
![]()
|
Az itt következő oldalakon megpróbálom bemutatni 1945-ig a kor irodalmát. Ezt két részre kell bontanom, ami az AVANTGÁRD irodalmát, és a KÉT HÁBORÚ KÖZÖTT eltelt időszak, azaz az első világháború végétől a második világháború végéig tartó időszak irodalmát jelenti. Elöljáróban a két korszak irodalmáról: AVANTGÁRD A francia eredetű szó (avantgárd) eredetileg elővédet, előcsapatot jelent. Mint gyűjtőfogalom ismeretes a világirodalom-történetekben, kivéve talán a német feldolgozásokat, amelyek szerzői az avantgárd megjelölésére szinonimaként használják az expresszionista kifejezést, vagy az orosz munkákat, amelyek az egészet "modernizmus" címszó alatt tárgyalják. Időbeli datálása bizonytalan, ugyanis az egyes irányzatok művészeti áganként, kultúrkörönként, országokként eltérően jelentkeznek. Ráadásul igen sok irányzatról lévén szó, melyek jó része nemcsak egymással egy időben hatott, de keveredett is. Azt mondhatjuk, hogy az avantgárd időben az 1900as évek elejétől indul és az 1930as évek közepéig, végéig tart. Kialakulása válságidőszak következménye. Átértékelődött a háború, a globalitás fogalma, a társadalmi változások lehetősége és mindez egy az európai kultúrát megrendítő válsághangulatban jelentkezett. A válsághangulat kihívására két válasz született:
Az avantgárd általános jellemzői:
Az avantgárd irányzatok alkotói úgy akartak stílusforradalmat, hogy a megelőzőt is el akarták söpörni. Számukra mindegyik irányzat a régit támogató, azt kifejező, "piacosodott" stílus, amelynek eszköztára elavult, nyelve elsilányult, alkotásaik pedig sematikusak és üresek lettek. A lázadás extrém megoldásai mellett természetesen akadtak hasznosítható újítások is, ám ezek többsége a köztudatban elválaszthatatlanul egybeforrt az irányzatokkal - s mikor a divat elhalványult, mikor megszűntek azok az okok, melyek nemcsak a szerzőket késztették az újra, hanem a közönség igényeit is meghatározták, akkor a újítások többsége is lomtárba került. Felborultak a konvencionális formák, mű nemi szabályok, fölbomlott a mondatszerkezet, kikezdték a nyelvi szabályokat is. Újra akarták gyúrni a nyelvet, újjáteremteni a világot. A merész asszociációkhoz (megsűrűsödtek a grammatikai metaforák) nemcsak a nem nyelvi kifejezőeszközökre számítottak, hanem a látványra is.
KÉT HÁBORÚ KÖZÖTT
A két háború közti időszak az
alkotói szerepet, feladatot és magatartást illetően mást igényelt mint jelenünk.
Természetes volt, hogy az író hatása, jelenléte az egyetemes irodalomban egyre
erőteljesebb legyen. A két háború közti évek jellegzetesen olyan történelmi
korszakot jelentenek, melyben a művész-írói magatartás etikai oldala sokszor
nagyobb hangsúlyt kap, mint az esztétikai. A korszakban irodalmi nagyságok éltek
és alkottak, így Thomas Mann, Zweig, Remarque, stb. Szovjetunióban, az októberi
forradalom után a forradalmi művészet a neoklasszicista szocialista realizmusba
csap át. Az otthon maradó művészek közül Majakovszkij, Gorkij és Bulgakov alkot
korszakosan. A század első felének amerikai irodalmát képviseli Sinclair,
Dreiser, Faulkner, Hemingway, Steinbeck. A két világháború közötti időszak a
magyar kultúra izgalmas fejezete. A polgári művészet mellett teret nyer a
szocialista művészet is. A 20. századi magyar irodalom meghatározó, korszakot
jelentő folyóirata a NYUGAT. (1908. január
1. - 1941. augusztus 1.)
Előzményei a Magyar Géniusz és a Figyelő voltak. A Nyugat első száma a Figyelő „új folyamaként” jelent meg, címlapján Beck Ö. Fülöp Mikes-plakettjével. Címe a tájékozódás irányát, a világirodalmi mértéket jelzi. Főszerkesztője 1929-ig Ignotus volt. 1908-tôl szerkesztette Fenyő Miksa és Osváth Ernő; 1913-tól Ady Endre és Babits Mihály; 1922-tôl Babits, Gellért Oszkár és Osváth; 1929-től Móricz Zsigmond és Babits; 1933-tól Babits és Gellért, később Schöpflin Aladár és Illyés Gyula. 1936. március - 1939. június-augusztus közötti irodalmi és társadalomtudományi folyóirat a SZÉP SZÓ. Felelős szerkesztője Ignotus Pál és József Attila, társszerkesztő Fejtő Ferenc volt. 1938. júliusától, József Attila halála és szerkesztőtársainak emigrációja miatt megszűnéséig Gáspár Zoltán szerkesztette. Szűkebb szerzői körébe Ignotus, Németh Andor, Remenyik Zsigmond, K. Havas Géza és Hatvany Bertalan tartozott. Első évfolyama a Cserépfalvi Kiadónál, a továbbiak a Pantheon Irodalmi Intézet Rt.-nél jelentek meg.
AVANTGÁRD
KÉT HÁBORÚ KÖZÖTT |