Valami a lényedben

Bocsásd meg, ha tévedtem, Ha valamit félreértettem, De tudd, ez nem változtat a lényegen, Hogy valamit látok a lényedben.   Valami megváltoztathatatlant, Valami megmagyarázhatatlant, Mit

Teljes bejegyzés »

Papa

Egy szeptember végi vasárnapon láttam meg őt először. Akkor történt, hogy a mama felküldött ebéd után a szobámba gyakorolni a hangos olvasást. Épp odaléptem az

Teljes bejegyzés »

Rigók

Minden évben szó nélkül tette a dolgát. Töretlenül. Az idei viszont más volt. E napon úgy döntött, nem ragaszkodik annyira a listához. Az maradjon  a

Teljes bejegyzés »

Hozzávalók

 Julcsi pici kezét aztán semmi sem állíthatta meg! Apró, totyogó lábain igyekezett minden élő és élettelen dolgot elérni, megtapicskolni, nyomogatni.   -Jaj, figyeljetek már a kicsire!

Teljes bejegyzés »